Havsöringsrapporter i Stockholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsrapporter i Stockholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Gurchan Visa inlägg
    vet att frågan ställts mången gång men blir inte riktigt klok.. är det uddar/sund som gäller på hösten och vikar på våren? eller funkar vikar nu på hösten också? tenta på torsdag så tänkte göra en veckas långt försök på att få min första HÖ nästa vecka! har någon tips på specifika platser, kanske inte händer men enbart C&R iaf, så tas det tacksamt emot. Annars generella hösttips uppskattas! Fiskar i Silverbågens trakter!
    Bägge delarna kan fungera, dock just nu skulle jag leta upp storstenig strand gärna med uddar typ större sten ut i vattnet eller som sagt rena uddar, längs samma strand gärna sånt som "bryter av" bland stenen, dock bör kanske inte strand ifråga vara väldigt långgrund, större djup bör finnas strax utanför, sund aldrig fel heller speciellt inte om vatten kanske blir något strömt, kolla vindriktning, en hyfsad pålandsvind är aldrig fel, grumlar vattnet, förvirrar bytena kanske.....
    I tillägg gärna i vatten du VET öring förekommer regelbundet, kolla ditt sjökort för passande och hoppas att inte alltför mycket privatväg samt sommarstugetomter ligger i vägen bara.....
    Dessutom, de är sällan lätta men det händer.......
    Variera din inspinning och var inte rädd för att veva på ordentligt ibland!
    Epoxidrag inte dumma, du kan fiska betydligt grundare samt öringen kan stå grunt så grunt så du skulle knappast tro det.
    Senast ändrad av TAMTAM; 2013-11-25, 18:06.
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

• Bompass i Furusund igår, lite surt men ändå skönt att vara ute.

Kommentera

• Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
        Bägge delarna kan fungera, dock just nu skulle jag leta upp storstenig strand gärna med uddar typ större sten ut i vattnet eller som sagt rena uddar, längs samma strand gärna sånt som "bryter av" bland stenen, dock bör kanske inte strand ifråga vara väldigt långgrund, större djup bör finnas strax utanför, sund aldrig fel heller speciellt inte om vatten kanske blir något strömt, kolla vindriktning, en hyfsad pålandsvind är aldrig fel, grumlar vattnet, förvirrar bytena kanske.....
        I tillägg gärna i vatten du VET öring förekommer regelbundet, kolla ditt sjökort för passande och hoppas att inte alltför mycket privatväg samt sommarstugetomter ligger i vägen bara.....
        Epoxidrag inte dumma, du kan fiska betydligt grundare samt öringen kan stå grunt så grunt så du skulle knappast tro det.
        Ska berätta egenupplevd historia vad gäller sund och HÖ, detta är naturligtvis generellt och ofta tillfälligheter samt var naturligtvis inte i går direkt......
        Iaf för många år sedan, senhöstresa (nov) på HÖ från båt, fiskade av ALLA våra kända ställen i snabb takt, tvärdött hände absolut ingenting, satte mej ned i båten tänkte efter vaihelvete gör vi nu?
        Kollade vindriktning mot kompass och sjökort, blåste ordentligt minst sagt, svåra förhållanden att manövrera båt i.
        Noterade att vindriktning var helrätt för ett litet sund i ytterskärgården där vi fått några fina våröringar tidigare, tänkte, det är ett antal distans över större fjärdar men det händer ju inget där vi är, är det värt resan tro?
        Testar väl då och snurrade igång maskin, blev nästan otäckt på öppet vatten vid utpassagen, iaf tog oss över och in bland kobbar och skär, mycket riktigt gick stark SO vind rätt in genom det lilla sundet, såg strömt ut, sund ifråga hade större sten längs ena kanten, strand in mot sund/sten hände ingenting men när jag la kast alldeles intill sten small det omgående.... 5 kilos blanking landad, drev igenom, vände och gick mot vinden på andra sidan kobbe och la mej rätt i läge för att driva igenom igen, den andra vägde 4,5 kg och tog draget alldeles invid båtkant, halva kroppen ovan ytan vid hugget, riktigt kul!
        Tidigare hade vi fått några fina där då på vårkanten, första gången på senhöst/vinter då det är långväga att köra.
        Sund med vind rätt in och storstenigt kan vara guld men det finns ideala (enligt ögon och kort) som aldrig producerar.
        Kom ihåg, låter väl naturligtvis storkäftigt och så, HÖ i skärgården, nov-dec aldrig fel (men de kan hugga mycket tidigare på almanackan oxå), kyla, i princip är det bara du själv och is som är begränsningarna för fisket, öringen den hugger i absolut isvatten om du träffar rätt vilket inte är det vanligaste direkt...... fisketidningarna är fulla av tips oftast av rätt typ faktiskt.
        Senast ändrad av TAMTAM; 2013-11-26, 18:29.

