Svivlo, ny svensk multirulle med Alphabrake kastbroms - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svivlo, ny svensk multirulle med Alphabrake kastbroms

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Så länge man inte jagar de där sista metrarna (vilket jag personligen gör) är det ju inte så särdeles svårt att göra valfri rulle i det närmaste linresningsfri. Maxar man bara centrifugalbromsen och drar åt den mekaniska bromsen något så kommer det både bli "tumfritt" och svårt att få overruns. Dessvärre inverkar det ju på kastkänslan vilket, som de förefaller, vara en komponent vi fäster olika vikt vid.

För mig är kastet en stor del av fisket. Ett perfekt placerat kast med en rulle som spinner i mjuk harmoni är för mig närmast en konstform. Samtidigt känner jag dem som brukar serva rullen genom att doppa den i vattnet när den "hackar och låter" eller enbart trollingfiskar, eftersom fisket för dem börjar först när fisken sitter krokad. Kan det vara detta med "känslan" som får folk att backa från Svivlo? Det är en ganska sällan diskuterat ämne, men som ju så klart påverkar våra val i allra högsta grad. En del adjektiv som "mjuk" och "len" är ju vanligt förekommande när rullar lovordas, liksom "känslig" och "rapp" när det kommer till spön. Kanske skulle starta en tråd där vi diskuterar fiskets metafysik?

Kommentera

• Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

Intressant - jag kör enbart flät och tummen kör jag alltid vid nedslag annars lär det bli mer eller mindre skatbo - menar du att det inte behövs så som du kastar?

Det gäller ju i än högre grad med linresningsvänlig FC har jag förstått, iaf att man tummar under kastet men också vid nedslag. Om du varken tummar under kast eller vid nedslag med FC så funderar jag på hur din kastbroms är justerad - för bästa längd i med- och motvind eller säkra kast utan tumme?
      De är inställda så att jag kan kasta i motvind utan problem sålänge jag kastar ordentligt, oftast lyfter jag sen bara spötoppen och börjar veva. Är det riktigt jävlig motvind får man använda tummen vid nedslag men jag behöver aldrig göra det under kast. Kör med centrifugalbromsarna på 2 av 4 eller 3-4 av 6 på bantam, magnetbroms på 2-3 sen justerar jag spolen så att betet faller hyfsat fort men kontrollerat.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
      41 svar
      32 200 visningar
      18 gillar
      Senaste inlägg Micki.S