Långt UL-spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Långt UL-spö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Daiwa Exceler Trout Spinning EXT 1003HULF (det är inte jag som hittat på det klämmiga namnet...). Ett tredelat tiofotsspö för beten 3-15 gram. Otroligt bra klinga, välbyggt och med ett långt korkgrepp och skjutbart rullfäste. Det är sällan man kan kalla ett UL-spö för en kastkanon men i det här fallet är det befogat. Var man får tag på det är en annan femma. Jag hittade mina på XXL i Arninge (där de stod i ett ställ med reaspön...).

Ett annat förslat är Daiwa Powermesh 8 fot för beten upp till 12 gram. Möjligen något lättare att hitta.

Slutligen det härhttp://http://www.jagtogfiskerimagas...-Bombarda.html som jag dock inte testat själv (men är litet småsugen på).

Kommentera

Daiwaspöet känns ju lovande men som du säger så verkar det svårfunnet. I alla fall baserat på vad jag lyckas hitta på nätet. Greyspöet har jag kikat på och det är inte omöjligt att jag åker in och klämmer lite på det. Har bara bra erfarenheter av deras spö.
      Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Big_Sal Visa inlägg
        beställde precis hem ett team dragon guide select tiny 2,70 m långt med kastvikt 2-10 gr. Deras fishmaker skall finnas i 1-7 gr i samma längd enligt deras hemsida.

jag beställde från www.fishing-mart.pl

har bara läst bra grejer om båda de spöserierna men svårt att säga utan att ha testat. skall tydligen vara x-fast aktion.

edit. stavning

Ett 2,70 Fishmaker för 1-7gr borde ju vara helt perfekt. Får försöka hitta något ställe som det går att handla ifrån. Känns som om Team Dragons grejer är på frammarsch så det går kanske att hitta en återförsäljare att beställa ifrån för jag har inte hittat något ställe på nätet.

Kommentera

Äh vafan, man ska inte sitta och leta spö på kvällarna. Eller så är det precis det man ska. Jag hittade först inte Fishmaker-spöna på Fishing-Mart. Men när jag sökte runt lite på nätet så dök de ändå upp på en länk till Fishing-Mart så efter snabb registrering har jag nu beställt ett 2,70 cm långt spö klassat till 1-7 gr. Har aldrig provat någonting alls från Team Dragon men däremot har jag hört mycket och deras grejer är väl lite hypade. Återkommer med recension när spöet har anlänt och blivit testat. Tackar för tips och åsikter!

Kommentera

Nice! Fick mail idag om att mitt är packat. Väntar med spänning!

Kommentera

som jag dock inte testat själv (men är litet småsugen på).
              Greys gör bra spö, dom jag känt på är väldigt prisvärda.

Lite synd att dom är svårfunna i våra butiker, men det kanske blir ändring på det snart, Pure Fishing har köp Hardy och Greys som är det billiga alternativet av dom två.

Låt oss nu hoppas att dom ger tusan i att försöka ändra på Hardys prylar och flytta tillverkningen någon annan stans
              men jag är orolig för att ett av värdens bästa spötillverkningsföretag hamnar i Asien precis som Fenwick.

Kommentera

Visst går det att kroka och landa en havsöring på ett femfots UL-spö för beten -7 gram men det är inte ett lämpligt spö för uppgiften. Med ett sådant spö har man absolut ingenting att sätta emot med eller styra fisken. En välbyggd klinga för samma betesvikt men i 9 fots längd har andra egenskaper. Enkelt uttryckt så motsvarar den övre halvan av spöklingan det ultralätta femfotsspöet men den undre delen ger. trots allt, en viss ryggrad. man får alltså såväl möjligheten att kasta mycket lätta beten och mögligheten att sätta viss press även på en relativt stor/stark fisk. Vill man prompt fiska havsöring med ett kort spö måste man alltså gå upp i klassning.

Vill man ha ett såpass lätt klassat spö som för max 12 grams betesvikt får man (enligt min uppfattning) knappast gå under åtta fot i längd. Ett vettigt sjufotsspö bör ha spänst nog i klingan för att kasta beten uppåt 20 grams vikt. Går man ner till sex fot i längd så finns det en del sk basspön som är användbara klassade för max 3/4 oz eller 1 oz.

Det lägst klassade haspelspö jag äger som är användbart för havsöringfiske är ett gammalt 9´3´´ Shimano Sportsman för maxvikt 10 gram.

För känslan i spöet vid drillningen spelar även dess absoluta vikt roll. Ju lättare spöet är desto bättre känsla. sedan är det en annan sak att man får se upp med att jaga de där sista grammen (se tråden om spöbrott).

Kommentera

Ursprungligen postat av Geronimo Visa inlägg
                  Ett 2,70 Fishmaker för 1-7gr borde ju vara helt perfekt. Får försöka hitta något ställe som det går att handla ifrån. Känns som om Team Dragons grejer är på frammarsch så det går kanske att hitta en återförsäljare att beställa ifrån för jag har inte hittat något ställe på nätet.
                  Här kan du hitta grejor från Team Dragon: http://www.sportfiskeborsen.se/index...ewCat&catId=63
                  Grymt trevlig lirare som har butiken också så han kan säkert ta hem andra Team Dragon-spön.

Kommentera

Fick spöet idag, alltså dragon guide select tiny 2-10 g 270cm. Känns vid första anblick riktigt nice. Lätt och toppigt. Jääääklar vilken tunn topp! Man får nog vara försiktig så man inte dänger det i ett träd eller nåt vid kast. Ska försöka testa det så snart som möjligt.
                    Fått ditt än?

Kommentera

Fick mail om att det är skickat för några dagar sedan så förhoppningsvis är det väl på G. Mitt spö är alltså något längre och lägre klassat så jag blir ju nervös bara jag hör hur tunn din topp är. Nog för att jag fattat att ett sådant spö har tunn topp men jag kan ju riktigt se framför mig hur jag ska föra in spöet i bilen och knäcker av toppen…

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 825 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04