Typa ner total vikten på Easyline trailer! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Typa ner total vikten på Easyline trailer!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
    @Odevetu. Exemplet med bil ett och släp ett visar att du har fel. Tror att det är nytt sedan 2013. Om nu inte jag har fel, vilket jag inte hoppas efter att ha pyntat 7k för en dragkrok igår...
    Hmm, lite lurig tabell det där... kombon dragbil 1 och släpvagn 1 motsäger ju min teori iofs. Men dragbil 2 och 3 bekräftar den. (eller?) Dvs. om det är som du/ni säger borde väl. dragbil 3 få dra släpvagn 2 samt släpvagn 3 fast med lätt last på (då det isf. understiger totalvikten på 3500kg). Eller är det någon annan regel som tillämpas här?

Kommentera

Det finns säkert flera trådar att hitta om man använder sökfunktionen. Med obromsade släp får man dra upp till 750kg totalvikt om dragbilens tjänstevikt är minst 1500kg och om biltillverkaren tillåter det. Om biltillverkaren däremot bara tillåter en lägre max dragvikt på tex 500kg, så får man fortfarande dra ett släp med en totalvikt på 750kg men man får bara lasta mellanskillnaden mellan 500kg och släpets tjänstevikt. Exempel: max dragvikt 500kg, släpets tjänstevikt 150 kg, 500kg - 150kg = 350kg last.

Kommentera

Dom på bilprovningen borde kunna ha sagt till dig att på ett obromsat släp är det den faktiska vikten som gäller
        (den vikt som blir om du ställer kärra med last på en våg)
        Alltså kan du ha en obromsad 750 trailer bara den inte väger mer än 510 kg med last som i ditt fall

Så de du behöver göra... är inte något annat än att bara köra vidare (om inte båt och motor väger max 390 kg)
        600u får normalt lasta max 480 kg , 510 kg minus kärrans 120 kg = 390 max

Kommentera

Är inte säker på hur det är med obromsade släp. Men när det gäller tyngre bromsade båttrailers och husvagnar är det bara om man har E-kort (numera även nya tungbehörigheten??) som man räknar på vad släpet väger i verkligheten med last. Med B-kort gäller det som står på papperet =släpets totalvikt. Förklaringen är att den som har E-kort, tack vare sin utbildning"vet vad han gör pch hur det funkar med vikter osv" och därför inte överlastar. Den som bara har B-kort är inte lika insatt/utbildad och då är det enklare och tydligare att siffran på "papperet" är ern som gäller.

Kommentera

Nu har jag grävt lite mer i Transportstyrelsens regler.
            Jag tror att jag har koll på detta nu men kan så klart ha fått något om bakfoten.
            Transportstyrelsen har en fin släpvagnskalkylator där man knackar in sitt reg-nr till bilen och reg-nr till det släp man skall dra. Det är helt tydligt att det är den faktiska bruttovikten som inte får överstiga dragbilens maximala dragvikt, iallafall på obromsade trailers. Dvs min bil som får dra 550kg obromsat får lov att dra en obromsad trailer med totalvikt på tex 750kg så länge den inte är lastad mer än att bruttovikten, alltså trailerns vikt + lastens vikt, är max 550kg. Detta gäller så vitt jag förstår sedan januari 2013.

Men! Och det här är ett stort jävla men:
            Snillena som som skrivit reglerna har lagt in en hastighetsbegränsning som inte framgår i den tabell som länkades till tidigare. Begränsningen innebär att om jag hänger på en trailer med 750kg totalvikt lastad till, säg 500kg bruttovikt, bakom min bil får jag bara köra i 40km/h om trailern inte är tom. Det betyder att vi i praktiken är kvar på de gamla reglerna, har du en trailer med högre totalvikt än din bils maximala dragvikt får du köra den olastad i 80 men lastad endast i 40.

I mitt fall innebär det att den planerade TK BT 750 går bort då jag inte kommer att vilja kasa runt i 40 knyck med båten lastad. Istället får det bli en mindre trailer som varken har bättre väghållning eller är bättre för båten, men som jag får köra i 80 km/h. Det är en galen värld!

Jag ber om ursäkt om jag har bidragit till förvirringen.

Kommentera

Undrar om du inte snurrar till det nu...

så som jag fattar det med hastigheter så är det så att för obromsat är det totalvikten på släpet i förhållande till bilens tjänstevikt eller dragvikt för obromsat som gäller

alltså obromsat och släpet väger under eller lika som bilens halva tjänstevikt/ tillåtna dragvikt obromsat så är det 80 som gäller oavsett släpets maxvikt...
              kan inte tolka det på annat sätt.....därmed dock inte sagt att mitt sätt att tolka är rätt...
              Senast ändrad av byggarn; 2014-08-04, 09:41.
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Jag jag vet inte... Jag testade att sätta in mitt reg-nr till bilen och ett par trailer reg-nr från blocket i släpvagnskalkylatorn och blev väldigt förvånad när den sade att jag bara fick köra i 40. (Tills jag kollade med 500 och 550-trailers då jag fick hålla 80.)

Jag tror att du rör ihop viktbegreppen Byggarn. Rätta mig om jag har fel men "totalvikt" är den maximala sammanlagda vikten av trailer + max tillåten last till skillnad från "bruttovikt" som är den sammanlagda vikten av trailer + den faktiska lasten. Enligt länken jag lade in är det tillåtet att köra 80 om totalvikten inte överstiger halva bilens tjänstevikt men enbart 40km/h om totalvikten överstiger halva bilens tjänstevikt.

Kommentera

nog så...snurrade till det själv... och då är väl kanske din slutsats riktig hur ologiskt det än verkar....undrar hur många poliser som vet vad som gäller med hastigheterna
                  Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                    undrar hur många poliser som vet vad som gäller med hastigheterna
                    Hehe, nej är nog si och så med det. Jag vet dock vad som brukar hända med körkortet om man kör 40km/h för fort...

Jag tycker tyvärr inte att Transportstyrelsen lämnar så mycket utrymme för tolkningar i det de skriver. Att det sedan inte är logiskt är en helt annan sak.

Kommentera

Vidhåller fortfarande att det borde vara idé att byta in trailern och köpa en med ny totalvikt.

Står i samma läge nu. Trailer för 28 + ny uppkörning eller bil för 380 för att det krånglar till det med vikter.
                      Alternativt lägga undan någon tusenlapp i eventuella böter och bara köra på.
                      Alumacraft så klart!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2025-03-21, 18:29
                      15 svar
                      761 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sadda
                      av Sadda

Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                      4 svar
                      369 visningar