Vilket bindstäd använder du ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket bindstäd använder du ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Juste!

mojoman?

Anvil Apex ser jäkligt fint ut! Riktigt regält. Och kostar ju inte skjortan heller. Det är nästan så att man att ångrar sig att man inte köpte det i stället. Och då måste Anvil Atlas modellen, var ett av de mest pris värda true rotation städen på marknaden under 2000:- i fråga om bygg kvalitet.

En sak är underligt dock med Atlas städet. Det kommer med både bords klämma och platta + material klämma. Och då tycker man ju att det även borde komma med en tråd vagga / arm också? Speciellt när städet kostar en slant. Även billiga true rotation städ brukar komma med en sådan.

Men bortsett från detta verkar det vara ett riktigt bra städ.

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-12, 18:30.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

kommer kika på jobbet på måndag om man hittar nån tråd i rostfritt som är av modell kraftig som man kan bocka till o göra en egen bobbinholder. Ibland när man binder vill man verkligen få undan den där "förbannade dinglade hållaren" :-P
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ja, det är rätt pestigt när man ska linda hackle fram till på en torris och så håller man på att slå till tråd hållaren var och vart annat varv så att den gungar fram och tillbaka och roterar som värsta karusellen.

En bra modell att gå efter är Griffins hållare för Spider städet om man ska göra den självt. Då får man en krok att hänga saxar och hackle tänger på också:

En bra grovlek på tråden är som en cyckel eker kan jag tänka.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-12, 19:46.

Kommentera

Det gick utmärkt att göra en sådan "Spider arm" av en litet kraftigare stål tråd. Tänk bara på att tejpa på städets stång där armen ska fästas så att du inte repar den när du virar "arm tråden" runt städ stången eller när du för armen åt sidan.

Ca. 40 cm lång bör tråden du använder vara.

Jag fäste armen straxt under böjen på städets stång.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-12, 20:33.

Kommentera

kommer att vira min tråd runt ett tunnare rör än städets. På så sätt får den en fjädrande effekt och låser sig runt städet. Återkommer med bild om det funkar. Men nu ut o kika på grannens cykel, han lär väl inte sakna en eker heheheheh (skoja bara :-P )
            FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

Eker, blir för kort. Jag har prövat. Jag tog metall tråd skaftet från en gammal flug smälla och kapade till i rätt längd. Har du inte någon gammal metall tråd, kläd galje i garderoberna ?

Kommentera

Kom på en ännu bättre lösning på själva hållaren till tråd armen i kväll. Var ner i källaren och "lånade" en grövre sladd klämma i plast. Gjorde spik hålet i klämman litet större för att stål tråden skulle passa och super limmade dit armen.

O.k. So far, so good. Men nu uppstod ett smärre problem. Nämligen att klämman satt för löst på städet!

Men det löste jag genom att ta en 2 mm foam ark bit och lade det i klämman. Nu sitter armen perfekt! Och arm fästet / klämman är snäll mot ytan på städets stång dessutom.
                Det hela ser också betydligt mindre klumpigt ut än när jag virade stål tråden runt städets stång.

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-13, 20:09.

Kommentera

nice jobbat, såg att HMH säljer bobbinholder för 699kr jisses. Undra vad det är för material eftersom den kostar så mycke eller är det märket som kostar.....jaja blir o bygga ett eget. Samt att man har lärt sig att uppsskatta rotationen i städet nu när man bundit ett gäng klinkisar.....kanske skulle köpt ett true rotation städ iaf

Kommentera

Tackar.

He, he, he! HMH är som Tiemco. Väldigt bra men har också vett att ta riktigt bra betalt för sina städ etc.

Och frågan är ju om? Eller hur pass mycket bättre deras enklaste städ är än våra egentligen?

Tvivlar på att den skillnaden är värd att betala för. Både HMH och Tiemco's billigaste städ kostar över 2000:- här i landet. Då köper jag hellre ett Dyna - King Trekker hos Taimen i stället om jag ska ut med 2000:- + för ett städ. Och 700:- för en tråd vagga är sjukt! Är den förgylld då eller?

Ja du, visst så kan man känna ett litet sug efter ett true rotation emellan åt. Men man får väl slita på det man har ett tag till iaf. Det funkar ju bra i sig. Men visst vore ett Anvil Atlas eller ett Renzetti Traveller t.ex. nice att ha.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-14, 00:23.

Kommentera

Hmm, jag får ta och revidera min uppfattning om Dan Vice, Danica städet en aning.

Har lånat kompisens ett par dagar för att testa. Detta städ har något över 2 år på nacken när jag skriver det här. Och jag vet att det bundits ett större antal flugor på det under den tiden.

Visst, det ser ut som något slags laser vapen från Star Wars filmerna. I jämförelse med mitt Renzetti Apprentice, så är det väl lite tycke av skönheten och odjuret. Men utseendet är ju inte det som avgör om det är fint att binda på? Eller hur?

Nu vet jag att det har klagats en del på Danica städets käftar och hållbarheten på dessa. Men likväl, så finns det folk som bundit i flera år på samma käft set utan problem. De som klagat, är antagligen folk som inte brytt sig om att justera in käft glappet korrekt innan de hoppat mellan en liten och till en betydligt kraftigare och större krok. Utan har bara konstaterat att de kunnat precis, och med viss möda fått in den kroken mellan käftarna. Och sedan dragit igen om kroken så att det rungat om det i stålet!

Vill man ha lång livade käftar ?.....Det gäller de flesta städ egentligen. Så ska man ta sig tid att justera in krok storleken rätt.

Här är ett par utmärkta video klipp om hur man justerar in Danica städet i sin helhet:

Jag har sedan någon timme tillbaka bundit både små fjäder mygg puppor # 18. Och några Streaking Caddis. Hjorthårs flugor, kräver ju en del ganska tuffa åtstramningar av bind tråden. Och är därför utmärkta att testa ett städs förmåga att hålla kroken med utan att den börjar glida i käftarna. För att jäklas regält med städet. Så använde jag dessutom monofil, nylon bind tråd, så att jag kunde ta i riktigt ordentligt. Och till slut ett par #2 streamer krok, vilka var de största krokarna jag hade för stunden.

Jag har då inget att invända mot förmågan att hålla krok alls! Ha i minnet att detta Danica jag band på har något år på nacken.

Vad det kommer an på roterings mekaniken är den mjuk och fin. Jag gillar att det är enkelt att ställa trögheten på rotationen. Detta kan du se i video klippen ovan. True rotation, är väldigt trevligt att jobba med när man ska linda på kropps material! Bara häng tråd hållaren på tråd armen. Och helt enkelt veva på materialet med veven, medan du matar på resten av materialet med andra handen. Ribbing, går som en dans liksom kropps hackle på Wooly Buggers t.ex.

Det enda lilla abret med städet är om du har stora händer och grövre fingrar? Då kan det bli en aning trångt bakom kroken p.ga. det korta avståndet mellan chucken / käftarna och städets "hus" minst sagt. Spelar ingen större roll, även om du justerar chuckens läge så långt ut du kan på städet. Nu finns det förvisso en förlängnings arm att köpa. Konstigt nog har ingen svensk butik som säljer själva städet denna förlängare. Utan man får jaga den på E bay t.ex. Det finner jag ganska dåligt av dessa butiker här i landet. Likaså, finns sällan bords plattan att få tag i heller. Det senare är trist eftersom städets låga egen vikt, gör det utmärkt som rese städ.

Eller om man nu har detta slags grova smed händer? Titta då hellre på ett annat true rotation städ i stället, där du mer utrymme bakom käftarna. Det lär bespara både dig svordomar och plåster.

Men jag som har medium i handsk storlek och ganska normal grova fingrar. Har inga större problem att binda på detta städ när man väl vant sig vid det här.

Och har man väl tänkt bort detta med komposit material v.s. metall? Då är detta alls inget dumt städ. Och jag har börjat vackla när det gäller mitt beslut att inte skaffa ett true rotation städ.

Jag tycker att det känns stabilt och bra. Bords klämman, är nog en av de mest väl genom tänkta jag har sett.

Jag ger detta städ 4 av 5 flugor. Sett till kvalitet mot pris läge. Skulle ha gett det 5 om förlängnings armen följt med i paketet. ( Det följer ju med en skrälldus andra saker i kitet så varför inte förlängaren också?) Eller i alla fall om den inte hade varit så svår att få tag i här i landet.
                      Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-14, 18:45.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jock Scott, 2011-09-18, 11:40
                      1 svar
                      1 321 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg SharkGirl  
                      Arbetar...
                      X