Kommentera

• Tack för svaren TAMTAM. Vet en del ställen längre ut i skärgården som jag hört/sett/tror är heta. Långa båtturer på senhösten är kalla men framförallt kostar det dyrbar soppa. Men tar med dig det du skrivit om sund och allt det andra! Blir jakt på silver nästa vecka! Cant wait!
          Fiskerapport på http://teamconkeso.blogspot.se
          sigpic
          Skitfiske!

Kommentera

Tack för svaren TAMTAM. Vet en del ställen längre ut i skärgården som jag hört/sett/tror är heta. Långa båtturer på senhösten är kalla men framförallt kostar det dyrbar soppa. Men tar med dig det du skrivit om sund och allt det andra! Blir jakt på silver nästa vecka! Cant wait!
            Lycka till, detta var i en annan tid definitivt.... dock fisken har knappast ändrat vanor och beteende på 20-25 år som är nedärvda under hundratals generationer...., idag,räkna med att de är betydligt mindre i storlek pga allt för högt tryck samt "sommarstugeägarnas" intresse för nät, på den tiden var stugorna tomma vid denna tid på året och ingen jävel visste att sådant simmade runt bryggan av och till lovar........

Kommentera

Tack för svaren TAMTAM. Vet en del ställen längre ut i skärgården som jag hört/sett/tror är heta. Långa båtturer på senhösten är kalla men framförallt kostar det dyrbar soppa. Men tar med dig det du skrivit om sund och allt det andra! Blir jakt på silver nästa vecka! Cant wait!
              Detta var ett exempel... läs noga, ge dej inte ut på onödiga resor i första hand, se till de grundtips som jag redan givit vad gäller HÖ, det sista exemplet var en desperatgrej för att rädda dagen och det gick hem.... du anar inte hur många som definitivt INTE gick hem men det är så man lär sej... som sagt lycka till i jakten!

Kommentera

• Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                Hej TamTam;

Skulle jag ge mig ut på Havsöringsjakt idag och fiska från land då blev det Lervik, Ljusterö vid färjeläget eller södra Gålöstranden....

Å andra sidan tycker jag att kastfiske efter Havsöring är fångstmässigt lönsammast på våren. På hösten brukar trolling svara för cirka 90 % av våra fångster både igår och idag....

För den som vill bli en riktigt framgångsrik Havsöringsfiskare gäller det att skaffa sig minst tjugo egna "Hot Spots", dvs kontaktpunkter där Havsöringen brukar hugga....
                Go for the Big Trouts!

Old Firehand
                Senast ändrad av Old Firehand; 2013-11-26, 19:11.

Kommentera

• Där är jag nog inte riktigt enig med dej Firehand men min högsta respekt har du! lovar, vem njöt inte där tänkte jag säga Fiskejournalens artiklar, "gös i kvällningen norra Björken" signerat Engström.... solen precis i horisonten, riktig stämningsbild var det riktigt bra! bara en i raden av fiskeporren på den tiden! (från Firehand!)
                  Bästa hälsningar till dej det vet du!
                  Senast ändrad av TAMTAM; 2013-11-26, 19:17.

Kommentera

• Får även jag berätta en story från EN spot som kan ge lite inspiration? I.o.m att det verkar tunnt med rapporter ;-)

Satt hemma och luskade en höst efter tänkbara Hö-tillhåll..fick en ide men trodde inte helt på det men kanske, kanske, kanske och kul att prova helt nya ställen. Fast egentligen med helt fel förutsättningar och visste inte någon som provat där. Åkte dit kommunalt (landfiske) hade en stöt i första kastet på plåtbit..Fan va det en öring? Bytte drag Jo..Tog den i andra kastet på vevstoppet. 2 kg, c&r.

Var sedan där då och då blev sällan utan fisk men ibland högg de först i skymningen (viktigt om de inte hugger under dagen) alla på plåtbit/ mycket täta vevstopp. Huggen kommer ofta precis när man ska dra igång igen.Bara några få tag med veven typ två meter..sedan stopp..en , två, tre, fyra..Få vevtag, vevstopp igen osv, osv....Hade en dag en stor följare med stöt vände vid stranden..Såg den..Tog den senare i skymningen 7,5 kg/87 cm..C&r.

