Havsöringsrapporter i Stockholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsrapporter i Stockholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nja vete fan, första gången jag besökte Ljusterö färjeläge, fastland och sydsida, riktigt bra, var en kompis som guidade, rödsvart sandgrävling tidigt på våren, han fick direkt en hyfsad 2,8 kilos i den grunda dyngviken närmast/efter staketet, fan i helvete kollade boxen jodå, finns en rödsvart, la på en kemvässad 4a på den jag hade, han drog iväg längs sjökanten söderut i topptrim....blev lite efter tänkte detta är helg/med ålderns rätt semester, nåväl skickade ut pennan där i vattnet, högg två kassodlade regnbågar direkt, tänkte ja vad fan perfekt stekpannestorlek på bägge och knäckte nacken.
    Gick ett antal meter och la på ett kast klippte på en HÖ. inget märkvärdigt eller så runt 2,5-3 kilo lätt färgad, gillar inte sån fisk, de ska vara blanka nåväl ströp den och la i kassen.
    Gick vidare bortöver, upptäckte kamraten frenetisk kastande, ropade händer det något?? nej ingenting tvärdött, ok förstår la på några kast själv och så högg det, liten runt 1,5 tänkte storsint släpp den stackarn, gjorde detta och började kasta igen, två kast senare högg det igen samma storlek och tillbakasläppt.
    En trevlig dag tyckte iaf stekpannan när jag kom hem, dock regnbåge kassodlade rymlingar, jag skulle aldrig betala för dem i affären den saken är klar....
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

• Som sagt, ingen äger ett spot. Det ger inte honom några argument att gå till direkta angrepp.

Samtidigt kan jag förstå en viss frustration. Säg att han letat upp i princip varenda huggpunkt på den kilometern. Landat en del fint. Sen röjs det stället på nytt och han åker dit, det står 9 pers där. Folk står till och med på huggpunkterna.

Sen fortsätter det så här hela säsongen.

Visst, inte hans ställe, men har ändå förståelse för killen i fråga.

Endast ett exempel.
      Senast ändrad av karki; 2013-01-14, 18:57.
      http://www.silverbums.com

Kommentera

• Ursprungligen postat av karki Visa inlägg
        Att jag inte får ha åsikter om din öringkarta ser jag som väldigt märkligt. Men i alla fall. Din öringkarta är sedan jag började fiska öring något av en modern klassiker. Alla man snackar öring med, nybörjaren som den erfarne känner till din karta. Ingen som jag känner har uttryckt något agg mot den. Vissa skakar på axlarna andra är glada. Det man inte ska glömma är att din karta är statiskt. Eller i alla fall relativt statisk?

Det som däremot är en ev risk mot en hö-lokal är det droppandet som sker i nutid. Jag har själv, av misstag, råkat väcka ett spot som blivit totalt sönderkört. Av det har jag lärt mig mycket och även fått se hur människor beter sig. Även om det bara är en klick som beter sig illa så blir man väldigt bedrövad av att se det.

Du verkar ställa dig i ren försvarsställning mot mig, jag har absolut inget emot dig. Är säker på att vi skulle kunna ha ett bra samtal om öringfiske i skärgårn. Då vet du var jag står i din fråga till mig.
        Karki

Jag hör till Gen X , som har blivit gamla och sura gubbar. Nja, inte jag. Jag försöker ta det mesta med "ro" samtidigt som jag försöker ironisera en hel del om allt.

När det gäller hö fisket, då får jag säga som det är: jag har haft tur ibland, men jag drabbas av otur oftast t. ex: för lite fisketid, många bompass, förlorade drag, fiskar som sliter sig, osv. I år kommer det att ske ett antal förändringar på det, då har jag kommit ett steg närmare min dröm.

Det var innehållet på min karta, som du kanske hade lite åsikter om som jag tyckte var lite tråkiga. Du skrev så här: "Att dela med sig av ställen, men inte sina bästa måste anses vara tråkig attytid i detta sammanhang?"
        och jag tolkade detta inlägg lite negativt, men tanke på att på den karta finns spots som levererar öringar även idag.
        Att jag inte publicerar alla spots jag har kännedom om är ganska naturligt. Jag har många kompisar som fiskar öring och vi pratar om väderförhållanden och valet av drag/fluga en hel del och då förekommer vissa platser som jag kan inte lämna ut. Det finns andra anledningar oxå, som t. ex. informationsutbyte och med detta sagt då är det inte så konstigt att dessa platser förblir hemliga av naturliga skäl. Dessutom jag vill inte ha mer gäster än nödvändigt på vissa platser, om jag uttrycker mig lite milt. Förresten, du kanske kan bidra till några "heta spots" till kartan? Så längre dessa platser är inte markerade som hemliga i mina anteckningar.

Det är klart att jag beundrar arbetet och tiden du lägger ner för att intressera oss andra för hö fisket och försöka bevara det lilla som är kvar och jag tror att SHS kan vara ett steg i rätt riktning. Du lyckas mkt väl med dina texter med att kunna förmedla "känslan av slit och kunskap" som kännetecknar hö fisket. "Keep up the good work" med andra ord.

Ang. SHS, då är jag är inte medlem än, men vem vet, jag kanske blir det till slut och jag hoppas att detta inlägg reder ut alla missförstånd en gång för alla.

Häls //T

Kommentera

• Citat: Jag hör till Gen X , som har blivit gamla och sura gubbar. Nja, inte jag. Jag försöker ta det mesta med "ro" samtidigt som jag försöker ironisera en hel del om allt.
          Slutcitat.
          När du skriver så här Tony så lär man sej att äldre folk är körda, bara onödigt ytrymme i rymden, haha skiter jag i och åker och fiskar när tid och pengar gör det möjligt, dessvärre fan och helvete är man beroende av inkomster, finns det ett värre ord i ordlistan..... bara avskyr det men så är det "inkomster" bara hata men nödvändigt dessvärre mvh bästa hälsningar!
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

• Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
            När du skriver så här Tony så lär man sej att äldre folk är körda, bara onödigt ytrymme i rymden, haha skiter jag i och åker och fiskar när tid och pengar gör det möjligt, dessvärre fan och helvete är man beroende av inkomster, finns det ett värre ord i ordlistan..... bara avskyr det men så är det "inkomster" bara hata men nödvändigt dessvärre mvh bästa hälsningar!
            Nix, så illa behöver inte vara. Det jag ville poängtera är att jag är ingen gubbstrutt än och det vet du.
            //T

Kommentera

• Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
              Allvarligt talat så fanns det inte ens i min föreställningsvärld att någon som bor i länet och som är det minsta intresserad av havsöringfiske inte känner till det här stället. Att någon anser det vara sin spot, tja, vad ska man säga? Att man är ledsen att ha tagit honom ur den villfarelsen? Trots att det är väl känt är det inte överbefolkat. Om det är sönderfiskat? Tja, det nappar i alla fall rätt dåligt. Och inte en enda kvarlämnad engångsgrill har jag sett där.
              Lausvik @ Du lever ju i en fantasivärld om du menar att alla i länet som gillar havs öring visste om kappellskär innan du börja skylta om de hära.. har sen du börja skriva här undrat varför ja aldrig ser dig där.. Du har inte funderat varför de är kasst för dig?? stranden håller intealls så mycke fisk som typ ljusterö och har ja vari där å kastat av stranden mens du fortfarande krubbar frulle så äre inte konstigt att du inte får nå. om du inte gör nå riktigt fel alltså.. tycker inte de handlar om generation..VISSA gillar mera att åka ut å fika på tonyex veranda och snacka skit om spottsnåla internet-snubbar..whatever makes them come. andra har andra å större mål me hobbyn.. å de är ju bra..

karki @ du har endel skumma tankar.. men har läst din blog förut och har lärt mig massa om fisket härnere utan att ja vet var du pressar.. tackar för de.. Halster verkar me leva i verkligheten.

ps varken ja,utlänningarna och de andra smo ochså är ute tidigt grillar engångsgrillar..

