Köp av nytt flugspö. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köp av nytt flugspö.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Max 2500-3000 skulle jag tro så då skulle det vara bra att hitta ett på rea, sage spöt kostade 2 637 kr.

På dagarna snurarr det bara massa olika spösorter i huvudet på mej nu. Ändrar mej hela tiden.
    Mycket roligare att ta dom på torrt!

Kommentera

Jag förstår att det blir spö karussell.

Men ett 4 delat Loomis Eastfork klass 5 från Wittlocks rea då? Ganska snabb aktion. 3297:- rea pris.

Eller ett Guideline Le Cie 9.6 fot klass 5 medium eller medium fast aktion? Som också finns hos Wittlock på rean.

Lägger till ett RST Sensitive klass 5/6. 9 fot 4 delat för 2799:- Fullpris hos Wittlock.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2010-02-14, 00:50.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Nä.. vill ha ett spö som är max 9' långt men helst skulle det vara ett 8,6 kanske, Inte mer än 4 delar. Ska ju fiska i bäckar, älvar och mellanstora vatten. Ibland i större men sällan.

Men måste säga att hardy ser lockande ut.

Kommentera

Då borde ju RST Sensitiv spöt sitta helt rätt! Dvs. Om du nu inte är helt inkörd på snabba spön? Då är ändå inte Sensitiv spöt långsamt.

Ett Harvest spö då annars?

Edit.

Det är ju klart. Gillar du ett mycket snabbt och kort slagigt spö? Vision Extreme klass 5, 9 fot 1995:- på Wittlock rean. 4000:- full pris. En riktig "takt pinne".
          Senast ändrad av Jock Scott; 2010-02-14, 01:05.

Kommentera

Här var ett Mythos Blue 8,6' #4-5 2395:-
            Ifall du tycker att det var ett härligt spö så borde det ju vara det. Känns nästan som att det skulle passa.

http://shop.lundgrensfiske.com/product.asp?product=5967

Kommentera

Ja det är väldigt trevligt! Och priset hos Lundgrens kan man ju inte klaga på heller

Det spöt ihop med din Battenkill och en juste lina såsom en Sameo Python Longbelly 5 t.ex. är ju mumma! Som jag sade tidigare. Det spöt klarar en WF 6 också vid behov. Jag kör ibland med en WF 7 :a på mitt Mythos 5/6 när det blåser en del. Annars en ( Dan Tackel) WF 6:a till vardags.

Jag blev förbluffad hur litet jag behövde ta i för att skicka ut 20 - 25 m lina första gången jag provade det spöt. Det var t.om mer lätt jobbat än det St. Croix Legend jag hade tidigare. Långa fiske pass kan inte precis kallas tröttsamma med det här spöt lol. Och kast precisionen är riktigt bra. Väldigt litet vibrationer och efter slängar i klingan. Vilket ju är väldigt gött när du ska precisions presentera en torris eller nymf för en Harr eller Öring i någon mindre strömmande vatten.

Korken i handtaget är väldigt fin och finishen på rullfäste, klinga och lindningar är oklanderliga, precis som på de andra RST spön jag sett "live". Jon på Wittlock, sade när jag köpte mitt Mythos. Att RST spöna hade bättre kork i handtaget än Winston spöna t.om.

Har en halv snabb 2/3 aktion som är precis det jag vill ha.

Jag är säker på att du kommer att bli hel nöjd.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2010-02-14, 14:26.

Kommentera

Det låter ju hur bra som helst!

Men hur i jämförelse med en #5 är en 4-5a och en 5-6a?

Kommentera

En 4:a är ju något mjukare än vad en 5:a och en 5/6:a är normalt. De sistnämnda är likvärdiga inom samma spö serie eftersom de i realiteten är klassade likadant. En del tillverkare sätter bara ut AFTM klassningen för DT linan. I detta exempel = #5.

Står det däremot # 5/6 på spöt, så redovisas både klassningen för DT / WF / Longbelly.

Men om låt oss teoretiskt sett, ta ett Mythos Blue # 4/5 spö som har en ganska kraftig ryggrad (utan att bli typ telefonstolpe dvs. ERN tal på 4.50. Och heller inte för den skull förlora den uppgivna klassningen så att en klassen tyngre lina behövs ) I gämförelse med en standard 4:a. Låt oss ta ett Scierra LeCie MF #4:a som är klassat enligt ERN till 4.30 Vilket säger oss att det håller lin klassningen ganska bra (dvs. det har inte ett ERN som överstiger 4.50 i detta fall. Och bör då ha en o.k. normal ryggrad för den sagda AFTM klassningen.

Och så gämför vi det med ett Loop Blackline, # 5 som är väldigt för klassen normalt i ryggraden, med ett ERN på 5.10.

DÅ skulle ryggradens gämförelse mellan dessa 3 spön se ut ungefär så här om jag säger att den vänstra "stolpen" i diagrammet är klass 4 och den högra Loop Blackline 2 :

Guideline LeCie I--------I

RST Mythos Blue I------I

En fördel med ett lägre klassat spö är ju att du kan köra tunn tafs på större fisk, med minskad risk för tafs brott. Detta beroende på att ett mjukare spö tar upp stötar bättre än ett högre klassat spö.

Jag känner till folk som har tagit upp 2-3 kg bågar utan större problem på klass 2 och 3 spön.

Visst, ett lägre klassat spö ökar ju drillnings tiden en del. Så ska man praktisera catch & release på större fisk. Ska man nog ta en 6:a t.ex.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2010-02-14, 20:33.

Kommentera

Mm då är frågan om jag ska ha ett 5/6 eller 4/5.
                    Vet du vad dom har får ERN? Skulle vara rätt intressant.
                    Vart får man veta ERN talen på olika spön och hur räknas dom ut? Finns det nån tabell eller liknande?

/Valter

Kommentera

Hmm, du ska nog istället fråga dig hur vind tåligt ett klass 4/5:a är i gämförelse med ett klass 5/6? Detta eftersom du tycks fiska till fjälls ibland.

Jag framhåller att mer allaround klass än ett klass 5 eller 5/6 kan du inte ha.

Det är tillräckligt mjukt för att kilo fisk ska kännas kul att drilla. Perfekt för Harr fisket t.ex. Men har ändå bra vind tålighet och klarar av dänga streamers som är storlek 4, 6, 8 och 10 etc. Vilka ju är de streamers man normalt använder vid Regnbåge och Öring fisket.

Det finns denna ERN tabell:

Hur ERN beräknas är jag inte riktigt 100 säker på. Men tror att man sätter spöt under press i någon slags mät apparat.

Men RST spöna är inte upptagna i denna tabell ....än.

Jag fick dessa uppgifter när jag mailade RST och var egentligen på jakt efter ett RST tyg märke till min fiske väst. Fick ett mycket vänligt mail ett par dagar senare av ägaren och spö designern, Gerhart Steiner självt. Och då passade jag på att be om ERN talen också. För Mythos och Sensitive serien dvs.

Fick dessutom 6 st tyg märken och 2 st klister märken med posten litet senare
                      Senast ändrad av Jock Scott; 2010-02-14, 22:55.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
                      8 svar
                      545 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                      3 svar
                      576 visningar
                      0 gillar