Vilket bindstäd använder du ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket bindstäd använder du ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

De här användar recensionerna av olika städ är intressant:

God hjälp för dig som ska skaffa ett nytt städ: http://www.hatchesmagazine.com/reviewCat/1

Här är ett städ test också: http://flyfishohio.com/Vise%20Review..._Shoot-Out.htm
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-17, 13:22.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag lurar starkt på att beställa ett true rotary städ. Nu när jag har bundit på Danica städet ett par dagar. Och nu när jag åter börjat binda på mitt Renzetti Apprentice, Så det känns som om det saknas något mot ett true rotary. Kanske inte så himla mycket detta med att man kan spola på kropps material. Vilket iof är ett plus. Men framför allt att det är lättare att kontrollera flugans detaljer bättre ur alla vinklar med ett sådant. + att kroken alltid kommer rakt i horisontellt när man lägger över den på rygg.

Litet, känns det som jag slängde pengarna i sjön med Renzetti städet nu. Men å andra sidan så har jag ett bra rese och reserv städ i det i stället. Får väl trösta mig / ursäkta mig med det.

Nu tror jag inte att det blir just Danica städet dock. Får fundera litet under helgen på vad jag ska skaffa?
      Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-19, 23:06.

Kommentera

Det löste sig med true rotation städ på ett enkelt sätt för mig. Kompisen med Danica städet, hade ett äldre Veniard no.1 true rotation städ liggande i en låda med en kassa käftar. Men mekaniken var bra. Så jag köpte det för en symbolisk summa och moddade ihop Renzetti chucken med Veniard städet.

Skruvade bort stången på Renzetti't. Mätte avstånd litet. Och med hjälp av 4 st bunt band så fick jag chucken på Renzetti städet att sitta som berget. Fick korta ned spänn armen ett par cm med hjälp en båg fil för att kunna ha bästa vinkeln på chucken, och för att spänn armen inte ska ta i tråd armen när jag roterar.

Färg matchningen blev väl inte så tjusig i och med att som ni kan se att Renzetti städet är grått. Men det kan jag leva med. Men Renzetti's garanti kan jag nog glömma i och med moddet.

Och skulle Veniard städet rasa mekaniskt så småningom? Så är det lätt att montera ihop Apprenice städet igen.

Städet moddet funkar perfekt!

Renzetti städet:

Veniard städet:

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-20, 18:23.

Kommentera

Intressant kan man få se en bild på det sen ?
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
          SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Jepp! ska fixa det om några minuter.

Kommentera

Här är fotona:

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-20, 18:22.

Kommentera

ett litet tipps, du kan ta den armen som sitter fast med buntband och kapa den vid mässingmuttern. Sen fila till plana ytor på rundstången så att den får plats i renzentistädets orginal fäste som nu är nedåt vänt. Kanske blir fel vinkel på det hela då men då kan detta fixas med en liten stålskena med hål i så du kan justera hur högt kroken skall sitta.

Ska nog sätta mig själv o se om man kan bygga ihop nått till apex städet så man får true rotation =D
                FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

Tack för tipset. Ska se om det inte blir ett senare projekt? Men så länge funkar detta bra även om det inte är ett så tjusigt mod.

Tyvärr har jag nog som sagt förverkat garantin på Renzetti städet nu. Men what the heck!

Ska bli mycket intressant att se vad för mod du kan komma upp med?
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-20, 18:28.

Kommentera

jepps ska se vad man hittar för material på jobbet o sen bygga efter det, alternativt vad man kan hitta på hyllorna i butiken. Men först ritbordet o skissa lite

Kommentera

"Back to the old drawing board" med andra ord.

Ja, det gäller att tänka efter ordentligt innan man gör sådana här saker. Jag gjorde det tydligen inte i tillräckligt stor utsträckning första gången. Ditt tips öppnade mina ögon. Och jag insåg när jag studerade "klämman" / fästet till stången på Renzetti chucken noggrannare. Att det ( naturligtvis) hade gängade hål. Så det betydde att jag kunde skippa bunt banden helt. T.om original, sexkants skruven fungerade med Veniard städets chuck hållare.

Ser ju betydligt prydligare ut eller hur?

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-20, 19:26.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X