Vad är skillnaden på tex 7 kullager mot 4 i praktiken ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är skillnaden på tex 7 kullager mot 4 i praktiken ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vad är skillnaden på tex 7 kullager mot 4 i praktiken ?

    Tänkte bara höra om kullager.
    om jag har en haspelrulle med 7 kullager vad är skillnaden mot en rulle med 4 kullager ?
    vad blir bättre/sämre ?

  • #2
    3 ;-)

    i en haspelrulle är det väl främst känslan och vetskapen om att dom finns där

    Kommentera


    • #3
      Är det att den vevar lättare ?
      eller är det typ samma med mindre Antal ?
      men blir det nån skillnad eller märker man inte de ?
      jag pratar nu om haspel.

      Kommentera


      • #4
        I princip menas, flera kullager = mindre friktion mellan de rörliga delarna (på haspelrulle: spolskaft, vevskaft m.m., multirulle: stöd för spolen i huset, emot "kåpsidan". Sen är inte en rulle med fler kullager alltid bättre än en med färre kullager.
        T.ex: Shimano Sahara i 2500 storlek jag använder är myyyyycket jämnare och finare i invevning, jämförelsevid med en sprillans ny & servad Abu Garcia Silver Max i storlek 20. Sahara har 4, Silver Max har 6.

        Kommentera


        • #5
          Okej, tack för din åsikt.

          Kommentera


          • #6
            Nja gGbgrobins inlägg om kullager är nog mer än en åsikt, den teoretiska principen stämmer och gör man det rätt så ger det också en mer tight rulle med mindre glapp. I praktiken kan det dock bli annat som hans Slivermax visar. Billiga kullager av sämre kvalitet är sämre och blir strax ännu sämre av bristande underhåll, rent av korrosion än väl anpassade bussningar. Även rullens tillverkningstoleranser i övrigt har betydelse. Jag skulle därför inte köpa vilken Kina-rulle som helst enbart för att den har t ex 12 kullager.

            Kommentera


            • #7
              Okej så om jag förstått det rätt så har antal kullager ingenting med hur bra rullen är. Att det beror på märket typ ?
              men två rullar i ca 600kr Klassen från kända utvecklare, om den ena har 4 kullager och den andra 7, skulle jag märka någon skillnad då ?
              sen undrar jag vad som menas när det står 7+1 ?

              Kommentera


              • #8
                Nja ganske lite i vanliga fall skulle jag säga. Tjaa märke... vet inte om man kan fastslå det generellt även om det gäller för just de två rullar GbgRobin nämnde.

                Jag tror inte att jag skulle märka ngn markant skillnad på 4 resp 7 kullager men det beror också, utöver kvaliten, på var de sitter i rullen, skulle dock inte kunna välja en rulle enbart utifrån den parametern.
                Eller låt mig säga så här, än så länge hellre ett väl renommerat märke med reservdelar med 5 kullager än en helt okänd Kina-rulle med drygt det dubbla antalet även om den senare är några hundralappar billigare.

                Tyvärr är det också så att många märkbart dyrare rullar även av känt fabrikat i princip nästan är i grunden samma rulle som en billigare från samma tillverkare men med några fler kullager å en fränare färgsättning... å nånting med "titanoxid" eller "Worm hagane" dvs ngt... extraordinärt... typ.

                Det kan göra den lite mer tight, len o lätt i gången men det kräver vanligen mer underhåll för att det ska upprätthållas. Vilka två rullar är det du funderar mellan?
                Senast ändrad av anteman; 2020-08-04, 01:36.

                Kommentera


                • #9
                  Fördelen med kullager i en haspelrulle ser jag inte riktigt. Det beror nog på vad alternativet är, men min högst amatörmässiga bedömning säger att haspel är enbart lågfartsdel och då är jämn friktion det viktiga, inte låg friktion. Jag hade valt glidlager. Givet bra sådana, fördelen med kullager är att de tenderar vara lätta att köpa som reservdel.

                  Det gäller multirullar också iofs, utanför högfartsdelen. De fyra kullager som sitter i handtagsknopparna på min revo exempelvis är bara extra underhåll helt utan vinst för mig. Jag skulle gå så långt att hävda att de inte ens är ingenjörsmässigt vettiga utan snarare ett exempel på vad som händer när man låter marknadsavdelningar kravställa produkt.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av isonikon Visa inlägg
                    Okej så om jag förstått det rätt så har antal kullager ingenting med hur bra rullen är. Att det beror på märket typ ?
                    men två rullar i ca 600kr Klassen från kända utvecklare, om den ena har 4 kullager och den andra 7, skulle jag märka någon skillnad då ?
                    sen undrar jag vad som menas när det står 7+1 ?
                    Förmodligen märker du ingen skillnad mellan 4 och 7 kullager, många av kullageren placeras ofta på ställe där dom saknar betydelse bara för att specifikationerna ska se bättre ut vid försäljning. om 7 plus 1 syftar på kullagren står för 7 kullager och ett glidlager.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 252 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 189 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 676 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 262 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X