Ursprungligen postat av Macke85
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fisket i Stångån
Collapse
X
-
Första fisket i Stångån
Igår körde jag min första fisketripp i Linköping sen jag flytta hit. Har läst lite i den här i tråden om vart man ska stå och så.
Fisket resulterade i en gädda på 2-3 kg kanske som jag tog vid en småbåtshamn ca 1.5 km från Resecentrum mot Roxenhållet typ.
Hade dock lite problem att hitta ställen att stå på. Visst, nära stan fanns det mycket öppna ställen att stå på, men ju längre man kom bort mot Roxenhållet så vart det igenväxt överallt.
Fast det kanske är ställena nära stan man ska stå?
Kom till ett ställe där det var ett vattenverk vid några broar och så, ganska nära resecentrum. Är det Nykvarn ni pratar om? Där var det många som stod och fiskade iaf.
Ge mig gärna lite tips om ställen man kan stå på så min nästa Stångåfisketur blir bättre
(om ni tipsar så säg gärna inte namn på ställen, då hittar jag inte, utan förklaring om vart typ)
Kommentera
-
Senast jag var där var den inte på. kan vara om dom slutat reglera roxen nu. eller om värmen dunstat för mkt vatten.,Ursprungligen postat av zoddic Visa inläggMacke85, fortsätt gärna att rapportera om hur det ligger till med strömmen... enda anledningen att jag inte fiskar där just nu är det förbannade strömmen som alltid ska vara på och förstöra gäddmetet...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Vevstopparen Visa inläggFast det kanske är ställena nära stan man ska stå?
Kom till ett ställe där det var ett vattenverk vid några broar och så, ganska nära resecentrum. Är det Nykvarn ni pratar om? Där var det många som stod och fiskade iaf.
Ge mig gärna lite tips om ställen man kan stå på så min nästa Stångåfisketur blir bättre
(om ni tipsar så säg gärna inte namn på ställen, då hittar jag inte, utan förklaring om vart typ)
Tjabba som du förklarar först, vattenverket & bron börjar som jag säger "Nedre stångån" det är Nykvarn!
Över Nykvarn till johannelund (Citysträckan).
Johannelund till Ärlången, Övre stångån
Så håller jag ialf reda på dom olika delarna
Bästa för dig tror jag kan vara om du skaffar en cykel och följer stångån. uppströms mot johannelund kommer du finna mer ställen som kan vara kanon
Åker du ennu längre kommer du tillslut till Ärlången.,
Svårt bitvis på sommaren att fiska tack vare näckrosor och annan växtlighet det kommer man aldrig ifrån tyvärr
Kommentera
-
Både när jag var och fiskade i söndags och när jag var ute igår så såg jag en herre som var och fiskade med sin son, och igår fick jag tillfälle att prata med honom lite.
Hans spö och rulle var nog egentligen bättre lämpad för djuphavsfiske (9-11 fots spö och en enorm bakbromsad haspelrulle) och dessutom envisades han med att veva med högern vilket innebar att rullen hela tiden var ovanför spöt, även vid utkast. Han klagade lite på att det inte fanns någon fisk i ån, och då undrade jag vad han hade för drag. Det visade sig att han hade en rejäl wobbler och framför tafsen hade han en riktig kanonkula till sänke. När jag försökte förklara att sänket kanske förstörde gången för wobblern så bara skakade han på huvudet och menade att man kastar på tok för kort utan stort sänke. Sen smålog han lite åt mitt sjufotsspö och min size 2-rulle och fortsatte att inte fånga fisk.
Till historien hör också att han inte brydde sig om att mina små jiggar på 8-10g gick lika långt som hans nedtyngda wobbler.
Med lite tur kan även andra få ta del av den här föreställningen nedanför värmeverket.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av trasketo, 2012-07-05, 22:41
|
54 svar
22 594 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg