Såga i bly och tyngda träbete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Såga i bly och tyngda träbete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Såga i bly och tyngda träbete

Tänkte köpa bly stav för att lägga i trä beten som tyngd och undrar om man kan såga i blyt med typ en bågfil eller liknande.

Tänkte köpa bly stav som jag skrev men undrar om det finns andra bra sätt att sätta tyngd i trä beten.

Kniv bör räcka, annars bågfil .
    "HalvDan var här"

Kommentera

Klipp med avbitare annars har aldrig gjort nåt annat eller vanligt kulbly

Kommentera

Som sagt avbitare eller smält det och häll i så blir det ännu bättre.

Kommentera

Ta en kniv och lägg mot blystaven, rulla blystaven med knivseggen, öka trycket med kniven så kommer blybiten snart att lossna.
          Varför gör du inte blystavarna själv?
          Det är lätt och billigt.

Kommentera

Kommentera

Sonen tillverkade en jättefin träwobbler som vi skulle borra in lite blyvikter i. Det kan kännas lite smånervöst att sätta borret i betet när man har stor diameter och litet bete. Jag hade gärna haft bly av lite olika dimensioner. Där kanske det platta blyt ger större flexibilitet. Att smälta blir ju också flexibelt men ångorna känns inte så mysiga.

Kommentera

Är det små wobbler så klarar man sig bra med blyhagel, alternativ små päronsänken från biltema. Jag skulle också undvika att smälta bly själv pga ångan. Inget att leka med.
                Vad som gäller tunn bly för att klippa och vikta så finns ju total överprisade "dots" med lim på ena sidan. Eller så köper man en hel rulle blytape med lim från aliexpress. Golfarna använder det för att vikta sin klubbar. Där kan du också beställa billiga stavsänken som du klipper till om du vill.

Kommentera

Första exemplaret blev viktad med typ sådana hör

https://www.miekofishing.se/ismete-t...5g-5-pack.html

De fanns hemma i ganska stor mängd och blev på så sett ”gratis” för stunden, men det får bli något som är billigare per gram i fortsättningen. Riktigt kul att tillverka och vikta egna beten. Sonens första exemplar blev grymt. Sjunker väldigt sakta och vaggande med perfekt balans i vattnet. Jag har redan paxat hans nästa exemplar och av samma modell (medveten om att den kan ha helt andra egenskaper). Det har varit så kul att hjälpa till att jag nog även får bygga ett par beten själv om jag hinner.

Vi kommer försöka fixa stavar eller stavsänken av olika diametrar. Vi fick vikta med 10x4g på väl avvägda ställen i betet.

Vår plan är att testa träslag med lite högre densitet så att det blir mindre viktbehov, men jag är inte helt övertygad om att rörelsemönstret blir det samma då. Det borde bli en annan rörelsedynamik om vikten är jämnt fördelad i betet. Sedan om det är bättre eller sämre är nog en smaksak. Mindre bly lär i alla fall gå åt då.
                  Senast ändrad av Kulfisk; 2024-01-26, 18:52.

Kommentera

Click image for larger version

Name:	IMG_4904.png
Views:	270
Size:	801,8 KB
ID:	2634201 Använd som nån skrev sån här till vanligt mete finns för små pengar på Temu/wish/ali och ta med fördel dom minsta som du ändå inte använder i första hand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abukah, 2012-04-19, 19:18
                    712 svar
                    188 876 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman