bubblor i lacken efter en stund i torkhjulet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

bubblor i lacken efter en stund i torkhjulet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• bubblor i lacken efter en stund i torkhjulet

hej hej. har ett litet problem med mina beten i lackhjulet lackningen går kalas bra men efter 30-60 min i lackhjulet ser jag små och stora bubblor dock händer det inte på alla utan på ett par. sista omgången jag körde fick ja slänga 3 beten som hade otroligt stora bubblor.

vad kan detta bero på? kan tillägga att jag tvättar mina beten med t-sprit en stund innan lack

mvh johnny

Låter som om dina beten "gasar" de kanske inte är riktigt torra när du börjar lacka?

Bra om träet man ska snida i får automatisera sig lite i det rum man ska tillverka i. Jag vet att jag vid ett tillfälle höjde temperaturen i rummet med 5 grader då jag skulle lacka vilket resulterade fullkomligt knottriga beten.

Hur lägger du dina lager?

Jag lägger 2 lager direkt på träet som jag sedan slipar och målar på, därefter lägger jag 3-4 lager till.

Vilken lack använder du?
    Senast ändrad av Grävlingen; 2017-10-15, 13:25.
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Humm jag har ju visserligen alla beten i garaget länge pga ja sågning å allt sånt sen går jag in å lackar dom i ett varm litet rum och där är ju tempen den samma hela tiden. Men idag la kade jag dom rätt snabbt efter att jag tagit in dom.

lacken är c&w och kör 2 lager innan målning och detta var nu lager 1

Mvh johnny

Kommentera

Tror du har problemet där, låt dem ligga ett bra tag i de rum du ska lacka innan du verkligen lackar dem (läs 1-2 veckor). Jag brukar sänka tempen i rummet något numer då jag ska lacka. Har normalt 23 men sänker till 20 då jag lackar.

Bör ju tillägga att jag byggt en hel del beten men är absolut inget proffs, vore fint om någon mer rutinerad kunde bekräfta!
        Senast ändrad av Grävlingen; 2017-10-15, 13:56.

Kommentera

Kanon ska genast lägga in mina andra beten i rummet tack så hemskt mycket grävlingen 👍

Kommentera

För att bli av med bubblorna kan du dessutom blåsa på lacken alternativt försiktigt värma med ex. Cremebrule brännaren

Kommentera

För mig blir det också bubblor i bland mer, i bland mindre på första lagret lack som läggs direkt på träkroppen. Brukar slipa ner dem så gott det går, sen blir andra lagret alltid jämt och fint att måla på. Kör C&W lack....Tror helt klart på ovanstående teori om temperatur förändringar och att träet "gasar" eller andas, då det är ett levande material

Kommentera

Första lagret på träet blir alltid skit med massa fisheyes osv, andre lagret är de du ska oroa dig för. Spelar dock inte så stor roll så länge du inte folierar om där är bubblor i dem lagren då du ändå målar över dem.
                Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Abukah, 2012-04-19, 19:18
                712 svar
                189 056 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg anteman
                av anteman