Adventure 700 wa? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Adventure 700 wa?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
    Varför används inte backventiler på självlänsar? Har aldrig hört om det men det är ju uppenbart att det är det det måste var för då kan inget vatten rinna IN i skutan.

Med backventil så kan man oxå ha flera "självlänsar" för att få ut brytsjö.

Men det kanske inte existerar den typ av ventil att köpa, har aldrig kollat efter det?
    Backventil tyckte jag med var logiskt och kollade med olik tillverkare då jag inte sett det någonstans, men det jag fick lära mig (tack för det Lars Sköld) är att det inte funkar med en konventionell backventil då trycket på utgående vatten är för lågt pga för liten nivåskillnad mellan intaget på akterdäck och utloppet vid vattenlinjen så en ventil öppnar inte.

Det enda som kan förbättra lite är så som Lars gjort på Rival/Rocad båtarna med en yttre "backventil" som är en "gummiflärp" som ligger mot/för utloppshålet och fälls upp när det kommer vatten inifrån båten, och trycks igen när det kommer vatten utifrån.
    Det blir lite bättre men inte bra så jag kör med stängd kulventil så är jag garderad.

Kommentera

Min bekant som håller på med båtformar berättede att på en högsjöbåt typ livräddning hade han konstruerat en egen backventil. Den bestod av en aluminiumlucka på 40 x 50 cm och den gjorde så att båten (utvändiga däcket) inte kunde fyllas med brytsjö. Luckan satt på utsidan skrovet och var bara belastad med sin egen tyngd. Inget vatten kunde komma in p.g.a. att då en våg slog mot yttersidan av skrovet stängdes luckan m.h.a. vattnets egen vikt. När en brytsjö gick över taket på cabinen!!?? och ner på akterdäcket bara forsade sjövattnet rakt ut genom den stora luckan. Naturligtvis satt luckan i nivå med däckets durk och det hela straks ovan vattenlinjen. På grund av den konstruktionen kunde aldrig akerdäcket fyllas av brytsjö.

Men det var många kritiska personer involverade i projektet men dom blev stumma då den ventilen räddade livet på en testbesättning utanför Stord när våghöjden var genomsnittligt 7 m!!?? (fy faan å va ute i sånt väder)

Det finns en anledning till att självlänsen ser ut som den gör på fritidsbåtarna: det är inget krav om att brytsjön skall kunna rinna ut, båten blir godkänd bara för att regnvattnet kan rinna ut!!?? (så billigt som möjligt)
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

Ja jädrar i min låda, det var en rejäl självläns det

Har faktiskt funderat på om det går att göra en sån lösning som ofta sitter på Offshore båtar, alltså raka rör från akterdäck och ut sen en mjuk slang på utsidan som i normalläget hänger rakt ner (som på en ledsen dräng i pigflytten) då slangen täpper för hålet och hindrar vatetnintrång utifrån, men när det kommer vatten inifrån så rinner det ut utan motstånd.

Skulle göra skillnad med 2X4 tums rör då rinner det iaf ut bra snabbt då man ju med våra båtar inte är ute i så höga vågor som de Du nämde men visst kommer det ombord mycket vatten i vissa lägen, på ett akterdäck på tex 1,5 - 2m2 som det står 2-3 dm vatten på då talar vi många liter/kg (nej jag iddes inte räkna ut antalet ) och det måste bort fort!

Kommentera

Själv föredrar jag att gå i hamn långt innan, det ska vara roligt inte livsfarligt.....
          Flodström googla finnsport 600C och bilder så får du upp lite om fortfarande intresserad kan jag skicka bilder på mina ombyggnader dock varning här är du inte beredd att lägga ner avsevärt jobb och är van vid plastning är det bättre att satsa på nåt annat definitivt.
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
            Själv föredrar jag att gå i hamn långt innan, det ska vara roligt inte livsfarligt.....
            Flodström googla finnsport 600C och bilder så får du upp lite om fortfarande intresserad kan jag skicka bilder på mina ombyggnader dock varning här är du inte beredd att lägga ner avsevärt jobb och är van vid plastning är det bättre att satsa på nåt annat definitivt.
            Det är en mycket klok och helt riktig inställning och tyder på gott sjömanskap, dock kan det ibland bli svårt att hinna undan om ovädret kommer snabbt och man ligger långt ute.

Du vet ju hur det ser ut uppe Vid Undestensområdet och ligger man bortåt Märket (inte att förväxla med Märketskallen) och vinden tar i och vågorna bygger upp så innan man plockat ihop och kan börja köra hemåt så går sjön hög och då måste båten klara det med, nere i Dina trakter där man ligger landnära är det ju lite smidigare och hemresan inte så lång.

Säsongen -06 hade vi en sån resa därute körde då en TG600 med Optimax 75hk, vinden var frisk NNO och våghöjden låg på fullt hanterbara 1m men vi följde väderprognosen som sa att det skulle öka till styv kuling senare på kvällen så vi bestämde oss att bryta vid 16 tiden för att hinna undan.

