Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vilken rulle ska jag köpa?
Collapse
X
-
självklart är det så att killar som UT kan bygga om och modifiera en djävla pennvässare till en veritabel fiskepansarvagn som kastar till horizonten. men jag tänker att det bara blir förvirrande för någon som inte är insatt eller har intresset att hålla på. så med vad UT beskriver här i tråden, i tankarna, tycker jag att just JB är en vettig rulle att rekomendera.
-
Det som brukar rasa är:Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inläggInget påhopp på någon. JB är en kanon rulle. Jag är bara nyfiken på vad som rasar på andra Ambisar. Jag har kört med många olika modeller i havet, sk pilkfiske, 100-300gr, kast med den vikten och ett rätt så redigt ryckande i spöt men dom håller. Vad rasar på rullen när man jerkar?
- Backspärrslagret som tappar greppet och veven snurrar bakåt. Kan i ofta räddas av en dual stopper, men nitningen brukar lossna rätt snabbt om fiskaren tillhör den adrenalindrivna skaran.
- Spolaxellagren, original stålkullager pallar inte för accelerationen.
- Tumtangenten, särskilt på 6000 storleken, den kroknar och går sönder.
- Frikopplingen kärvar, brist på bra smörja redan från början. Det som finns i rullen från fabrik är OK några månader. Originalsmörjan bryts ner för den är rena hälsokosten.
- Ryckig slirbroms, framför allt de äldre teflonlamellerna, men även de nyare CarbonMatrix blir ryckiga i fuktig miljö eller efter lite slit.
- Stativen med aluminium innersidor brukar börja glappa efter ett tag och blir skeva
- Knivbulten i linspridaren (beror mest på brist på smörja)
- Linspridaren (traumatiska haverier som brukar bero på att främmande föremål kommer ivägen vid kast, ex vis fingrar, handskar osv)
Sen kan listan göras lång på haverier beroende på inget eller eftersatt underhåll. Råkar man bada rullen är det bara att dela på den, det finns ingen väg runt. Annars räcker det med lite kärlek och omvårdnad en tre fyra ggr per år för en mycket flitig fiskare.
Lämna en kommentar:
-
Inget påhopp på någon. JB är en kanon rulle. Jag är bara nyfiken på vad som rasar på andra Ambisar. Jag har kört med många olika modeller i havet, sk pilkfiske, 100-300gr, kast med den vikten och ett rätt så redigt ryckande i spöt men dom håller. Vad rasar på rullen när man jerkar?
Lämna en kommentar:
-
åter igen! satsa på en JB... dom som vet vad dom snackar om kör med JB, eller svindyra japanare (som är lite bökiga att byta reservdelar på).
Lämna en kommentar:
-
kör med record 60HC på cwc´s 180gr spö,, har bara bra att säga om den kombinationen, svensk stål biter
Lämna en kommentar:
-
6500 är inte så vänstervevad iofs men var ett supertips till mig så jag tackar och tar emot!
Lämna en kommentar:
-
Saxat från Snajk.se
Ambassadeur 6500 CS Pro Rocket
(1599:-) Köp! 729:-
Lämna en kommentar:
-
Saxat från Olssonsfiske.se
Ambassadeur Jerkrullar kvalité till rätt pris Välj mellan TGC5001C REA 649kr, Eller nya uppgraderade 5601JB 2007 Nu 1.189kr (2006 är slutsålda). Dessa är från hösten 2006. begr.lager.
Kan det vara nått???
Lämna en kommentar:
-
jag har en ambasadeur record 51 det är helt klart den bästa och skönaste rullen jag har haft den kan jag varmt rekomendera
Lämna en kommentar:
-
Då har jag ett tips: Kolla på Tradera, finns många fina ambisar till salu där.Ursprungligen postat av Morta Visa inläggEn annan är student så varje sparad hundralapp....
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av houser, 2016-06-19, 14:11
|
22 svar
11 592 visningar