Ikea-påse som gäddsäck? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ikea-påse som gäddsäck?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Gös Jonas Visa inlägg
    Fungerar bra med IKEA, faktum är att jag ibland undrar hur bra en sling/säck egentligen är. De suger vatten inklusive slemm. Efter man vägt en större fisk är det klibb som fan i som man måste skölja bort direkt. Det blir betydligt mindre äckel i en platssäck.
    Då kvarstår frågan:

Vad är bättre för fisken - ut och invänd IKEA-kasse eller en weigh sling som tar med sig 30% av fiskens slemskikt?

Finns det någon vetenskaplig studie på detta?

Faktum är att det stannar mycket mindre av det skyddande slemlagret i IKEA-kassen...
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Artur så är det ju slingen suger ju slem som fan. En vanlig soppsäck kanske är bäst. Ähh spela roll man behöver inte behandla gäddorna som bebisar men man skall vara hyfssat försiktig.
      Själv kommer jag framledes göra en sling i silicon som jag sedan doppar i olivolja

Kommentera

Själv kommer jag framledes göra en sling i silicon som jag sedan doppar i olivolja
        I med lite rosmarin så är du kittad och klar för marinering av Pommes Chateau
        Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

IKEA funkar bra, men fisken ligger vikt om den är längre än ca 105cm, känns därför bättre o ha en bra säck. Prologic har en som inte suger vatten eller slem. Kostar 299:- och är 130cm lång, kolla upp den, har använt min i 2 år och är riktigt nöjd.

Kommentera

Artur så är det ju slingen suger ju slem som fan. En vanlig soppsäck kanske är bäst. Ähh spela roll man behöver inte behandla gäddorna som bebisar men man skall vara hyfssat försiktig.
            Kanske dags att skilja på begreppen lite.

Att alla våghjälpmedel som marknadsförs under namnet "slings" skulle suga vatten och slem som fan känns lite som ett sådantdär konstaterande du hatar

De flesta slings jag sett på marknaden har haft någon typ av glatt "inte vatten sugande" coating på insidan.
            sigpic

Kommentera

Att använda en säck för att väga är nog sämre än en IKEA-kasse.

De som jag tänker på har en glatt och fin yta som inte suger upp slem - och därmed heller inte suger. De är bara är att skölja av i vattnet, så blir de som nya (nästan). De som är extra fina är konstruerade så att de ger lite stöd åt fisken under vägningen.

Annars kan man ju göra som min gäddidol och använda sopsäckalternativet. Man stoppar sin gädda i säcken, knyter igen och väger den hemma på krönt våg. Om man inte använder säck så torkar de nämligen ut och tappar i vikt.
              Senast ändrad av limnos; 2010-02-20, 07:46.
              "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg

Annars kan man ju göra som min gäddidol och använda sopsäckalternativet. Man stoppar sin gädda i säcken, knyter igen och väger den hemma på krönt våg. Om man inte använder säck så torkar de nämligen ut och tappar i vikt.
                Är denne idol möjligtvis Åsa-Nisse?
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Flode du har rätt, bara jag som har två omoderna, den ena iof seriös med feta ribbor att hänga i men jag kommer aldrig få en fisk på 250 kilo som den nog pallar. Till sarv och andra mindre vitfiskar är fan en vanlig butikspåse kanske bäst, de väger lite själva och man kan ha tio i fickan. Men det ser Joshigt ut
                  Senast ändrad av Gös Jonas; 2010-02-18, 15:34.

Kommentera

ikeakasse är mkt bättre än att inte använda weighsling alls. Skulle kanske själv hellre använt en säck. Men som sagt en ikeakasse är mkt bättre än alternativet att inte ha nått alls.

Vilket gör att snålhet inte riktigt håller som argument för de som inte väger med säck !

Kommentera

Word! (eller vad det nu är ynglingarna säger). Det där med vägning av allt ställer jag mig också tveksam till. Man kan ju även se de rabiataste av gäddfantasterna - som blir mycket upprörda när någon tagit en matgädda - ha långa listor med 3.93, 4.25, 5.18, 6.74, 7,48 och 9,83 kg efter en bra dag. De borde väl inse att det bästa är att släppa tillbaks dem så snabbt som möjligt (eller helst undvika att fånga de små som man ändå inte vill ha).

Undrar om sådana här utrustningsdiskussioner finns även på andra hobbey-forum. Jag ser diskussionen på HOCKEY-snack framför mig - "susp? Nej, hockey är så dyrt så jag kör med extra tjocka kalsonger istället. Då spar jag 199:- och kan motivlacka hjälmen istället! Och kalsong är MYCKET bättre än inget alls..."

Men något som stör mig är folk som väger varenda jävla fiske trots de får stora fiskar samt många. Spela roll om fisken väger 4,8 eller 5,3. Givetvis gäller inte det mannan som har koll på allt, dvs Jämtlandsgädda han får väga alla runt 2,5 för de kan vara större än han pers
                      Senast ändrad av limnos; 2010-02-20, 08:19.
                      "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                      14 svar
                      1 957 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11