En senare höst var jag där igen, fiskade i timmar inte en stöt inte ett följe helt dött. Inget tecken till fisk alls. Ingen där? Testade då räka med pytteflöte på exakt samma ställe, hade ett "mörtnapp" efter få sekunder kollade räkan,kvar, ut igen samma sak efter få sekunder nu räkan borta. Tänkte va fan..Öring? tredje försöket, ny räka nu superkoncentrerad (jag asså ;-) Klippte till när flötet rörde sig någon centimeter, spöt böjde sig kraftigt, sedan fight..4,4 kg..

Var där senare samma höst och testade igen tog flera fiskar, största på 6 pannor och vid ett tillfälle 5 fiskar mellan 2 -5 kg, slutade då och c&r på samtliga..och alla på räka. Hade ibland 15-20 "mörtnapp"..Jävligt snabba att spotta!

Har bara testat en enda gång en höst (förrförra) efter det på samma ställe, klippte en 5 kg -plussare i tredje kastet på plåtbit, andra vevstoppet..Kastade några få kast efter det..la av.Gav den till brorsan i.o.m att han propsade på att få en till käk. Har inte testat där efter det..

Skitfiske! och för fan glöm inte täta vevstopp med plåtbit sidorullande och växlande runt egen axel när det sjunker typ Hansen eller Toby..Extremt triggande och bäst enligt mig och räka som plan B. Nästan fångstgaranti om de är där! Förr eller senare för enligt min erfarenhet där och på andra ställen går fisket tydligt i huggperioder vissa timmar hugger de inte alls även om de är där..

Och vid plötsligt snöfall..Fiska som fan!
                    Senast ändrad av Hemi; 2013-11-26, 20:50.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
                      Får även jag berätta en story från EN spot som kan ge lite inspiration? I.o.m att det verkar tunnt med rapporter ;-)

Satt hemma och luskade en höst efter tänkbara Hö-tillhåll..fick en ide men trodde inte helt på det men kanske, kanske, kanske och kul att prova helt nya ställen. Fast egentligen med helt fel förutsättningar och visste inte någon som provat där. Åkte dit kommunalt (landfiske) hade en stöt i första kastet på plåtbit..Fan va det en öring? Bytte drag Jo..Tog den i andra kastet på vevstoppet. 2 kg, c&r.

Var sedan där då och då blev sällan utan fisk men ibland högg de först i skymningen (viktigt om de inte hugger under dagen) alla på plåtbit/ mycket täta vevstopp. Huggen kommer ofta precis när man ska dra igång igen.Bara några få tag med veven typ två meter..sedan stopp..en , två, tre, fyra..Få vevtag, vevstopp igen osv, osv....Hade en dag en stor följare med stöt vände vid stranden..Såg den..Tog den senare i skymningen 7,5 kg/87 cm..C&r.

En senare höst var jag där igen, fiskade i timmar inte en stöt inte ett följe helt dött. Inget tecken till fisk alls. Ingen där? Testade då räka med pytteflöte på exakt samma ställe, hade ett "mörtnapp" efter få sekunder kollade räkan,kvar, ut igen samma sak efter få sekunder nu räkan borta. Tänkte va fan..Öring? tredje försöket, ny räka nu superkoncentrerad (jag asså ;-) Klippte till när flötet rörde sig någon centimeter, spöt böjde sig kraftigt, sedan fight..4,4 kg..

Var där senare samma höst och testade igen tog flera fiskar, största på 6 pannor och vid ett tillfälle 5 fiskar mellan 2 -5 kg, slutade då och c&r på samtliga..och alla på räka. Hade ibland 15-20 "mörtnapp"..Jävligt snabba att spotta!

Har bara testat en enda gång en höst (förrförra) efter det på samma ställe, klippte en 5 kg -plussare i tredje kastet på plåtbit, andra vevstoppet..Kastade några få kast efter det..la av.Gav den till brorsan i.o.m att han propsade på att få en till käk. Har inte testat där efter det..

Skitfiske! och för fan glöm inte täta vevstopp med plåtbit sidorullande och växlande runt egen axel när det sjunker typ Hansen eller Toby..Extremt triggande och bäst enligt mig och räka som plan B. Nästan fångstgaranti om de är där! Förr eller senare för enligt min erfarenhet där och på andra ställen går fisket tydligt i huggperioder vissa timmar hugger de inte alls även om de är där..

Och vid plötsligt snöfall..Fiska som fan!
                      Haha Hemi, tvärsäker på att vi har gemensamma bekanta men de ägnar sej åt jakt nuförtiden...... hälsningar!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jojje2, 2024-06-29, 22:01
                      1 svar
                      444 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg skyler
                      av skyler

Startad av Freddy78, 2024-07-13, 20:26
                      3 svar
                      521 visningar