Veckans fluga ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Veckans fluga !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

En foam kropp spent dagslända på krok 16.
    Vingen är klippt från plastförpackningen från an aladdin chokladask(en gör det själv tips )

Click image for larger version

Name:	telefon bilder 159.jpg
Views:	1
Size:	263,5 KB
ID:	1767094.

Kommentera

Ingen som vill ange v14 fluga ?
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Jo, jag skrev Skalbagge när jag lade upp min spent slända. Men man får ju komplex när man ser dina flugor.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

aaaah missade skalbaggen.....dåså SKALBAGGAR denna vecka.

Mina flugor de e inge märkvärdigt med dom, spenten gjorde jag för krånglig, vill hålla mönstrena enkla och med så lite material som möjligt. Ska gå snabbt och knåpa ihop. Spent ska man exprimentera vidare på och kanske kompletterar flugaskarna med dom. Men nu knåpa på en skalbagge, har en variant men det går alltid att förbättra =D
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
          SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Jag tycker nog iaf. att du .... dvs. utan att smöra för dig. Är bland de absolut mest begåvade flugbindarna här. Du har det där lilla extra fina konstnärliga draget jag inte har.

Hur som helst, ska bli kul att se din bagge.

Gillar din Spent slända mycket också Micke. Du är en uppfinningsrik och duktig flugbindare du med. Aladin ask vinge är kanske grejen? Och så har man ju något gött att tugga på medan man binder också.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-01, 21:45.

Kommentera

Jag ska försöka att komma med någon fluga. Jag ska idag till örebro och kanske köpa lite flugbindnings saker vi får se vad det blir för saker :-)

Kommentera

Min gurgler skalbagge i foam. Vad annars när jag binder?

Material.
                --------

Vanlig krok #10 eller #12.

Super lim.

Svart bind tråd.

En ca. 3 mm bred och 2 mm tjock gul foam remsa.

En svart foam remsa. ca 1/2 cm bred och 2 mm tjock svart foam till rygg skölden.

Tunna, svarta gummi ben.

Recept.
                --------

1. Bind in rygg sköld remsan vid krok böjen. Ska peka ut bakåt från kroken.

2. Bind sedan in den gula remsan på samma ställe som den svarta.

3. Linda den gula foam remsan till en ganska fet kropp och som är tjockast på mitten. Bind in den, men lämna litet plats bakom krok ögat. Klipp bort ev. överskott.

4. Ta 3 st gummi ben snoddar, och slå en knut en bit in på båda sidorna om varje enskild ben snodd. Tänk på att avståndet mellan knutarna bara ska vara ca. 1 cm. Blir avståndet för stort? Då får du en spindel i stället för en bagge. Trimma ned benen till en passande längd nedanför knutarna när du har bundit in alla gummi snoddarna.

5. Lägg ett par droppar lim längs ovansidan av kroppen. Vik sedan fram den svarta foam lappen / rygg skölden och lås den med tråden bakom krok ögat. Spara en bit av foamen när du klipper av så att du får en ganska bred lapp som sticker ut framför krok ögat. Detta är nämligen hela ide'n med Gurgler flugorna. Att denna bit foam ska göra så att flugan plogar kraftigt i ytan.

6. Avsluta sedan flugan.

Gummi benen, vibrerar dessutom fint när man drar baggen genom vattnet.

Gurglers, är speciellt effektiva när det är mycket vatten i rörelse eller om det regnar hårt. Då ritar denna slags fluga ett tydligt spår i ytan. Fiskas ganska fort och med 10 - 15 cm långa knyckar.

Kan även användas som attraktor torr fluga för att locka upp fisk när det vakar dåligt.

Nästa veckas fluga = Valfri nymf.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-10, 19:38.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                  Jag tycker nog iaf. att du .... dvs. utan att smöra för dig. Är bland de absolut mest begåvade flugbindarna här. Du har det där lilla extra fina konstnärliga draget jag inte har.

Hur som helst, ska bli kul att se din bagge.

Gillar din Spent slända mycket också Micke. Du är en uppfinningsrik och duktig flugbindare du med. Aladin ask vinge är kanske grejen? Och så har man ju något gött att tugga på medan man binder också.
                  Tack för komplimangen. Det blev faktiskt några godbitar

Kommentera

Varsågod. Det är dig väl förunnat.

Godis är gott! Brukar ha en påse syrliga karameller i flug bindar hörnan ibland när jag binder. Men Aladin, smäller ju förstås högre.

Har beställt Virtual nymph's, water wing i dag. Får se om det är bättre än Jsons vingar, som inte alls gillade att få Loon Aquel impregneringen på sig. Blev alldeles sladdriga av det. Behöver ett bra och transparent ving material till Getingar b.la. Hoppas att water wing är så bra som folk säger?
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-02, 21:34.

Kommentera

Är det någon som har något bra tips på skalbagge som man inte behöver foam till

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X