Era bästa nymfer? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Era bästa nymfer?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Knaspeter Visa inlägg
    Suttit hela kvällen med denna...

Lite lustigt är det allt...man sliter...engagerar sig...känner på nya material...

Och så en kväll känner man bara...att man är nog inte så långt från de andra...ja de som binder alltså...det här har jag lidit med innan...att man inte riktigt når upp till nivån...
    Men det ger jag fan i nu...är mer intresserad av nya mönster...beskrivningar...material...
    Kbäppa ideer mottages...

Vad jag letar nu är utmaningar...Göran brukar sprida såna ibland...

Annars blir det bara så här...attraktorflugor i rött formade som ja vad?

Jag hoppas att folk uppskattar att man lägger upp sina alster om det nu ska ses som förebild eller avskräckande exempel...

Sköt om er alla!
    sitter lite i samma situation som du. Började den här vintern med bindandet och det är kul att se att det blir resultat. Samt att man vill pröva nya mönster hela tiden. känner för att binda mer smått, så det innebär väl att man måste (nåja) köpa ett klass tre spö också :-). (Har inte flugfiskat speciellt länge så utrustningsnivån ligger inte riktigt i samma nivå som det gör för spinnfisket mm :-) )

/D

Kommentera

Ursprungligen postat av Groggo Visa inlägg
      den bruna är en röd strömslände nymph

synd att du bor så långt bort Göran annars så ligger det en kamera här som har blivit över sen jag köpte en ny.
      Fast det finns ju postverket ;-)

Kommentera

Citat: känner för att binda mer smått, så det innebär väl att man måste (nåja) köpa ett klass tre spö också :-). (Har inte flugfiskat speciellt länge så utrustningsnivån ligger inte riktigt i samma nivå som det gör för spinnfisket mm :-) ) #

Binda smått / fiska med små flugor kan du göra utan att behöva köpa ett låg klassat spö. Det är mer en fråga om att köra med tunn tafs spets istället.

Så sätt igång och bind Black Gnat, Griffiths Gnat och Fjädermygg puppor i #16 och #18 av hjärtans lust du!
        Senast ändrad av Jock Scott; 2011-03-19, 10:25.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
          Citat: känner för att binda mer smått, så det innebär väl att man måste (nåja) köpa ett klass tre spö också :-). (Har inte flugfiskat speciellt länge så utrustningsnivån ligger inte riktigt i samma nivå som det gör för spinnfisket mm :-) ) #

Binda smått / fiska med små flugor kan du göra utan att behöva köpa ett låg klassat spö. Det är mer en fråga om att köra med tunn tafs spets istället.

Så sätt igång och bind Black Gnat, Griffiths Gnat och Fjädermygg puppor i #16 och #18 av hjärtans lust du!
          Jodå, jag vet... Men en stor del hittills när jag fiskat har varit i Lappland och med en kompis som bor där. Det har i stort sett inte funnits några behov av riktigt små flugor där vi fiskat för lite större harr (och för den delen storöring - men där skall inköpas en 7:a). Men däremot så kommer vi att börja fiska på betydligt mindre åar. Det blir mer smygfiske i buskagen och då känns 5:an på nio fot lite klumpig. Så där blir det bra med en kortare 3:a. Det är vid dessa tillfällen som det kommer att bli mest fiske med mindre flugor :-).

Samt att det är ju så roligt att köpa nya spön också ;-)

ps. gnattarna du nämner har redan bundits upp i ett antal, bl a p g a dina tidigare rekommendationer..

Kommentera

O.k. då är jag med.

Här har du ett bra klass 3 spö kit som inte kostar skjortan:

Strömsländan XP. 1995:-

Ett för stunden billigt klass 3 spö är ju detta Broman o Dell också: http://www.fishit.se/se/fiske-6000-a...39-3-4-xf.html

Kan du tänka dig klass 2? Då är detta ett bra spö: http://www.willyssportfiske.se/Produ...aspx?id=911037

Lägg till en Dan Tackel 2.a sorterings DT 2 flyt lina och denna rulle: Okuma SLV 2/3 + 20 pund backing så är du i mål.

Det är svårt att hitta korta spön som har en vettig pris lapp i små klasserna.

Men visst är det kul att skaffa nya grejor.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2011-03-19, 17:02.

Kommentera

Här är en variant på detta med chenille, plast remsa och rita mönster med tusch penna som jag snackade om förut. Min hybrid nymf mellan Bitch Creek nymfen och Montanan.

Kallar den för "Montana Bitch Nymph". Kom på ide'n till nymfen idag. Litet förtyngd med bly tråd under garn bröstet. Körde med streamer krok #10.

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-03-19, 17:00.

Kommentera

O.k. då är jag med.

Här har du ett bra klass 3 spö kit som inte kostar skjortan:

Strömsländan XP. 1995:-

Ett för stunden billigt klass 3 spö är ju detta Broman o Dell också: http://www.fishit.se/se/fiske-6000-a...39-3-4-xf.html

Kan du tänka dig klass 2? Då är detta ett bra spö: http://www.willyssportfiske.se/Produ...aspx?id=911037

Lägg till en Dan Tackel 2.a sorterings DT 2 flyt lina och denna rulle: Okuma SLV 2/3 + 20 pund backing så är du i mål.

Det är svårt att hitta korta spön som har en vettig pris lapp i små klasserna.

Visst är det kul att skaffa nya grejor.
                Jag har idag ett Fario (guideline) i klass 5, med bl a en presentationlina (till strömmande) och det spöt passar alldeles utmärkt till mig. Jag testade ut lite olika innan och detta passade till hur jag kastade. Tror att jag kommer att köra på samma i klass tre.

Skall antagligen till Jönköping och prova olika sjuor, för där vet jag inte vad jag skall köpa (Farion finns bara upp till 6an). Men det är en viss ekonomisk fördel för mig att köpa Guideline, så det är bland deras spön jag tittar i första hand

Kommentera

Förstår att du gillar Fariot. Ett mycket trevligt spö.

Men varför inte ett LPXe eller ACT då?

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-03-19, 17:12.

Kommentera

Förstår att du gillar Fariot. Ett mycket trevligt spö.

Men varför inte ett LPXe eller ACT då?

http://www.wittlock.se/utrustning/html/guideline.html
                    Skall testa dessa på mässan. Har testat LPXe 5an tidigare, men för mig så var det stor skillnad på Farion, men vet att många uppskattar LPXe:n. Köper i stort sett aldrig spön utan att känna och testa först, jag betalar hellre mer så jag slipper känna att jag vill byta ut utrustning efter något/några år.

T ex haspelrullar så köpte jag en twinpower FA för ca 10 år sedan... Har fungerat oklanderligt (med service så klart) hela tiden och jag har inte en tanke på att byta ut den. Behöver jag säga att det också har blivit några till i olika storlekar.

Men det är stor chans att det blir någon av de du föreslår...

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne67 Visa inlägg
                      Jag har idag ett Fario (guideline) i klass 5, med bl a en presentationlina (till strömmande)

Underbart spö med den linan på
                      www.kronos.pixbox.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jock Scott, 2011-09-18, 11:40
                      1 svar
                      1 319 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg SharkGirl  
                      Arbetar...
                      X