Amb 5601 CB - Spolbromsen trasig efter 3h fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Amb 5601 CB - Spolbromsen trasig efter 3h fiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Amb 5601 CB - Spolbromsen trasig efter 3h fiske

Tjo!

Köpte ny rulle i igår, blev en Amb 5601 CB. Stack ut på kvällen och testade rullen och allt flyter på i 3h med ganska hårt jerkfiske (), sen helt plötsligt får jag värsta kråkboet. När jag väl rensat upp det och vevat in linan och ska kasta ut nästa gång märker jag att spolbromsen (eller vad den nu heter?) inte fungerar överhuvudtaget. Antagligen hade den slutat fungera förra kastet så det blev trassel pga det.
    Det är alltså inte slirbromsen, utan den där man ställer trögheten på spolen när man har tryckt ner och är redo för att kasta ut.

Nån som har varit med om liknande på den här modellen?

Jag har fått en liten buckla på ena kåpan också (inte den sidan där veven sitter), gäller garantin fortfarande eller kommer dom gnälla över det tror ni?

Jag har en amb 5000 också som är hur gammal som helst, men som jag kört med från och till, snacka om kvalitet där.. hoppas inte det lagt av sig på nyare rullar.
    Senast ändrad av Lost; 2008-07-03, 12:23.

Jag har en jb och på den så lossnade hela skruven till spolbromsen, men det vara bara att skruva tillbaka den igen.
    Tråkigt när det blir så, men ja vet inte om den är trasig eller om den bara är gjord så, men man får titta till den då och då så den inte far i sjön.
    När den blir lös så, så rasslar det en del i rullen med.

Kan det vara något liknanade eller funkar inte bromsen alls?
    I´m the son of rage and love the Jesus of suburbia //Billy Joe Armstrong

Green day på Ullevål 4/6-10
    Green day på Wembley stadium 19/6-10

Green days American idiot musical på broadway 27/2-11

Kommentera

Nej det är just det att den inte fungerar alls varken om man skruvar ut eller in. Helkonstigt.

Om man skruvar isär och sätter ihop igen, gäller garantin då fortfarande tro?

Kommentera

Det borde den väl göra? Tycker jag iaf eller så skickar du den till abu direkt så får dom lösa det åt dej om du inte måste ha de akut fixat.
        I´m the son of rage and love the Jesus of suburbia //Billy Joe Armstrong

Green day på Ullevål 4/6-10
        Green day på Wembley stadium 19/6-10

Green days American idiot musical på broadway 27/2-11

Kommentera

Ursprungligen postat av roach master Visa inlägg
          Jag har en jb och på den så lossnade hela skruven till spolbromsen, men det vara bara att skruva tillbaka den igen.
          Tråkigt när det blir så, men ja vet inte om den är trasig eller om den bara är gjord så, men man får titta till den då och då så den inte far i sjön.
          När den blir lös så, så rasslar det en del i rullen med.

Kan det vara något liknanade eller funkar inte bromsen alls?

Jag har också en JB...även jag höll på att tappa skruven i sjön
          Han kan ju inte ha alla drag i lådan

Kommentera

.... Att skruva isär och sätta ihop rullen igen upphäver ej garantin - snarare tvärtom. Se bifogat smörjschema och instruktionsbok och gör't. Det står även i manualen till alla amba att man ska göra underhåll på rullen efter varje pass. Har ni läst den? Den mekaniska kastbromsen bör ej vara så lös så att skruven ramlar av. Det säger sig självt.

Det sägs dock att ABU har bra service på sina rullar, så att de fixar din rulle är mycket troligt.

Dock skall man sköta sin rulle kontinuerligt.
            http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Landin Visa inlägg
              Jag har också en JB...även jag höll på att tappa skruven i sjön
              Kolla så de inte missat att montera O-ringen på utgående gängor, precis där "muttern" (bromsen) skruvas in.
              Bifogade filer
              Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Ursprungligen postat av Ambassadeur5000 Visa inlägg
                Kolla så de inte missat att montera O-ringen på utgående gängor, precis där "muttern" (bromsen) skruvas in.
                var och tittade nu, O-ringen sitter där den ska.
                Han kan ju inte ha alla drag i lådan

Kommentera

Hur löste de sig med rullen? ja har samma problem men skruvar man år riktigt jävulskt Hårt så tar bromsen litegrann, så den funkar iallafal o fiska med

Kommentera

Ursprungligen postat av Johny Visa inlägg
                    Hur löste de sig med rullen? ja har samma problem men skruvar man år riktigt jävulskt Hårt så tar bromsen litegrann, så den funkar iallafal o fiska med
                    Den mekaniska bromsen skall egentligen inte "ställas" djävulskt hårt, då förstör man lagren på sikt. Hänger man på en 150 grammare så är det klart att man får ta i för kung o fosterland om man vill att bromsen skall kunna hålla uppe draget när man frikopplat och släppt tummen för att sedan långsamt dingla till marken (Abus beskrivning).

Testa ist att släppa lite grand på bromsen och du märker att du kastar längre.
                    För att sedan släppa efter mer o mer.

Om du jerkfiskar är det ju din tumme som skall bestämma när betet skall "plaska i" Då kan man styra så att draget hamnar precis framför vassen.

Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    231 svar
                    31 791 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gösalf