Längden spelar ingen roll om det händer något och man har betalande gäster, då åker man för bristande sjömanskap om man inte har minst Klass VIII.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Kustbevakningen / fiskeguider
Collapse
X
-
-
Stämmer det som Fishcraft säger båtar under 6 meter behöver man ingen behörighet därimot behöver båten vara besiktad av sjöfartsverket och godkänd gäller dock inte båtar under 5 meter. Dock så är det som Erki säger att man har större chans att åka dit för bristande sjömanskap om det sker en sjöförklaring(olycka) dessutom så ökar en båt under 6 meter kraftigt risken att åka dit för bristande sjömanskap om det blåser lite.
Kommentera
-
Låter ju som vi är överens om vad som gäller.....Ansvaret för säkerheten ombord kan du ju aldrig friskriva dig ifrån oavsett längd på båt. Men regelverket från sjöfartsverket är bara utformat för båtar över 6 meter.
Klass 8 är en bra utbildning och det borde vara varje guide´s skyldighet att ha behörighet på sjön. Sen får man ju be till Gud att varje guide har omdöme att införskaffa båt som är säker för det den skall användas till. Kör du trolling i Simrishamn/Vänern och kan gälla Vättern också så krävs det en båt som är minst 6 meter tycker jag för att ha lite säkerhetsmarginal( båtens säkerhet har ju inte bara med längd att göra). Jag kan glädja alla att sjöfartsverket skall ändra reglerna för motoreffekt upptill 400 kw för maskinbefälsutbildning vilket gör att de flesta kommer att slippa den utbildningen men jag kunde inte få ut ett exakt datum för när det kommer att gälla troligtvis nästa åt.
Ring Jan Sture Wallkvist på Sjöfartsverket 086666600 om det är saker ni undrar över han ansvarar för regelverket.
Kommentera
-
Detta har jag tagit från wildwaters hemsida,dom har fattat att man bör ha utbildning.
2007-04-05 (Redaktör: )
ÄNLTIGEN KLARA MED VÅRAN UTBILDNING
Efter en kämpig vinter och vår med långa och många pass med hårt pluggande är vi nu helt klara. I går onsdagen den 4 april kunde Wildwater-guiderna Johan Abelsson, Kristian Keskitalo, Per Lundberg och Per Jonasson ta emot sina klass VII Certifikat från rektorn på Chalmers på Lindholmen i Göteborg. Det var en härlig känsla då vi alla lagt ner mycket tid, 26 veckor och stora pengar på denna nödvändiga utbildning. Utan denna godkända behörigheten kan man nu inte guida betalande kunder på öppet hav med en passande båt.
Regler som gäller är följande:
#Guidning i Skärgården , Vänern och Vättern krävs behörigheten Sjöbefäl klass 8 och Maskinbefäl klass 6. Har man en båt som går över 35 knop måste man ha en Högfartsutbildning.
#Guidning på öppet hav krävs behörigheten Sjöbefäl klass 7 ( samma utbildning som kustbevakningen har) och om man har en båt som går över 35 knop måste man ha en högfarts utbildning.
Om inte guiden har dessa utbildningar gäller inga försäkringar. Kustbevakningen kommer också att bevaka att reglerna följs och polisännmäla de guider som inte följer reglerna. Har hört att vissa guider ska försöka att kringå kraven med att hyra ut båten till kunden. Detta skrattar bara kustbevakningen åt och säger att då blir kunden också polisanmäld.
Vi på Wildwater Fishing AB uppfyller alla de krav myndigheterna har ställt vilket också gör att kunden får en vara som håller en hög klass.
#Bildsvep från några av kurserna som ingår i utbildningen. Bland annat sjöräddning och brandövning.
