Tenn istället för bly! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tenn istället för bly!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tenn istället för bly!

Hej

Jag tänkte prova att göra några jerkar själv och är det två saker jag undrar över.

Bly är ju vansinnigt farligt, speciellt att smälta, så jag tänkte använda tenn istället. Jag har läst att några här på FS använder tenn.

Vad för tenn använder ni, är det sådant som man gjuter tennsoldater av?
    Vart kan man köpa det billigt? Är det något speciellt man ska tänka på då man använder tenn?

Nästa fundering är vad ni använder för skruvöglor till jerkarna.
    Jag tänkte inte använda ståltråd nu i allafall. Jerkarna kommer att bli hyffsat stora, ca 15 cm, så vilken storlek ska jag ha på skruvöglorna? Har ni något tips från Clas ohlson t.ex?

MVH/Robertn

Ursprungligen postat av robertn
    Hej

Jag tänkte prova att göra några jerkar själv och är det två saker jag undrar över.

Bly är ju vansinnigt farligt, speciellt att smälta, så jag tänkte använda tenn istället. Jag har läst att några här på FS använder tenn.

Vad för tenn använder ni, är det sådant som man gjuter tennsoldater av?
    Vart kan man köpa det billigt? Är det något speciellt man ska tänka på då man använder tenn?

Nästa fundering är vad ni använder för skruvöglor till jerkarna.
    Jag tänkte inte använda ståltråd nu i allafall. Jerkarna kommer att bli hyffsat stora, ca 15 cm, så vilken storlek ska jag ha på skruvöglorna? Har ni något tips från Clas ohlson t.ex?

MVH/Robertn
    Kan du inte testa borra hål i jerken och trycka i lite blyhagel ihop med redigt med epoxy, både smidigare och kanske billigare?
    #Fiskesnack @ Quakenet

Kommentera

Jo det skulle jag kunna göra.
      Jag tror dock att det blir en jämnare och bättre centrerad viktning med en gjuten tennvikt än flera intryckta blyhagel.

Kommentera

Skillnaden är att vitt tenn har en densitet på 7,31kg/dm^3 medan bly har en densitet på 11,35kg/dm^3.

Så du behöver lite mer tenn än bly. Annars borde det inte vara någon skillnad.

Kommentera

Det finns en tråd här på FS nånstans där det pratades om just bly vs. tenn. Främst var det hälsoaspekten som diskuterades där men också annat. Själv har jag använt både gjutet tenn och blyhagel+epoxy. Tennstavar a´ 500 gram finns att köpa på Biltema(kommer inte ihåg pris), MEN: Också detta tenn innehåller bly till någon del vilket gör att du inte slipper de giftiga ångorna helt och hållet då heller.

Själv gillar jag bäst just hagel+epoxy -metoden. Man slipper klotta med kokhett tenn och giftiga ångor. Det är dessutom lättare att fördela vikten på flera ställen på knepiga modeller.

Skruvöglor fixar du allra enklast härifrån . Du kan handla helt och hållet på svenska och frakten är obetydlig. Har själv skaffat prylar därifrån och de håller vad de lovar. Just dessa öglor fäster du bäst genom att förborra ett hål, 2mm i diameter vill jag minnas, smeta fett med epoxy på den gängade delen och skruva i. Efter att limmet torkat kan du bogsera bilen med den.

Kommentera

Byfåne

Hörde att det fanns ett ställe i Karleby eller nåt som fixar bly. 8 mm stavar på rulle. Då är det ju bara att klippa i rätt längd och limma fast i betet. Verkar smidigt men har för mig att det var rätt dyrt att beställa därifrån.... Du vet inget annat ställe i Finland som säljer bly i 8 mm stavar?

//Fred

Kommentera

Ursprungligen postat av SMaster
              Skillnaden är att vitt tenn har en densitet på 7,31kg/dm^3 medan bly har en densitet på 11,35kg/dm^3.

Så du behöver lite mer tenn än bly. Annars borde det inte vara någon skillnad.

fan vad jag älskar inlägg som detta! (ingen ironi menat!!!)
              achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
              \m/

Kommentera

Ursprungligen postat av ALQ
                fan vad jag älskar inlägg som detta! (ingen ironi menat!!!)
                Du måste använda 1,55ggr så mycket tenn för att uppnå samma vikt som om du hade använt bly. Men då ändrar du den totala densiteten på betet eftersom det blir något mindre trä som lyftkraft. Jävlar, vad krångligt det är att göra egna drag!!

Kommentera

Ursprungligen postat av ob
                  Du måste använda 1,55ggr så mycket tenn för att uppnå samma vikt som om du hade använt bly. Men då ändrar du den totala densiteten på betet eftersom det blir något mindre trä som lyftkraft. Jävlar, vad krångligt det är att göra egna drag!!
                  Det är kanske därför ALQ inte gör sina beten själv.
                  Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av toxs
                    Hörde att det fanns ett ställe i Karleby eller nåt som fixar bly. 8 mm stavar på rulle. Då är det ju bara att klippa i rätt längd och limma fast i betet. Verkar smidigt men har för mig att det var rätt dyrt att beställa därifrån.... Du vet inget annat ställe i Finland som säljer bly i 8 mm stavar?

//Fred
                    Hmmm... Jag har ett minne av att ett par killar på de finska forumen (www.kalamies.com eller www.kalastus.com) har sålt bly i rundstav i olika diametrar. Men jag vill minnas att det var ganska dyrt och frakten lär ju bli skitdyr.

Man kan ju göra samma sak själv också förstås: Täpp till den ena ändan på ett järnrör av önskad diameter, klyv sedan det på längden. Kläm ihop halvorna med tex. rörklämmare. Smält blyet och häll i. Låt svalna. Ta isär röret och Voilà! du har en rundstav av bly. På så vis slipper man kladda med smältandet för varje bete.

Jag har prövat på det där med att smälta bly coh tenn men nae, inte min grej. Jag fortsätter kladda med hagel och epoxy. Har blivit lite skrockfull gällande den metoden. De första betena jag gjorde(en Jeppan-kopia i FT och en Tekneek/Pig-kopia i gul/gröna fjäll) viktade jag just på det viset och inga andra beten har tagit lika bra med fisk.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abukah, 2012-04-19, 19:18
                    712 svar
                    189 056 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman