Hjälp med Amba 6501C UC önskas! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med Amba 6501C UC önskas!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med Amba 6501C UC önskas!

I veckan som gick köpte jag mig en "ny" rulle på Tradera som skall användas till gäddspin i alla dess former. Det blev en Ambassadeur 6501C UltraCast. Enligt säljaren - och vad jag lyckats goggla fram i övrigt - är det en modell tillverkad för den japanska marknaden. Anledningen till att det blev just denna rulle var mest att det var i den storlek jag ville ha och att priset kändes rimligt (slutade på ca 450:-).

Click image for larger version

Name:	20111217_185514.jpg
Views:	1
Size:	451,4 KB
ID:	1808518

Som sig bör plockade jag sönder den i molekyler direkt och följde Mooki's finfina skruvar- och rengöringsguide. Jag stötte dock på patrull på främst en punkt. Jag lyckas inte få loss det kullager som sitter ovanpå kastbromsen (se bild nedan). Även på spolens andra sida lyckas jag inte få loss plastdrevet som sitter ovanpå kullagret där (se annan bild nedan). Jag har med andra ord inte lyckats rengöra dessa kullager. Tips på hur detta löses mottages tacksamt!

Click image for larger version

Name:	20111217_170330.jpg
Size:	449,9 KB
ID:	1808516Click image for larger version

Name:	20111217_170431.jpg
Size:	399,4 KB
ID:	1808517

Lite övriga frågor som slagit mig under skruvandet:
    1. Vad är det för speciellt med UltraCast-modellerna? Något måste det väl vara eftersom de har ett eget namn?
    2. Det är fyrapinnars kastbroms på den rullen (som syns på bild). Jag har tidigare bara stött på två- och sexpinnars. Något särskilt man bör tänka på med dessa? För- och nackdelar? Det verkar inte gå att "trycka fast" (dvs deaktivera) plastplupparna på bromsen.

Tacksam för hjälp och svar!
    Senast ändrad av Träben; 2011-12-18, 14:36.

Var tvungen att fräscha upp minnet genom att kika i min gamla UC-tråd.
    Det större lagret (utan nylondrev) sitter med en låsring som går att pilla loss med nåt vasst föremål.
    Jag ser inte riktigt på din bild om dy lyckats få loss låsringen redan eller inte, men är den borta bör lagret gå att lirka av.
    Nylondrevet vill jag minnas att jag tog en liten flatmejsel och petade loss. Sitter rätt hårt så "en få'nte va' blödi'..." som Ekborg uttrycke saken.
    Kan vara en bra idé att skaffa reservlager, jag köpte mina från Blakdogtackle.com

Du har säkert noterat att lagren är större och sitter annorlunda placerade än i en "normal" amba, det är väl den största skillnaden vad jag minns men en del mindre egenheter förekommer förstås också.

C-bromsen är en utökad 2-stifts så man får plocka bort vikter man inte använder, eftersom rullen är rätt loj tycker jag du ska testa helt utan några försiktiga kast och sedan lägga på en eller fler först om du tycker den tenderar att övervarva.
    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Tack för hjälpen Mooki!

Jag hade missat att du även hade gjort en renodlad UC-tråd, jag får ta och kolla lite närmare på den.
      Låsringen har jag inte lirkat bort, men det får bli nästa "pillprojekt" med rullen. Kanske skulle ta och investera i extra lager också (det tycks alltid finnas något mer som kostar pengar som man kan göra med sin amba...).
      Har inte provkastat den än (det är ju vinter), men får väl ta och lirka bort några stycken av plupparna på kastbromsen iaf.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av houser, 2016-06-19, 14:11
      22 svar
      11 587 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Äldre Id  
      Startad av joens, 2018-03-18, 19:55