Liten LP till abborrpimpel från båt  - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liten LP till abborrpimpel från båt 

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

holden vi ser olika på saken, jag vertikalfiskade rätt friskt med min gamla Daiwa Zillion 7.1 som också väger runt 240 gram. Har aldrig fiskat med haspel i större utsträckning och var med på den tiden då rullar under 200 gram var relativt ovanliga så kanske är det bara en vana.
    Håller dock med att lättare än 250 helt klart är att föredra för de flesta.

Kulfisk kanske var min Pixy du sett då, vågade inte gissa utifall det var något TWS-monster du menade.
    Angående Twitchin' Bar, kika på mina bilder ovan. Den kromfärgade bygeln strax bakom stativets överliggare fungerar helt enkelt så att då den trycks nedåt/bakåt drar den in en snutt lina. Envägslagret är till för den inte ska dra med sig linan tillbaka igen.
    Du kan alltså helt sonika ta in lina med tummen på handen som håller rullen utan att röra veven.
    Funktionen kändes rätt tveksam när den kom hållbarhetsmässigt men jag har hanterat många sådana rullar vilka fungerat bra även efter många års fiske.

Angående Pixy ja, jo de har blivit dyra, jag har två från tiden då de var billiga.
    En gammal Alphas drevad till 7.2 skulle passa dig, men då pratar vi lite andra pengar. Förvisso går Alphas SV med den utväxlingen hitta relativt billigt begagnade i Japan, PM'a om du vill veta mer.

Maxixmus var/är en riktigt dålig rulle, flera bekanta hade dem och det var problem med allihop. Rejäla ras som drog med sig både kullager och drev var inte ovanliga.
    Alternativ finns ju idag även här hemma exempelvis i form av ABU's låga Max-rullar. Har relativt bra erfarenhet av dessa rent hållbarhetsmässigt även om de inte direkt utstrålar kvalitet.

Kommentera

En Daiwa PR100 har väl ett riktpris på 695:- men brukar väl kosta runt 549:- om man inte orkar vänta på en beställning från kina... gissar att även Daiwa PR100 kommer från kina.

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
        holden vi ser olika på saken, jag vertikalfiskade rätt friskt med min gamla Daiwa Zillion 7.1 som också väger runt 240 gram. Har aldrig fiskat med haspel i större utsträckning och var med på den tiden då rullar under 200 gram var relativt ovanliga så kanske är det bara en vana.
        Håller dock med att lättare än 250 helt klart är att föredra för de flesta.

Kulfisk kanske var min Pixy du sett då, vågade inte gissa utifall det var något TWS-monster du menade.
        Angående Twitchin' Bar, kika på mina bilder ovan. Den kromfärgade bygeln strax bakom stativets överliggare fungerar helt enkelt så att då den trycks nedåt/bakåt drar den in en snutt lina. Envägslagret är till för den inte ska dra med sig linan tillbaka igen.
        Du kan alltså helt sonika ta in lina med tummen på handen som håller rullen utan att röra veven.
        Funktionen kändes rätt tveksam när den kom hållbarhetsmässigt men jag har hanterat många sådana rullar vilka fungerat bra även efter många års fiske.

Angående Pixy ja, jo de har blivit dyra, jag har två från tiden då de var billiga.
        En gammal Alphas drevad till 7.2 skulle passa dig, men då pratar vi lite andra pengar. Förvisso går Alphas SV med den utväxlingen hitta relativt billigt begagnade i Japan, PM'a om du vill veta mer.

Maxixmus var/är en riktigt dålig rulle, flera bekanta hade dem och det var problem med allihop. Rejäla ras som drog med sig både kullager och drev var inte ovanliga.
        Alternativ finns ju idag även här hemma exempelvis i form av ABU's låga Max-rullar. Har relativt bra erfarenhet av dessa rent hållbarhetsmässigt även om de inte direkt utstrålar kvalitet.
        Ja, det var din Pixy jag sett. Pixy har alltid haft en så hög vill-ha-faktor att man kan få lust att börja fiska multi bara för att få anledning att köpa en. ”Glad gubbe”

Twitchin' Bar låter som en bra funktion. Hittar jag en Viento så är den helt klart på önskelistan. Ser ut att finnas olika årgångar av Viento. Jag har för mig att de jag tittade på var vackert blå.

Tack för tipset med ABU-rullarna. De brukar man kunna hitta för en rimlig peng.

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
          En Daiwa PR100 har väl ett riktpris på 695:- men brukar väl kosta runt 549:- om man inte orkar vänta på en beställning från kina... gissar att även Daiwa PR100 kommer från kina.
          Ja, den kommer säkert också från Kina, men bra att den går att köpa av en svensk handlare i Sverige.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kulfisk
            Ja, det var din Pixy jag sett. Pixy har alltid haft en så hög vill-ha-faktor att man kan få lust att börja fiska multi bara för att få anledning att köpa en.
            Pixyn är en magisk rulle, 20 år gammal och känns fullt modern.
            Kan inte kalla den min absoluta favorit, jag har rullar jag tycker något bättre om men min första Pixy gick i åratal till relativt slitsamt jiggfiske helt utan att klaga. Nu har den dock fått frigång; blivit BFS-rulle som ska kasta 1-8 gram efter bäcköring.

Jag gav runt 1200 för min första i absolut nyskick med alla avgifter, tyvärr är den tiden sedan länge förbi och det kanske är en rulle lite väl "lyxig" för båtpimpel.
            Just till det syftet finns också mer lämpliga modeller om man av någon anledning vill välja japanvägen.

Twitchin' Bar låter som en bra funktion. Hittar jag en Viento så är den helt klart på önskelistan. Ser ut att finnas olika årgångar av Viento. Jag har för mig att de jag tittade på var vackert blå.
            Kan du med vikten som holden nämnde så är Viento nog ett av de allra bästa alternativen.
            Men jag tror vilken lågprofilare som helst fungerar.
            Till pimplingen är väl inte utväxlingen särskilt avgörande heller?

Tack för tipset med ABU-rullarna. De brukar man kunna hitta för en rimlig peng.
            Jo, en platt Black Max oavsett generation fungerar så länge den är i vettigt skick .
            Om ett hyfsat begagnat objekt gås igenom ordentligt bör det fungera orört i flera år till den här typen av fiske, förutsatt att det inte sker i salt/bräckt.
            Har sett flera låga Black Max av första generationen gå till gäddfiske med beten runt 100 gram i flera år och klara sig hyfsat, riktigt bra med tanke på pris och konstruktion.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
            Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
            41 svar
            32 386 visningar
            18 gillar
            Senaste inlägg Micki.S