Era bästa nymfer? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Era bästa nymfer?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

[QUOTE=Troutstick;611113]Här är min harörenymf med vingsäck. En "semikläckare" - som funkar när nymferna hänger ett par centimeter under vattenytan och bara väntar på att solen skall sticka fram, så det blir tillräckligt varmt för att kläckningen skall starta. Markerade vingsäckar "på väg" att spricka upp och ett markerat thorax.

Jättelätt att binda. Börja som vanligt med att fästa bindtråden. Linda sedan längs krokskaftet till det ställe där thoraxpartiets "bak-kant" skall starta. Här fäster man in en bunt hackelfiber, långa sådana från ett hackel av sämre kvalitet. Jag hade bara rödbruna hemma idag, så det fick bli den färgen. Fäst fiberna ordentligt, och res "vingen" (den skall sedan böjas framåt mot kroköglan). Fortsätt med att linda tråden bakåt mot krokböjen, där man sedan börjar dubba med haröra och arbetar sig framåt mot "vingen" igen. Dubba förbi "vingen" och bygg upp ett tydligt markerat thorax. När du är nöjd, så avlägsnar du eventuell dubbing från bindtråden och viker ner "vingen" mot krokgöglan. Klipp av överflödigt hackelmaterial, bind ett litet huvud - sedan whipfinish + eventuell lack och färdig!

Hmm, den ska jag ta och binda upp ett par stycken av! Grå nymfer i den stilen spänner ju över ett antal arters nymfer beroende på storlek. Och sådana "combi flugor" gör ju flug valet betydligt lättare. Har öre nymfen, är ju en annan sådan nymf t.ex.

Tack för tipset!
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-03-18, 12:37.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Groggo Visa inlägg

såg denna gynnare förra året när jag var o fiskade (nattsländelarv) tror jag

Godis för fisken
      En tvätt äkta Husmask det där. Brukar göra den på streamer krok 10 med brun / grå garn kropp och ett brunt + 1 svart hackle som jag lindar över hela kroppen och klipper mycket ojämt. Och så litet koppar eller bly tråd som förtynging under garn kroppen. Ful fluga men effektiv.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2011-03-18, 12:33.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
        En tvätt äkta Husmask det där. Brukar göra den på streamer krok 10 med brun / grå garn kropp och ett brunt + 1 svart hackle som jag lindar över hela kroppen och klipper mycket ojämt. Och så litet koppar eller bly tråd som förtynging under garn kroppen. Ful fluga men effektiv.

några varianter på husmask off topic dock sry

www.kronos.pixbox.se

Kommentera

slänger in ett par nympher oxå

ops dålig bild kvalle...glömde ta av filtret
          www.kronos.pixbox.se

Kommentera

Jock:
            Gör så, och ta gärna en bild på resultatet. Ska själv binda upp en samling harörenymfer, "semikläckare" och några kläckande nymfer. Färgerna grått, gråbrunt, brunt och mörk oliv är ju gångbart till det mesta. Harörenymfen, som egentligen inte är mer än en tuss dubbing på en krok, går ju att imitera nästan vad som helst med.

Finns ingen anledning att krångla till saker mer än nödvändigt, juh.

(Och mitt grönvita hjärta fick sig en knäck igår kväll - Discolaget Växjö vann. I Ängelholm... får ju bara inte finnas på världskartan).

Groggo:
            Fin husmask du hittade där. Ser att "fastihetsägaren" kikar ut, sannolikt undrandes över vem/vad det var för kanalje som störde husfriden...
            Senast ändrad av Troutstick; 2011-03-18, 13:13. Anledning: Äsch...

Kommentera

Fina nymfer Groggo! Den där bruna med Palmer hacklet är klart intressant.

Troutstick:

Önskar jag hade en kamera värd namnet. Så foto kan det inte bli förrän jag kan låna en digital kamera tyvärr.

Jag binder mitt Har öra litet annorlunda än normalt. Jag har det creme / beige, färgade Har håret från en naturell Har mask som bak kropp och det mörkare, brun spräckliga håret som bröst. Kontrast verkan vi diskuterade förut du vet + att jag lägger ett varv brunt höns hackle som ett tunnt krag hackle. Vilket ju adderar mer liv åt nymfen.

En nymf som de senaste säsongerna har seglat upp som favorit för mig är Black Martinez. Nu vet jag inte hur den fungerar på vild fisk dock? Men i P&T pölarna är den grym på streamer krok 10 och 12! Till den gröna plast ving säcken, använder jag en remsa från en plast kasse. Och stjärt + hackle = Grizzly. Sedan, ribbar jag den med tunn, oval guld tinsel desutom. Jag klipper bort alla hackle strån på ovan och under sidan. Så min variant skiljer sig något från orginalet.

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-03-18, 14:12.

Kommentera

Så kommer földfrågan...har numera ett ansenligt lager av mohairgarn...hade inte det varit ypperligt till nymfkroppar?
                Remember; never test the depth of water with both feet.

Kommentera

Peter: Mohairgarn? Ja, varför inte? Ju fluffigare ju bättre, eller hur? Bind och "provkör" i handfatet eller en vattenbalja, vettja!

Kommentera

Ett första test med mohair garn...vad jag kan se så funkar det...gjorde i och för sig fem andra med dubbing...och gillar nog denna fluffighet mer...

Remember; never test the depth of water with both feet.

Kommentera

Den där ser ju inte alls tokig ut!

Mohair, är ett väldigt bra garn material är man vill ha ett litet mer ludet utseende på flug kroppar. Till Wooly Bugger t.ex. är mohair perfekt. I synnerhet om man petar upp extra ludd med dubbing nålen efteråt.

Man kan ju kalla mohair för ett " garn med dubbing känsla".
                      Senast ändrad av Jock Scott; 2011-03-18, 20:47.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jock Scott, 2011-09-18, 11:40
                      1 svar
                      1 272 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg suzan
                      av suzan

Arbetar...
                      X