Multirulle/Spinnspö för nybörjare? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle/Spinnspö för nybörjare?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Heartliquid Visa inlägg
    Som jag har förstått det så är lågprofilrullar för lite lättare fiske medan klassiska multirullar är för lite tyngre fiske.
    Jag tycker även rent utseendemässigt att lågprofilsrullar ser oerhört bra ut. Kanske även är bättre för personer som har lite mindre händer, precis som jag. En klassisk rulle kanske blir lite klumpig. Eller är jag ute och cyklar?

Spöt du länkade Kattman ser ju riktigt bra ut. Hur pass säker/bra är den sidan, dvs Lundgrensfiske?
    Det bästa vore ju om man kunde hitta både rullen och spöt på samma sida, gärna Doggers, men det verkar vara svårt.
    Jag ska nog åka förbi fiskeaffärerna och ta mig en titt men det är alltid bra att ha ett litet hum innan man åker dit.
    Då har du förstått lite fel... Har varit ute på fm och slängt tretums Kopyto med 10 grams skalle med rund multi (Amba 1500 C). OK inte så vanlig rulle kanske, men det fisket du beskriver idkade jag förut med en C 4 med gott resultat. Och du vinner Ambans legendariska enkelhet. Med hjälp av Mookis trådar blir du din egen rullguru och har en ellet flera fiskefria vinterkvällar räddade.
    Och låt dig inte luras av Ambassadeurmärken på tvålkoppar, de kommer från något lågprisland i Asien! Medan en C4 eller C 3 tillverkas av urfabriken i Svängsta!!!

Edit: Lundgrens är bland dom bästa...
    Senast ändrad av Gösta; 2015-07-05, 14:08.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Är inte spöet ett Haspelspö ?
      Står spinn, haspel spöt heter just haspel, ser dock ut som dem använder samma bild.

Jag antar att C4:an är en uppgradering/ny version av C3:an? Det jag är rädd för är att dom är för stora, de ligger väl på minst 5600, att jämföra med min nuvarande som är på 2500. Det är iofs en haspelrulle så det kanske inte går att jämföra.

Är det spöt från Lundgrens ett haspelspö? Ja då gick ju det bort :/

Nope c4an och c3 är olika rullar c3 har lägre utväxling än c4an och ett kullager mindre (trots att de från 2014 har fått fler kullager behåller man namnet). Multirullar och haspel har absolut inget att göra med varanda då det gället storlekar!
      Senast ändrad av Monkey; 2015-07-05, 15:28.

Kommentera

Var visst inloggad på min bror (Jompii's) konto, ops ^^
        Citerar inlägget igen:

Okej, det är just på grund av detta som jag valde att göra en tråd angående detta.
        Har själv ingen större koll på fiskeutrustning, framförallt multirullar som är ett outforskat område.
        Jag antar att C4:an är en uppgradering/ny version av C3:an? Det jag är rädd för är att dom är för stora, de ligger väl på minst 5600, att jämföra med min nuvarande som är på 2500. Det är iofs en haspelrulle så det kanske inte går att jämföra.

Kommentera

Orkar inte kolla, men Lundgrens har spinnspön från samma tillverkare i ungefär samma viktklass.
          Du kan inte jämföra haspel och multirullar storleksmässigt. Ambor i 5000-storlek är normala och har du inte frökenhänder är det inga problem.
          Nej, C 4 är ingen utveckling av gamla C 3. Nya C 3 motsvarar snarare gamla C 4 beträffande kullager o s v. C 4 har ytterligare ett kullager och snurrar därmed möjligen lite lättare. Jag fiskade i ditt segment med den gamla C 4:an och den nya har ytterligare ett kullager, lättare spole och lättare linspridare och ska således vara ännu mer lämpad för beten neråt 10-15 gram.
          Men är du rädd att rullen ska bli för stor, kolla Tradera, Sensibus eller Reelman efter en 2500 C. Med lite tur hittar du en beg för runt tusenlappen och en ny 2000-talare för det dubbla. Olle Tivenius (Sensibus) har eventuellt en svart 2007:a för 2200 kvar... http://www.sensibus.se/9582/Amabassadeur%202500

Kommentera

Svartzonker Signature Spinn kombinerat med Revo Rocket? Kan det vara något?
            Rocket ska ju tydligen vara för lite lättare fiske och vad jag hört så ska man kunna köra ner till ca 20 gram på Svartzonker Spinn.

Kommentera

Låter riktigt bra. Blev lite tveksam då deras hemsida såg lite "hemmagjord" ut.
              Tyvärr så verkade de inte ha någon lågprofilrulle i min budget (ca 1000 kr) så jag får nog beställa rullen separat.
              Det finns tre fiskehandlare i stan som jag känner till. Mitt råd är att vända dej till dom. Alla tre är seriösa med inriktning sportfiske. Jag håller den ena av dom högre än den ena, den 3e har jag inte besökt. Vilken låter jag vara osagt då det troligen är personliga upplevelser..

Du får service lokalt med allt vad det innebär. Känna, klämma, se, slippa mailkonversationer och postbesök vid problem. Kanske till ett något högre pris men rabatt brukar delas ut till återkommande och trevliga kunder.

Kurres fiskeshop, vättersnäs.
              Fiske & outdoor, Eurostop (som det inte heter längre).
              Fiskecenter, Jönköping.

Kommentera

Nä, det är ju ett spö för tyngre beten. Du ska ju köpa ett spö som passar dina drag du fiskar mest med. T.ex fiskar du drag kring 20g så köper du ett spö 10-30g...

Det bästa om man inte har superkoll är att gå till en butik och säga det du säger till oss så får du känna på lite olika spön i kombination med rullen. Annars är risken att du köper nått du inte trivs med

Kommentera

Svartzonker Signature Spinn kombinerat med Revo Rocket? Kan det vara något?
                  Rocket ska ju tydligen vara för lite lättare fiske och vad jag hört så ska man kunna köra ner till ca 20 gram på Svartzonker Spinn.
                  Blir nog tight att komma över den kombon för 2000...

Kommentera

Jag upprepar det som Monkey säger, nämligen att Lundgrens Tailchaser både finns som haspel och spinn. Jag har själv spinnvarianten och är nöjd :-)

Kommentera

. En klassisk rulle kanske blir lite klumpig. Eller är jag ute och cyklar?
                      Definitivt inte.
                      Små runda amborna , daiwa och shimanos , framför allt de två sistnämnda pga ergonomi känns bättre på spöt än många lågprofilarna, men då pratar vi om rullar utanför din budget såklart.

Varför visa här på FS envisas med att fiska med lätta beten med lite för "tunga" rullar för ändamålet. Att få en bra balans i utrusning är ganska viktigt när man kastar lätta beten, så varför kan man inte satsa på rullar som väger strax över 200 gr och som kommer att kännas bra mkt bättre än dessa "tunga" rullar.

//T

PS: Egentligen skulle jag utforska skärgården nu, men regnet håller mig [och mina kids] hemma och då tvingas jag att surfa in på FS under semestertiden ... Hm , inte bra.
                      Senast ändrad av tonyex; 2015-07-08, 21:21.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 823 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04