Fått problem med C&W-lack - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fått problem med C&W-lack

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har varit med om detta med envirotex och cw. Vet inte riktigt vad boven är. Mina teorier är dock.

1. träet har inte torkat klart eller att betet tar in vatten.

2. epoxien har inte blandats tillräckligt

Kommentera

Jag har några beten som jag gjort och velat testa snabbt, därför bara ett lager på toppen. Ett par av dom har spruckit som du beskriver, först mitt i ögat sedan en bit bakåt. Det har det gjort nästa oavsett vart i betet det gått hål så det tar in vatten. Jag misstänker att ögona blir extra kännsliga eftersom ger en diskontiniutet i formen på betet och därav kan göra att det blir en svagare punkt. Jag tror också at lacken blir lite tunnare just över 3d ögon eftersom dom är upphöjda så tror jag att lacken trycks bort av centrifugalkraften även om den påverkar ganska lite i ett långsamt hjul. Att det sedan spricker bakåt tror jag beror på att det är mer massa i betet där alltså ökar volymen mest där när betet väl sväller.
      I´m the son of rage and love the Jesus of suburbia //Billy Joe Armstrong

Green day på Ullevål 4/6-10
      Green day på Wembley stadium 19/6-10

Green days American idiot musical på broadway 27/2-11

Kommentera

Låter vettigt. Jag har numer mycket längre torktider efter viktning, och då över ett element, för att i framtiden undvika detta med sprickbilbning. Det har funkat så här långt.
        [FONT=Comic Sans MS]De bästa grejerna gör man själv![/FONT]

Kommentera

Vad är det för trä du bygger med?
          Boken jag kör med kan ta upp till två veckor att torka ut helt, därför lägger jag aldrig betena i vattnet före de är färdiga. Har man bara en bra mall och grym våg, så blir viktningen bra ändå. Om du gör dummyn med medelstora ringar/krokar så kan du ju finjustera betet i vatten när det är klart.

Förmodligen tar betet in vatten i öglorna när du viktar, men om du lägger en ganska stor klump lack på öglorna vid grundning så suger inte trät in all lack och det blir en liten försegling kvar. Om du nu absolut behöver vikta betet i vatten... Men det här vet ju rendan du ;-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Abukah, 2012-04-19, 19:18
          712 svar
          189 087 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg anteman
          av anteman