Gillasystem implementerat i forumet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gillasystem implementerat i forumet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gillasystem implementerat i forumet

Jag vill bara informera om att jag nu infört ett gillasystem i forumet. Systemet gör det möjligt att gilla bra inlägg i forumet. Antalet gillamarkeringar syns sedan i användarens forumprofil på några olika ställen.

Jag hoppas att detta ska göra så vi ska bli mer hjälpsamma mot varandra.

Rapportera eventuella buggar i denna tråd
    Senast ändrad av Bergman; 2011-09-07, 18:26.
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Nu kan man även hitta mottagna och utdelade tack om man klickar på en användares namn i alla inlägg. I drop-downen som visar sig finns alternativ för att söka fram inläggen i fråga. Kanske skall det även göras klickbart under användarens profilbild?
    Senast ändrad av Bergman; 2011-09-06, 22:54.

Kommentera

Vill bara meddela att jag döpte om tacksystemet till "gilla" då det är ett mer vedertaget uttryck. Passade även på att lägga till en "ogilla"-knapp när jag ändå var på G. "ogilla"-knappen är bara på test än så länge... kanske får den vara kvar... kanske tas den bort... det beror lite vad ni tycker.

Kommentera

Kanske lite förvirrande att "gilla" och "tack" syftar på samma sak. Om man gillar ett inlägg betyder inte det samtidigt att man vill tacka författaren.

Jag röstar på att behålla gillaverktyget i trådarna, men att kunna gå in och se hur många "gilla" eller "tack" varje medlem har fått ihop är inte lika intressant i mina ögon. För rent språkligt blir det konstigt med "mottagna gillanden" och "utdelade gillanden" eller vad man nu skulle skriva om man ändrar "tack".

Mina två spänn i frågan!

/Kalle
        A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Hade ett korvöre till förresten!

Är lite fundersam till "ogilla" knappen och att det sedan hänger med under ens namn och avatar. Känns som att ogillandet då kommer att förknippas med person och inte sak. Och det är, hoppas jag, inte syftet. T.ex. om jag lägger upp en nyhetslänk som säger att sportfiske kommer att förbjudas i sverige riskerar jag att många kommer att ogilla det. hehe, eller vad tror ni? Men då kommer jag också framstå som den mest osympatiska personen här inne som har blivit ogillad 20 000 gånger. Don't kill the messenger!
          A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Ogilla biten kan jag faktiskt tycka är lite onödig, då det ibland blir rejält med meningsskiljaktigheter här, kan komma ett ge dålig stämning, vilket vore trist. Tycker att man bör uppmuntra välskrivna inlägg via gillaknappen men ogillaknappen tycker jag är lite tråkig och negativ! Ungefär samma resonemang som Kalle här ovan!

Ytterligare en aspekt är att forumet nu kommer bli fullt med en massa "Gilla"-rutor....
            Senast ändrad av Grävlingen; 2011-09-08, 06:36.
            Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Om man nu gillar ett inlägg , kan man inte ta sig några sekunder att skriva det i ett inlägg?

Samma sak om man har synpunkter som man vill lufta.

Personligen smakar det hela Fejsbok. Vill vi verkligen halka dit?

Kommentera

För mig personligen spelar det absolut ingen roll det med gilla biten. Plus att jag tycker att det är helt onödig. Vad säger mig att en användare gillat eller inte gillat nåt inlägg. Om jag skulle vilja titta på nåt inlägg eller ett ämne, om folk har gillat det eller inte, spelar det ingen roll. Och mig spelar ingen roll hur folk ser på ett inlägg/ämne. Det viktigaste är vad jag tycker om det.

Och hur ska det tolkas? Att han/hon är en trevlig/otrevlig person beroende på hur han/hon gillar/ogillar saker och ting? Vad används det info till?

Att samla info om gilla/ogilla på användaren tycker jag att det inte är bra. Precis som Kalle säger: om man har visat att man ogillar flera inlägg kan hända att man framstår som gnällig och osympatisk.

Jag tycker att bara inlägg ska ha gilla/ogilla knappen, om det skulle bli nåt. Som Kattman säger: det kan lätt bli som Fejsbok och det är en sak som jag inte skulle gilla. ;-)
                Senast ändrad av CDan; 2011-09-08, 18:13.
                Tight lines!
                CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Hej!

Nu när jag tänker efter lite till föredrar jag nog om någon tar sig tiden att på ett nyanserat sätt beskrive med lite texta vad han/hon tycker om det jag skrivit! Kan "Gilla" knappen bli en för enkel utväg, bättre att folk får skriva vad de tycker!
                  Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Vi får se det som en testperiod ett tag.

Lite tankar om detta är att:
                    - Gillaknappen kan sporra medlemmarna att skriva bra och utförliga trådar eller svar i trådar. Dvs feedback är alltid kul men jag förstår också att svar i text är bättre än ett gilla-tryck. Men det ena förtar ju inte det andra.
                    - Man kan bygga en del roliga features baserat på statistiken från (o)gilla-tryckningarna. Typ "heta trådar", "bästa trådarna senaste veckan" m.m.Det finns iofs även en betygsfunktion i forumet men den är lite undanskymd och används sällan. Går kanske att få fram bättre iofs.
                    - När det gäller ogilla-tryckningarna så är jag med er på era kommentarer. Dock kan det vara en bra feedback för de som kanske postar provicerande saker osv. Men jag är (som ni) lite kluven...
                    - Systemet kan även integreras med "reputation"-systemet i forumet. Den delen är för närvarande avslagen men om man slår på den så samlar användarna poäng baserat på hur de andra användarna uppfattar en. Dvs en gilla-tryckning skulle ge pluspoäng och en ogilla-tryckning skulle ge minuspoäng.

Det finns en mängd olika inställningar för detta system så man kan dölja eller visa det mesta. Det som står i profilen på alla användare går att dölja om man vill. Från admin-kontrollpanelen alltså.

Anledningen till att jag testar lite nya features är ju såklart att vidareutveckla forumet och då måste man testa lite. Är det dåliga idéer så är det ju bara att inaktivera igen.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av oskars, 2017-12-05, 20:19
                    94 svar
                    29 229 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Johnnyjohnny, 2019-08-23, 10:31
                    13 svar
                    1 549 visningar
                    0 gillar