Hälsningar Johan Abelsson
Kommentera
-
kustbevakningen har inte rätt att polisanmäla eller för den delen varför skulle dom vilja polis anmäla någon som hyrt en båt ?
det är helt ok som lagen ser ut nu att hyra ut sin båt till vem som helst
man behöver ej ens ha nautisk kompetens för att hyra en båt försäkringarna gäller ändå
om man däremot har betalande gäster på en båt då är det en annan femma
Kommentera
-
Gäller detta bara guider för fiske eller gäller det alla som mot betalning använder sin båt, Tillsyningsmän som utövar tillsyn, hantverkare som ska ut i skärgården m.m.?
Om jag hyr en båt och tar med mig ägaren, gör jag mig då skyldig till något brott?
Angående försäkring så finns väl ingen lag på att man måste ha en ansvarsförsäkring eller vilken försäkring det rör sig om, en bil måste ju ha trafikförsäkring men det behöver väl ingen båt?
Så vad är det kustbevakningen ska polisanmäla?
Men självklart är ju utbildning och kunskap positivt och kanske ett konkurrensmedel.Ola
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Ola Visa inläggGäller detta bara guider för fiske eller gäller det alla som mot betalning använder sin båt, Tillsyningsmän som utövar tillsyn, hantverkare som ska ut i skärgården m.m.?
Om jag hyr en båt och tar med mig ägaren, gör jag mig då skyldig till något brott?
Angående försäkring så finns väl ingen lag på att man måste ha en ansvarsförsäkring eller vilken försäkring det rör sig om, en bil måste ju ha trafikförsäkring men det behöver väl ingen båt?
Så vad är det kustbevakningen ska polisanmäla?
Men självklart är ju utbildning och kunskap positivt och kanske ett konkurrensmedel.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av mikwed Visa inläggJag kan hålla med om att det känns hårt att man ska ha en sådan bra utbildning men nu säger ju sjöfartsverket att det är det här som gäller och då får man ju rätta sig efter detta.Jag brukar ta som exempel att om dom som kör sjötaxi gjorde detta helt utan nautisk kunskap hur tryggt skulle det kännas när dom lever på att köra folk runt i skärgården.Jag tycker det är inte så mycket begärt av dom när det är en så inkomstbringande sysselsättning.Dom flesta yrken kräver ju någon sorts utbildning och ska man frakta kunder så brukar man behöva någon sorts utbildning.Dom flesta guider ska väl vara glada att det är kb och inte skatteverket som kollar upp dom,då blev det nog ett antal som skulle bli eftertaxerade.
Nja, viss nautisk kunskap behövs ju för att köra sjötaxi eller guida, men det räcker gott och väl med den kompetens som du lär dig om du tar ett s k förarbevis. Med detta och kunskap i hur en kartplotter fungerar kan du säkert ta dig fram såväl inomskärs som utomskärs . Finns ingen anledning att lära dig en massa överflödigt som du ändå inte har någon praktisk nytta av och ändå glömmer bort. Förarbevis borde för övrigt alla som kör båt ha.Hälleflundrafiskare
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jonas 37Kan man ta dom här utbildningarna om man är färgblind? Jag ville ut på sjön efter grundskolan men vart stoppad då jag är färgblind.Är många yrken man kan glömma om man är färgblind tex elektriker,pilot,lokförare.Hälleflundrafiskare
Kommentera
-
Ursprungligen postat av BBRF Visa inläggNja, viss nautisk kunskap behövs ju för att köra sjötaxi eller guida, men det räcker gott och väl med den kompetens som du lär dig om du tar ett s k förarbevis. Med detta och kunskap i hur en kartplotter fungerar kan du säkert ta dig fram såväl inomskärs som utomskärs . Finns ingen anledning att lära dig en massa överflödigt som du ändå inte har någon praktisk nytta av och ändå glömmer bort. Förarbevis borde för övrigt alla som kör båt ha.
du får inte ens köra ut en bastuflotte på en 0.5 meter djup insjö om flotten är längre än 6 meter och har en liten utombordare
utan klass 8
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 450 visningar
1 gilla