dagens fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dagens fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• När du binder fast foamen på nålen spara tråden som blir över och bind in denna i i foam kroppen. Då kan du bestämma böjen på kroppen genom att dra i bindtråden innan man fixerar den på kroken

Kika här hur jag gör en kropp
    http://mojosfiske.blogspot.se/2012/0...-bakkropp.html

Sen hela flugan
    http://mojosfiske.blogspot.se/2012/0...-foam-gul.html
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

• Du är verkligen gång du Troll! Bananen, tror jag på till HÖ och Laxen. Den gamla Lax flugan Green Highlander var och är ju en riktig killer. Riktigt fina flugor de andra också.

Visst är det lilla julafton när paketet med flug bindar material och krok dimper ned i brevlådan?
      Jag har ett gäng Json, nymf ben och litet annat på G. Ska testa att göra Fjädermyggor på # 20 krok. Det har jag inte gjort tidigare. Har nöjt mig med # 16 och # 18 innan. Men # 20 blir nog mitt i prick när det gäller att få exakt samma storlek som den riktiga Fjädermyggan har på sommaren. På våren är den ju dock litet större.

Som mojo sade. Testa med att binda de där dagsländorna med parashute hackle i stället. Då får du ett större "fot avtryck" på vatten ytan. Och dessutom, är det mindre risk att sländan kantrar för en hård vind pust.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-12-04, 18:59.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Finna flugor, gillar laxflugorna, de har fint form med rätt proportion.

Kommentera

• Fina Laxflugor du har gjort Troll.
          Du ska få ett litet tips, enbart kosmetiskt dock. Det är bara för att jag är lite insnöad på klassiska lax och våtflugor men det det ger laxflugan lite finare proportioner.
          När du binder tinslet till tagen, se till att det sitter rakt ovanför hullingen. Lika lång och rakt ovanför hullingen och vips har du en fluga som ser mer proportionell ut.
          A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

• Tack för tipsen, ska testas!

Och visst är det något speciellt estetiskt tilltalande med den sortens hårvingade laxflugor? Tror inte det fångar så mycket mer fisk, men mig fångar det då iallafall.
            Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

• En litet tips till dig som har börjat binda flugor å är villig å binda mer arbetskrävande flugor, här en bindteknik för flugor med rörligt backkropp.

Click image for larger version

Name:	telefon bilder 004.jpg
Views:	2
Size:	767,6 KB
ID:	1765388Click image for larger version

Name:	telefon bilder 005.jpg
Size:	753,2 KB
ID:	1765389
              Click image for larger version

Name:	telefon bilder 006.jpg
Size:	774,6 KB
ID:	1765390Click image for larger version

Name:	telefon bilder 007.jpg
Size:	846,8 KB
ID:	1765391

Kommentera

• Juste tips!

Den där rörliga bakkroppen ska jag testa att binda Flickslände nymfer med när jag väl får min gul - gröna Furry foam.

Man vill ju accentuera det där slingrande sim sättet den nymfen har på ens imitationer av den så mycket det går. Och det där sättet att göra en fribärande bakkropp på borde vara perfekt.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2012-12-08, 11:09.

Kommentera

• Dagens skörd blev ett par gula sländor och en husmask liksom ett litet knott.

De är inte så vackra så de förtjänar att vara med på bild men det kommer så sakteliga.

Kommentera

• Absolut! Innan vintern är över så är du verkligen igång.

Ett litet tips är att inte linda så väldigt många varv för varje detalj du binder in. 5 - 6 varv med bind tråden räcker alldeles utmärkt.

Kommentera

• En som med lite tur kan kallas fallskärmshackel torris... Ser ut som fan men men det var den första. En flätad flicksländenymf och en E12 som har gått på bulk diet på närmaste godisfabrik...

Måste bli bättre på att dubba LITE

Men det blev en lyckad liten olivfärgad räka

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jock Scott, 2011-09-18, 11:40
                      1 svar
                      1 320 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg SharkGirl  
                      Arbetar...
                      X