Borrefiske i Malmö Kanal! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Borrefiske i Malmö Kanal!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vad jag förstått finns det inget som förbjuder dig att fiska med levande agn, men eftersom fisken på något obegripligt sätt kommit in under djurskyddslagen blir det klassat som djurplågeri och faller därför dom lagarna.

    Resultatet blir ju då att det är fullt tillåtet men straffbart

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Vad jag förstått finns det inget som förbjuder dig att fiska med levande agn, men eftersom fisken på något obegripligt sätt kommit in under djurskyddslagen blir det klassat som djurplågeri och faller därför dom lagarna.

      Resultatet blir ju då att det är fullt tillåtet men straffbart
      Ok men man får lite dåligt samvete när man säte 2 st trekrokar i en 10 cm lång mört

      Kommentera


      • Håller med dig, har aldrig varit glad för det fisket, ok att jag hängt på levande tobis och daggmask men det tar liksom emot på något sätt att sätta krokar i mört, på samma sätt som jag reagerar när nybörjare håller på och leker med en levande fisk för dom inte vågar ta i den, man tycker på något konstigt sätt synd om fisken.

        Kommentera


        • Var vid polishuset igår, 2 st helt ok borrar ca 3-5 hekto är inte riktigt säker på vikten, då mitt ögon mått för abborar inte så bra. Då jag inte har haft då många över 5 hekt..
          Fiskade i ca 1 timme..

          Kommentera


          • vilken tid var du där och vad fångade du dom med?

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av andyyyy Visa inlägg
              vilken tid var du där och vad fångade du dom med?
              Kl var ca 19.50-21.00 jigg twintail tror färgen kallas cocacola.

              Kommentera


              • Jag var också ute igår, på dagen var nog vädret för varmt annars skulle det ha varit perfekt med högt vatten m.m. jag fick 5 som var ok och en massa smått, dom var dock väldigt tröga och höll sig runt kanterna, kör fortfarande i parken och kommer att göra det tills det blir kallare.
                Metar mest nu, kommer starta jiggandet när det börjar komma större borrar från 0.5 och uppåt.

                Kommentera


                • Var vid kanalen idag fiska i ca 2 timmar så jävla segt ingen borre. Men jag provade lite dropshot, har problem hur jag ska tackla det men jag tror att jag har gjort rätt, sen hur jag fiskar hem jiggen vet jag inte riktigt hur jag ska göra??

                  Kommentera


                  • Hörs på namnet du ska försöka släppa ner den så nära fisken du kan , det är inget man står och vevar in, jag personligen tycket dropp shot är helt meningslöst om man inte har eko-lod så man ser var dom står.

                    I går var jag inne på fiskekompaniet, dom hade inte blivit ett dugg bättre sen sist, inte en vettig jigg och inga skallar och inte ett ända intressant spö och inga rullar. Gick då bort på fiske och fiskar dom hade ganska rejält med vettiga jiggar men inte en ända vettig skalle, fick köra med mask och meta, blir väl lite jigg under helgen om jag hittar skallar.

                    Någon som testat att ha en vanlig jigg som upp-hängare och ett blysänke??
                    Ibland är det effektivt det blir en annan rörelse på jiggen utan skallen.
                    Går även att sätta jiggen på en metkrok och lite bly några dm ovanför, även detta för att få bättre rörelse på jiggarna också slipper man bry sig fullt så mycket om blyvikten som med skallar.

                    Tror våra underbara vänner Krille och Pecka kör det ganska mycket efter jag visade Krille, han säger att det funkar men jag tvivlar på att det är lika effektivt som han säger

                    Skitfiske

                    Kommentera


                    • Ekolod är absolut inte en nödvändighet vid dropshot-fiske. Jag tror att många förväxlar metoden med vertical jigging. Dropshot kan fiskas både vertikalt och horisontellt. Man kan alltså söka upp fisken utmärkt med ett dropshot-tackel. Inte sagt att det alltid blir mer effektivt än med jigg. Man kastar ut tacklet, låter det sjunka och spänner upp linan. Sedan gör man små ryck med spötoppen (låter linan slaka lite och spänner upp om vartannat). Nappar det inte på ett tag (upp till var och en hur länge det är) tar man något varv med veven och upprepar proceduren. Gör man detta hittar man fisken.

                      Är fisket riktigt trögt så kan dropshot vara rätt metod. Dropshottacklet är ju kvar på samma ställe och lockar fisk under längre tid (under tiden man gör rycken). Tröga fiskar hinner kanske inte reagera på en vanlig jigg som rör sig förbi dem och behöver kanske lite tid att bekanta sig med betet.

                      I regel är ett lite längre spö (2,1-2,7 m) med känslig topp att föredra vid "horisontellt dropshot-fiske". Med ett alltför kort spö så får man en för liten vinkel mellan lina och botten. Detta kan avhjälpas genom att tafsen mellan jigg och sänke förlängs.

                      Kolla gärna lite youtubeklipp och Fiskekonservator Lubbes video här på FS. Då klarnar fågetecklen kring hur tacklet fiskas in.

                      Sedan finns det helt andra sätt att tackla jiggar. Som Jörgen säger upphängare (paternostertacklad jigg), Carolina rig o.s.v Det är bara att testa sig fram. Jiggskallar är alltså inte ett måste

                      http://upload.wikimedia.org/wikipedi...rolina-rig.jpg
                      Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2011-10-05, 22:07.
                      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
                      7 svar
                      4 821 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg neo333
                      av neo333
                       
                      Startad av niax, 2010-06-29, 19:13
                      944 svar
                      190 859 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Xperten83  
                      Startad av TomasL, 2010-08-12, 19:23
                      7 svar
                      13 058 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mijni
                      av Mijni
                       
                      Startad av Peje, 2013-04-10, 17:49
                      442 svar
                      66 917 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peje
                      av Peje
                       
                      Startad av Andreas1, 2021-02-13, 08:33
                      3 svar
                      560 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg neo333
                      av neo333
                       
                      Arbetar...
                      X