Era bästa nymfer? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Era bästa nymfer?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Oavsett hur man avslutar flugan ska det ske med en snygg knut...visar här min version av en rekorderlig whipfinish!
    Remember; never test the depth of water with both feet.

Kommentera

Ha, ha, ha! En fluga i dess rätta bemärkelse. Litet 1800 tals sekelskiftes modell till kravatten helt enkelt.

Btw. Har kommit på att man inte alls behöver göra sig besväret att väva Bitch Creek nymfens bak kropp.

Mycket enklare är att först, efter att ha bundit in de där gummi stjärt spröten. Binda in någon tunn och smal genomskinlig remsa gummi eller plast och sedan gul eller röd, tunn chenille. ( Eller garn för all del ). I den ordningen för snyggast start på bak kroppen.

( Tips. Sned klipp gummi eller plast remsan i den ände du tänkt binda in. Så att du får en spets där.
      Då får du en fin start när du lindar remsan sedan. )

Linda chenille kroppen klar och sedan linda plast / gummi remsan över så att den täcker chenillen.

Och nu kommer det fina i kråk sången! Att man tar helt enkelt och ritar dit de svarta detaljerna med vattenfast tusch penna!

Jag använde klar Nymph Wrap till att lägga gummi lagret över chenillen:

Beroende på hur mycket man tajtar till remsan? Så kan man ändra tjockleken på bak kroppen

För er som inte sett Bitch Creek nymfen? Så ser den ut och binds så här i orginal skick:

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-03-18, 23:01.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Knaspeter Visa inlägg
        Oavsett hur man avslutar flugan ska det ske med en snygg knut...visar här min version av en rekorderlig whipfinish!
        En sån där kan nog fan t.o.m. jag klara av att knyta! ;-)))

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
          Fina nymfer Groggo! Den där bruna med Palmer hacklet är klart intressant.

Troutstick:

Önskar jag hade en kamera värd namnet. Så foto kan det inte bli förrän jag kan låna en digital kamera tyvärr.

http://www.rackelhanen.se/swe/1044.htm
          den bruna är en röd strömslände nymph

synd att du bor så långt bort Göran annars så ligger det en kamera här som har blivit över sen jag köpte en ny.
          www.kronos.pixbox.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Troutstick Visa inlägg
            Groggo:
            Fin husmask du hittade där. Ser att "fastihetsägaren" kikar ut, sannolikt undrandes över vem/vad det var för kanalje som störde husfriden...
            ja han var bara uppe i en minut innan han fick sin frihet åter efter en stund i blickljuset
            www.kronos.pixbox.se

Kommentera

otroligt imponerande Peter för den skulle jag nog gå bet på
              www.kronos.pixbox.se

Kommentera

Suttit hela kvällen med denna...

Lite lustigt är det allt...man sliter...engagerar sig...känner på nya material...

Och så en kväll känner man bara...att man är nog inte så långt från de andra...ja de som binder alltså...det här har jag lidit med innan...att man inte riktigt når upp till nivån...
                Men det ger jag fan i nu...är mer intresserad av nya mönster...beskrivningar...material...
                Kbäppa ideer mottages...

Vad jag letar nu är utmaningar...Göran brukar sprida såna ibland...

Annars blir det bara så här...attraktorflugor i rött formade som ja vad?

Jag hoppas att folk uppskattar att man lägger upp sina alster om det nu ska ses som förebild eller avskräckande exempel...

Sköt om er alla!
                Remember; never test the depth of water with both feet.

Kommentera

Lite lustigt är det allt...man sliter...engagerar sig...känner på nya material...

Och så en kväll känner man bara...att man är nog inte så långt från de andra...ja de som binder alltså...det här har jag lidit med innan...att man inte riktigt når upp till nivån...
                  Men det ger jag fan i nu...är mer intresserad av nya mönster...beskrivningar...material...
                  Kbäppa ideer mottages...

Jag hoppas att folk uppskattar att man lägger upp sina alster om det nu ska ses som förebild eller avskräckande exempel...

Sköt om er alla!

Jag uppskattar att du lägger upp bilder för det väcker idee'r hos alla ska binda lite till veckan så jag kan försöka lägga upp lite bilder då fast jag har gjort en som e censur men jag kan kanske pm:a den till dig
                  www.kronos.pixbox.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Groggo Visa inlägg
                    den bruna är en röd strömslände nymph

synd att du bor så långt bort Göran annars så ligger det en kamera här som har blivit över sen jag köpte en ny.

Ja, det är ju tråkigt nog en bit mellan oss om man säger så? Men tack för att du tänker på mig!
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-03-19, 01:56.

Kommentera

Kbäppa ideer mottages...

Sköt om er alla!

Klart vi gör!

Du har och kan visa hur snabbt man kan bli bra på att binda flugor. Du och dina foton får säkert folk som gått i tankarna att själva börja binda att sätta i gång.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jock Scott, 2011-09-18, 11:40
                      1 svar
                      1 316 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg SharkGirl  
                      Arbetar...
                      X