Ok. Är fiskarna fina och starka i pt pölarna där. Hemma brukar fenorna va ganska utslitna. Ligger björka dammen långt ifrån sjöbo. Bor du åt tommelilla hållet eller. Jag var på tosselilla i somras
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
dagens fluga
Collapse
X
-
Svarar på båda dina frågor här.
Dammen, ligger ca 3 km från Sjöbo mot Veberöd. Det finns en karta på hemsidan jag länkade till förut.
Regnbågen i Björka dammen och Bjeveröd är fina iaf. De fiskarna är i kanon kondis och har till 98% hela fenor. Kolla in dessa:

Jag bor mer åt Simrishamns hållet till. Ca. halvvägs från Sjöbo och dit.
Jag har flugor du kan låna om det saknas någon för dig? Annars funkar de flugorna som normalt är bra för Regnbågen fint här också.Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-28, 21:25.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
jadu dom där sötvattens torpederna vill man testa när man kommer ner till skåne. Kommer bli en tripp till malmö då syrran ska ha namnceremoni för sin lille, efter det är det bara o ladda flugspöt för min del. Kanske kan få en guidad tur då ;-)FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös
Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/
Kommentera
-
Streaking caddis är en fluga som fungerar överallt (både strömmande och stilla vatten) och är dessutom lätt att binda själv. Jag har själv fått regnbågar och harrar och öringar på denna fluga innan jag ersatte streaking caddis med min egna mojo caddis (cdc och foam)
Så istället för att köpa flugor så bind dom själv, kan ta lite tid innan man får in tekniken men sen när man kan det är det bus enkelt.
Kan göra en bindbeskrivning steg för steg för streaking caddis om det skulle hjälpa dig ?FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös
Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/
Kommentera
-
Absolut ska du få en guidning när du kommer hit ner. Ser fram emot det.Ursprungligen postat av mojoman Visa inläggjadu dom där sötvattens torpederna vill man testa när man kommer ner till skåne. Kommer bli en tripp till malmö då syrran ska ha namnceremoni för sin lille, efter det är det bara o ladda flugspöt för min del. Kanske kan få en guidad tur då ;-)
Hoppas också att du / vi prickar en bra kläckning samtidigt.
Linus Öring? Fjädermygg typ Griffiths Gnat i #16 och #18 + Fjädermygg puppor i samma storlekar är alltid bra att ha i asken ihop med Streaking Caddis.Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-28, 23:57.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Griffiths gnat. På vanlig krok # 16 och 18. ( Torr fjädermygga ): http://www.youtube.com/watch?v=1lHBdLkHYPY
OBS! Silver ribbingen på Griffiths gnat kan du låta bli om du vill?
Fjädermygg puppa. Mickefinn's variant:
Material
--------
Krok 16 eller 18 böjd.
Svart bind tråd.
1 liten svart eller röd bit av den tunnaste chenillen du kan hitta = 1.5 mm tjock. Värm den ena änden försiktigt med en tändsticka, så att den får en avrundad profil.
Både svarta och röda puppor fungerar.
Ett påfågel herl.
En ganska tjock bunt brun, grå eller vit cdc till gälarna. Alternativt en liten 3 kantig lapp av 2 mm tjock foam.
Bind beskrivning.
-----------------
1. Gå fram till där krok böjen börjar med tråden. Bind in chenille biten här som ska vara ca. 1 cm lång och med den del du värmde med tändstickan pekande bakåt, ut från kroken.
2. Bind in cdc tofsen eller foam lappen precis framför chenille bakkroppen så att den pekar ut över krok ögat med runt 1 - 1.5 cm. Använder du foam? Bind in den spetsiga änden.
3. Bind in herlet där du fäste in cdc gälarna eller foamen och linda ett litet bröst.
4. Gör klart huvudet och avsluta flugan.
Klart!
Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-29, 10:58.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Kan lägga till att 6 st flugor jag aldrig skulle vilja vara utan är:
Torrflugor.
----------
Streaking Caddis eller Mojo caddisen. # 12 och 14. Båda imiterar Nattsländor.
Någon liten svart torris i storlekarna 14 och 16. Svart Klinkhammer exempelvis.
Fjädermygga. #16 och 18.
Nymfer.
-------
Fjädermygg puppa. # 16 och 18.
Harörat. #12, 14 och 16.
Flickslände nymf. #12 streamer krok.Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-29, 11:49.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Kommentera