Det finns tusen faktorer att ta hänsyn till. När jag var yngre för ca 25 år sedan fiskade jag i princip varje dag med roddbåt och rodde lätt en heldag En Jula 370 tror jag att det var. Med den båten jag har idag så ror jag helst inte alls särki 425 sitter i fören kass. I stugan har vi en liten ranglig balja som inte väger mycket. Också helt kass att ro den driver och vinglar. Klarar max en timme om jag skall fiska. En annan inte helt oviktig faktor är ju kondisen. Det tar emot att erkänna att jag var i bättre form för 25 år sedan.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hur långt orkar man ro?
Collapse
X
-
5 km tar ungefär 45-60 min att ro om det är hyfsat vindstilla om båten väger 200-300 kg .
Innan jag hade snurra turades vi om att ro upp båten till fiskeplasten dom andra mötte upp med bil.
Ska du köpa snurra tänk på att köpa dyrt är att köpa billigt man slipper handla om.
Ingen motor äldre än 10 år å inte 2 takt om du inte är överjävligt duktig på att mecka.
/Fredrik
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg5 km tar ungefär 45-60 min att ro om det är hyfsat vindstilla om båten väger 200-300 kg .
Innan jag hade snurra turades vi om att ro upp båten till fiskeplasten dom andra mötte upp med bil.
Ska du köpa snurra tänk på att köpa dyrt är att köpa billigt man slipper handla om.
Ingen motor äldre än 10 år å inte 2 takt om du inte är överjävligt duktig på att mecka.
/Fredrik
Kommentera
-
4 takt behöver man inte mecka om man bara underhåller den . Jag har kört 250 timmar med min 5 hk på 4 år . Bytt impeller 2 gånger å haft inne den på service varje vinter det har kostat mellan 700-1500 per gång , jag tycker det inte är dyrt tanke på att jag kör 50-100 timmar per år. Mina polare som har äldre motorer kör tills det går sönder känns inte så tryggt . /Fredrik
Kommentera
-
Tackar för alla svar! Jag inser att frågan var svårare att svara på än jag trodde, men det är klart att det beror både på väder, vind, båt och framförallt mig själv. Hittade en sida (hette den båtnet?) där det såldes både det ena och det andra i båtväg, bl a renoverade utombordare i lagom storlek med inte alls stora prislappar, så det ska nog inte vara några problem att få tag i snurra om jag nu hittar en fin båt som säljs utan sådan.
Och som någon skrev, tvåtakt är ju lätt att skruva med, men som en annan kontrade så behöver man kanske inte skruva alls med en bra fyrtaktare.
Kommentera
-
Har nyligen köpt en plastad liten blekingeeka och den är helt löjligt lätt att ro med, kommer typ 20m på ett årtag. Har den i en liten sjö i närheten och kan lätt ro runt hela sjön flera gånger utan att att det känns i armarna så det skulle jag rekommendera! kostade bara en tusing och man kan lätt vara 3 pers i den..
Kommentera
-
Köp hellre en billig båt med en "dyr" 4taktare! Köpte min yamaha 4hk 99:a begagnad 00 och har endast behövt byta olja och tändstift sen dess! Inte behövt byta impeller ens! och den har gått ca 300tim! Inte skillnad på min och kompisens från 09! Samma skvaller stråle plus att min startar lättare med 98 oktanig bensin i stället för 95oktanig....
Så satsa på en vettig båt med en bra motor än tvärt om! Och motorn om den heter honda, yamaha, suzuki etc spelar ingen roll! bara den är fin och välvårdad! En motor kanske gör att du fiskar 4km bort där fisken finn istället för att bara vara i viken där du har båten......
Kommentera
-
Jag har en Ryds 380 som jag kan ro hur länge som helst i långsam trollingfart om det inte blåser mer än 4 m/s. I vind över 5 m/s blir det jobbigt att ro mer än ett par timmar. Däremot kan det vara skitjobbigt att ro en båte som är lite bullig och bara typ 4,2 m lång. Så ska du ro välj en liten lätt båt. Eftersom du är jäkla snål är antagligen en Linder fishing för dyr, men det är annars lättrodda båtar.
Kommentera
-
Har inget med tyngden på båten om den är lättrodd. Är utformning av skrov som det handlar om. Och ingen båtmotor är lättmeckad om man är novis på det.
Tvåtakt som fyrtakt. För nån gång ska även en fyrtaktsmotor servas.
Sen om nån har armar som korvar och nästan stålman. Kan den personen säkert ro till Åland.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Docboy82Hej. Skenan som visas på bilden antar jag är skenan som givaren till ekolodet ska sitta på. Har sökt...2 Foton2025-04-26, 13:01
-
av AmialaJa det är tajt där. Min båt är modell -17 så sannolikt lite annorlunda; men skickar bild på hur jag...1 Foto2025-04-13, 20:51
-
av MonkfishVar inte direkt nöjd med Helix5an som följde med båten. Efter mycket mätande och lite installation så...1 Foto2025-04-12, 07:19
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
|
10 svar
15 947 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()