Nappindikator vid bottenmete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nappindikator vid bottenmete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
    Jag nämner några typer av indikation vid "bottenmete" (vissa av dem kan kombineras med varandra):
    - aluminiumfolie på linan (old-school)
    - ålpingla
    - elektroniskt napplarm
    - hanger
    - swinger
    - swingtip
    - quivertip
    - flöte (t.ex. vid mete med död betesfisk)
    - knarr från bromsen
    - drop-off arm
    - att hålla i linan (touch legering)
    ... men det finns fler.
    Tex den gamla godingen en lagom stor plåtburk på vilken man lägger en (aväten) glasspinne på tvärs för att sedan lägga linan på pinnen men under en tioöring (fast man får väl ta en krona idag...) så att myntet skramlar ner i burken när fisken drar ut lina.
    Senast ändrad av lausvik; 2014-09-17, 17:07.

Kommentera

Jag gör tillfälliga indikatorer av mina Scotty Utlösare som sitter på mina paravaner.

Bara knyta ett snöre i den som förslagsvis sätts på ändbutten, trä sedan en ballong över utlösaren så att den syns... klart! Den hängs sedan horisontellt, trillat ned = napp.

Kommentera

Om man bottenmetar abborre med löja eller mask, ska man använda någon indikator då?
        Kristoffer, a.k.a. Naturmannen.

Besök min hemsida om fågelskådning - Fågelskådaren.se
        Min blogg om fisket - jagmetar.wordpress.com

Kommentera

Till bottenmete efter abborre blir quivertip, som nappindikator, det solklara valet. Upptacklingen blir ett paternostertackel av någon form (anpassat efter t.ex. bottenvegetation).
          Man ser nappet direkt och slipper djupa krokningar.

Om man inte har ett quiver/feederspö kan man faktiskt "göra om" vilket spö som helst till ett quiver/feederspö genom att aptera en Polaris Sidewinder.

Visst går det att meta med baitrunner (eller lös slirbroms) och napplarm men det är inte alls lika spektakulärt som att se det ofta brutala påslaget på spötoppen (eller sidewindern).
          Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-09-19, 14:21.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

3 spön samtidigt ganska nära varandra godkänns i många vatten (på det sättet metar man karp och med 2 spön metar man gädda). 5 spön godkänns knappast någonstans (ismete, trolling och angel kan vara undantag).

För annat mete är ett spö tillräckligt och ofta mer effektivt då man snabbt sätter in mothugget.
            Sant! Jag stöter ganska ofta på personer med fler än 3 spö i vatten även om reglerna säger klart att man får inte fiska med mer än 3 spö samtidigt. Jag skulle vilja ändra på den regeln och sätta gränsen till 2 spö samtidigt. Det minskar trycket på ett vatten som är på gränsen till överfiskat.
            Tight lines!
            CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Visst går det att meta med baitrunner (eller lös slirbroms) och napplarm men det är inte alls lika spektakulärt som att se det ofta brutala påslaget på spötoppen (eller sidewindern).
              Själv kör jag med ett spö oavsett vad jag är ute efter och vill helst sitta (eller stå) och hålla i det. Någon form av nappalarm kan dock vara behändigt om man vill ta sig en liten fika eller rökpaus utan att behöva avbryta fisket.

Kommentera

Vid bottenmete efter gädda vill man generellt fiska med spolen öppen och då fungerar inte indikation med spötopp/sidewinder osv eftersom linan kommer lämna ringarna tämligen ospänd.

Jag skulle påstå att ett nappalarm är bästa indikatorn vid fiske efter gädda. Antingen ett vanligt nappalarm eller ett dropoff-alarm. (anpassat till just predatormete).

Sen är ju allt som alltid en prioriteringsfråga men metar man mkt på botten är nappalarm en riktigt värdefull investering. Behöver inte kosta så mkt pengar heller.

Annars är ju flöte en bra indikator men det är ju inte alltid det lämpligaste.

Kommentera

Jag ville bara upplysa om att Polaris Sidewinder inte produceras längre (tur att jag äger 3 st uppsättningar).
                  Den produkt som nu, i princip, ersätter den är Premier Tipmaster X-treme.

Så hoppet är inte ute om man vill göra vilket spö som helst till ett quiver/feederspö.

Kommentera

Jag ville bara upplysa om att Polaris Sidewinder inte produceras längre (tur att jag äger 3 st uppsättningar).
                    Den produkt som nu, i princip, ersätter den är Premier Tipmaster X-treme.

Så hoppet är inte ute om man vill göra vilket spö som helst till ett quiver/feederspö.
                    Tejp finns väl fortfarande?

Kommentera

Lausvik, en Sidewinder/Tipmaster är ju, i princip, en quiver/feedertopp som sitter på en annan del av spöet än toppen.

Utveckla gärna hur du med hjälp av tejp bygger ett feederspö... låter ju billigt och bra.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Metamera, 2025-03-11, 21:46
                      12 svar
                      594 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85
                      av jimmy85

Startad av efc__, 2025-06-04, 14:25
                      9 svar
                      462 visningar