Kommentera

• Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                Du menar verandan till "din" sommarstuga? Den som ligger precis intill umegurras privata hot spot?
                de e bra du har humor laus din gamla skyltare var rädd du tar allt för hårt..

skitfiske!! på er

Kommentera

• Ursprungligen postat av barabajare Visa inlägg
                  Eftersom jag är 51 bast och 200 cm så borde jag vara längre än dig
                  Bb
                  Nu e det jag som inte hänger med... Jag fyller visserligen bara 50 i år....men en cm är en cm...det fick min gamla kollega smärtsamt erfara eftersom han endast var 2 m jämt....
                  [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                  [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

• Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                    Nu e det jag som inte hänger med... Jag fyller visserligen bara 50 i år....men en cm är en cm...det fick min gamla kollega smärtsamt erfara eftersom han endast var 2 m jämt....
                    Jag har levt "längre" än dig. He he
                    Bb

Kommentera

• @halster

Du brukar vara en klok gubbe som dels är aktiv idag men även varit med sedan the good old days.....brukar med behållning läsa dina relativt få men oftast kloka inlägg både här och på Edge...

Jag vet ju inte hur det var med utfiskning av kända platser för 10-15 år sedan men...

När jag inledde min relativt korta men intensiva bana som silverjagare kunde jag inget om detta fisket, kände inte heller någon som kunde hjälpa mig utan det var att ta till de källor till kunskap som bjöds....

I praktiken innebar det att jag inledningsvis var hänvisad till att pröva platser som på ett eller annat sätt var "kända" och som jag kunde läsa mig till....

Det konstiga är ...och här vet jag inte bara om jag haft tur...men jag har i alla fall lyckats landa fisk på flera av dessa platser... I visa fall t.o.m flera stycken.... Det har visserligen krävt ett idogt nötande och en massa bomturer....men det har i alla fall gått att få fisk..

Samtidigt har jag inte...precis som jag skrev i nåt tidigare inlägg...direkt upplevt att jag har blivit omkullsprungen av andra silverjagare på någon av dessa platser...att som Karki antydde i ett inlägg om platser med upp till 20-40 fiskare på en helg....ja jag vet inte om min HÖ Intelligence har varit så klen att jag inte hittat dessa....har dock svårt att tro det

Detta är min empiri....och det är utifrån den jag drar slutsatsen att oron för att sk "brända" platser skall bli fullkomligt nedlusade av sportfiskare..känns något överdriven

Jag vet nu inte ...eftersom jag inte varit på Djurgården sedan SHS KM hölls där i början av december....men skulle teorierna om att brända spots leder till total utfiskning så borde där ju rimligen ha varit alldeles nerlusat med fiskare eftersom det torde vara allmänt känt bland de som är lite intresserade att det faktiskt korades en klubbmästare där (=att det faktiskt fångades fisk där....). Vet som sagt inte med säkerhet men har i.a.f oerhört svårt att tro att så är fallet.

Vet inte om dina slutsatser hänger ihop att du som har varit med länge och upplevt den "omskrivna" och säkert också faktiska försämringen i HÖ fisket sedan 80-talet tror att en del av tillbakagången hänger ihop med ökat fisketryck?

Kanske kan vara en faktor....min gissning är dock att en rad andra faktorer haft betydligt större inverkan..

Jag tänker på förändringar i den ekologiska balansen.....skarvens och sälens utbredning....miljöeffekter som övergödda/försurade lekmiljöer etc

Det är sådana frågor som vi som är intresserade av HÖ-fiske borde lägga krut på och sprida kunskap och opinion kring....och i min värld tror jag att chansen att lyckas med detta dessvärre hänger samman med att vi måste bli många, många fler som intresserar oss för detta fiske....för att kunna trycka på politiker och beslutsfattare så att de fattar att det krävs kraftiga åtgärder att komma till rätta med problemen innan det är för sent....

Jag gläds därför hellre åt att någon annan fångar en fisk på en plats jag tipsat om och på så sätt får ett intresse och engagemang väckt än att jag stillatigande fiskar på och hoppas att så få som möjligt upptäcker att saker och ting håller på att gå åt helvete....
                      Senast ändrad av Silverbågen; 2013-01-14, 23:51.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jojje2, 2024-06-29, 22:01
                      1 svar
                      423 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg skyler
                      av skyler

Startad av Freddy78, 2024-07-13, 20:26
                      3 svar
                      493 visningar