Benen gjorde jag av gummisnoddar som jag hadde färjat svarta med spritpenna
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Veckans fluga !
Collapse
X
-
FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös
Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/
Kommentera
-
Mitt bidrag blir en foam Flygmyra med en transparent Waterwing, vinge. Och svart tupp hackle 1 varv . Hacklet klippte jag ned helt på ovan sidan, för att det inte skulle trycka upp vingen. Midjan, är bara bind tråd hårt lindat ett antal varv över foamen. Lämnade ytterligare en liten bit foam som bröst under vingen. Vanlig # 14 - 16 krok är lagom.
Super lim, är nödvändigt för att foamen inte ska rotera på kroken. Lägg en väldigt tunn sträng på ovan sidan av kroken innan du viker fram foamen och lindar. Akta bara så att limmet inte hamnar i krok ögat!
Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-17, 13:55.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Flickslände nymf var det ja.
Denna är enkel att göra.
Krok 14 böjd.
Gul / oliv bind tråd. Grovlek 0/12.
Bakkroppen består av en gul / oliv grizzly, Chickabou fjäder som jag har klippt en avsmalnade profil på och bara lämnat den yttersta spetsen kvar. Fjädern, bildar en fribärande bakkropp.
Den är rörlig och fin i vattnet.
Litet bly eller koppar tråd som förtyngning och över det tunn chenille som bröst.
Vingsäck = en kort tofs Chickabou.
Ögon = En ca. 1 dm lång bit 0.45 nylon lina. Som jag har bränt i en smal käftad plattång till en "hantel" och sedan färgat ögonen med tusch och därefter lackat dem med flug lack för glansens skull.
Hackle = mörk grön Ripa. Gillar Rip hackle eftersom de mörka teckningarna i fjädern ger fina "leder" på benen.

Nästa veckas fluga.Torr Bibio / Hårmygga.Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-23, 09:12.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Ser inte alls tokig ut. Men var litet försiktig med vingar av dun eller hackle spetsar. Minsta lilla de kommer snett uppe på kroken? Och du har en tafs tvinnande propeller när du kastar. Tycker att du ska byta ut dem mot en liten tofs antron eller poly garn i stället. Räcker om du har gult och vitt sådant för att täcka in alla färgerna du behöver.
Det här antron materialet är kanon bra! Litet styvare än vanligt sådant garn och för impregnerat med Water shred.
Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-23, 20:16.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Du kan göra vilket som beroende på den ving siluett du vill ha? Du kan t.om använda garnet som spent fly vingar om du inte gör dem allt för långa. Men i normal fallet, så binder man ju en sådan vinge som en tofs a' la Klinkhammer. Linda bind tråden runt basen och någon mm upp och ned för vingen. Stryk på litet flug lack på lindningen så har du en stabilare bas att linda hacklet runt sedan.
Vill man ha 2 separata vingar? Då delar man ju tofsen med bind tråden bara.Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-23, 20:49.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Gör så ska bli intressant att höra vad du tycker? Garn tofsen, är ju den moderna varianten på den gamla sortens "bunch wing" = bunt vinge av en nypa fjäder eller hackle fibrer, som man började använda då man upptäckte nackdelarna med fjäder och hackle spets vingar på torrflugor. På den tiden band man ju inte torrflugor med parachute hackle heller.
Fjäder vingade flugor, old style är ju vackra att titta på. Men förutom risk för tafs tvinn under kast. Så är de inte längre så vackra efter att ha fångat ett par fiskar på dem. Dessutom är det högre risk för att flugan kantrar i vinden.Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-23, 21:12.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Kommentera