Vi visste hur lång tid varje vända tog och skulle hinna en sväng till ToR mot Märket sen packa ihop och åka hem, men vinden och vågorna kom flera timmar tidigare än varningen sagt och när vi låg vid Märket så brakade det lös och vågorna ökade från 1m till +-2m på kort tid så det sista fick vi plocka ihop i det vädret vilket var lite väl spännande.

Sen hade vi överfarten mot Understen ca 4-5 NM i öppen sjö och sen ytterligare 6-8 NM genom den glesa ytterskärgården innan vi fick lite mera lä bland öarna i mellan/innerskärgården, den resan var ingen höjddare direkt och då hade jag gett mycket för en båt med effektiv självläns för det kom flertal kraftiga översköljningar och det tog för lång tid att få ut vattnet.

Lärdommen från den resan blev att montera kraftigare pump och att vara lite mera misstänksam mot SMHI.s rapporter.

Inför säsongen -07 byttes TG.n som visserligen är en bra båt men inte klarade samma vädergränser som jag gör mot en Rival/Rocad 606WAC med en Yamaha F100, så nu är det inga såna problem längre och jag vet att båten klarar ochtål betydligt mera än vad jag gör och känner mig då säker i alla lägen.

Men som vanligt på sjön så läggs ribban för när man lägger av på den nivå som den person ombord som har den lägsta toleransnivån har då alla ombordd ska känna sig trygga inte bara kapten, den regeln får man aldrig rucka på!!

Kommentera

Nä man är inte så kaxig i sådant väder. Och här är man extra utsat, Det är vi som får ta värsta skiten mot inlandet och Sverige. Här kan man alldrig changsa och väderleksrapporten måste studeras flera gånger om dagen då det är ostadigt och man är ute på sjön.

Ang. den självlänsen, varför är det ingen som gör en på, säg på 5 x 10 cm eller 10 x 15 cm? Två sådana på däcket av en trollingbåt bak på var sida av motorbrunnen skulle kunna ta emot hinkvis av vatten, ja badkar av vatten men endå kunna tömmas snabbt.

Tänk bara, ett 2 m2 stort däck som får in brytsjö på 10 cm vattenhöjd på durken. Det vattnet väger då 10x10x1x2 = 200 kg och det ligger inte still det far omkring och då blir allt okontrollerbart. Det måste ut snabbt av bara tusan (på sekunder). Motsvarar ju en Honda 115 hk som vilt rullar omkring på däcket, där har ni en liknelse (fast vattnet är dock lite mjukare).

Två luckor om 10x15 cm klarar då att tömma däcket på mellan 30-40 sek om vi räknar på ca 6 l/sek. räknar vi på ca 9l/sek tar det 20-25 sek att tömma ut 200 liter vatten och då förutsätts att båten är i rörelse m.h.a. motorn och att man tar hänsyn till vattnet i båten och inge nya sjöar bryter in innan det föregående har fått respass.

Samma typ av luckor existerar på däcket av varenda bilfärja här på Vestlandet i Norge.

Men det är ju uppenbart att en sån självläns kan vara katastrofal fär fiskare, inte bara vattnet kan ta sig ut den vägen men även fångsten. Självlänsen måste konstrueras så att bara fisk under min. måttet kan fara ut, hehehe
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

Ang. den självlänsen, varför är det ingen som gör en på, säg på 5 x 10 cm eller 10 x 15 cm? Två sådana på däcket av en trollingbåt bak på var sida av motorbrunnen skulle kunna ta emot hinkvis av vatten, ja badkar av vatten men endå kunna tömmas snabbt.

Vet inte hur det funkar i praktiken, funnits varianter på det länge i staterna. Börjar även dyka upp i Sverige nu, men det gäller nog till att ha stövlar på sig:

Kommentera

Har sett den där öppningen i bak på många båtmodeller. Nackdelen är ju uppenbar: sjön kan slå in den vägen vid backande eller om båten förlorar kontrollen på nått vis eller man överraskas av ett oväder långt ut till havs. En backventil är naturligt säkrad mot back-vatten då den är självtätande om vatten rör sig mot ventilen.
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Varför används inte backventiler på självlänsar? Har aldrig hört om det men det är ju uppenbart att det är det det måste var för då kan inget vatten rinna IN i skutan.

Med backventil så kan man oxå ha flera "självlänsar" för att få ut brytsjö.

Men det kanske inte existerar den typ av ventil att köpa, har aldrig kollat efter det?

Sitter orginal en lösning med gummilock på Silver. Där fungerar självlänsen dessutom så man inte behöver stänga den så fort båten ligger i sjön
                    //Kenth W

Kommentera

Lånar tråden igen! är det någon som vet bredden på en rocad 660 wa cabin?
                      Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av robban8899, 2020-07-29, 08:33
                      5 svar
                      1 492 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nivv