Lackering med C&W gör mig tokig!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lackering med C&W gör mig tokig!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lackering med C&W gör mig tokig!!

Hej, ni som använder C&W lacken till era jerkar, hur upplever ni resultatet efter en strykning? Själv tror jag att jag gör efter alla konstens regler men har ändå problem med fisheyes, lacken vill inte fästa.Får kolla torkhjulet ofta och "dutta i " på det ställen lacken släpper. Inbillar mig att ni som lackar mycket på en gång knappast gör på det sättet. Blir lite bättre efter andra lagret men ändå ofta något litet fisheye. Använder createx färger och alltid handskar. Apotekets "medicinkoppar" då jag mäterupp.Blandar noga. Blir tokig ...mycket tacksam för svar.

Mvh / Paulo

Hur lång tid går det ifrån att du målar betet till att lägger lack på det? Har själv haft problem med fisheyes när jag väntar mer än 24h timmar mellan målning och lackning, misstänker att betena blir dammig. Brukar dock lösa sig på nästa lager lack.

Kommentera

Tack för ditt svar. Enligt bruksanvisningen skall man vänta minst 24 timmar så att färgen hinner torka ordentligt...Vilka penslar använder du??
      Senast ändrad av paulo; 2011-01-06, 12:03.

Kommentera

Jag har inga som helst problem med C&W. Det blir en sjukt fin yta utan ojämnheter alls. Kör en vanlig 5-kronors pensel med plastspröt(?) från den lokala järnhandeln.

Kommentera

Jag har också samma problem till och från. Jag kan inte sätta fingret på vad det beror på, men det brukar blir bra i slutändan ändå.

Ett tips om du vill mäta upp lacken ännu smidigare är att be om ett par doseringssprutor på närmsta apotek. Jag häller först upp lacken i sådana glas du har, sen tar jag upp lite i taget med sprutorna.
          I´m the son of rage and love the Jesus of suburbia //Billy Joe Armstrong

Green day på Ullevål 4/6-10
          Green day på Wembley stadium 19/6-10

Green days American idiot musical på broadway 27/2-11

Kommentera

vad har du för kompressor? skit/olja i luften?
            Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

Hej och tack för era svar!! Jag har en oljesmord kompressor med olje och vattenfilter. Kanske borde prova en oljefri för att utesluta den möjligheten. Tycker det är väldigt konstigt att resultatet blir så olika från gång till gång.

Mvh / Paulo

Kommentera

Hej!

Har tillverkat en del beten och använt diverse olika 2-komponentslacker, jag upplever att man kan slippa "fisheyes" om man låter lacken vara ett tag efter att man blandat klart, dvs låta den vila en stund innan man lägger på den! Det går ju dessutom torka av betet med något innan man målar, jag använder inte createx själv men brukar torka mina beten mednågon form av sprit! VET INTE OM CREATEX FIXAR DET!.

Mina beten är förbannat fula (målningen) men går fint och har riktigt fin lyster i lacken. kontenat är att jag inte är en betestillverkare av samma "grad" som de som svarat tidigare..... Men upplever att man bör låta lacken vila!
                Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ja det blir lite bättre då jag låter lacken vila ca. 20 minuter men problemet kvarstår dock..................

Mvh / Paulo

Kommentera

Använder du bara Createx färg? har haft samma problem som dig vid några tillfällen. Då främst när jag använt FW airbrushfärger. Men även med Cratex. Vad det gäller Createx kan det vara så att du har fett fläckar på betet? jag är noga med att inte ta i betet med fingrarna utan handskar. Innan jag målar betet så tvättar jag det met T-röd, för att få bort eventuella fettrester. Angående FW färgerna har jag pratat med Anders (Wolfcreek) enligt tillverkarna är det ett bindemedel i FW färgerna som inte funkar ihop med hans lack. Det går tydligen att lösa genom att lägga ett lager Fascoalour coat på betet innan lackning!
                    mitt tips är annars att ringa Anders och fråga honom om råd.

Mvh Micke
                    Senast ändrad av Luring 69; 2011-01-07, 09:47.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abukah, 2012-04-19, 19:18
                    712 svar
                    189 056 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman