C&R-hysteri - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R-hysteri

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• C&R-hysteri

Nu tänder jag säkert en snabbrinnande stubin i och med denna tråd, men jag har funderat på en sak. Först av allt vill jag klargöra att jag återutsätter näst intill all min fisk, givetvis skonsamt. Men min fundering är, jag har suttit och tittat på många bilder i forumet och läst många inlägg där fångstmannen bonkat fisken och behållit den, där denne då fått många syrliga inlägg som svar.

Varför ska någon som bonkat en fisk automatisk bli kallad allt från "as" till "inte riktig fiskare"? Det är ju kanon att folk reagerar när bilden visar ett berg av dödad fisk eller en illa behandlad fisk, men går det inte lite väl långt när en lycklig fiskare med middagsfångsten i handen blir kallad öknamn eller andra absurda saker?

C&R är en föredömlig sak som kanske fler borde ägna sig åt, och jag vill inte ha svar som "det är det rätta att göra i ett vatten där underlaget är dåligt" eller "avelsfiskar ska alltid återutsättas", min fundering gäller de inlägg där en helt vanlig fiskare näst intill blir hotad bara för att denne tagit upp en fisk.

Man vågar ju inte sätta ut en bild där man poserar med kvällens middag längre...

Snälla ni, ta inte åt er för hårt nu, men hur är det egentligen? Ska man inte få ta upp en fisk och vara stolt över den på bild?

Spåna nu!!
    [font=monotype corsiva]Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns...[/font]

Det är väl knappt något sådant gnäll längre?
    Tror dom flesta här är överens om att det är okej att ta upp en matfisk då och då om man gör det på ett respektabelt sätt.
    Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

kan bara hålla med johan,
      Du har missat tiden då det var som värst

><(((*>

Kommentera

Klart man tar hand om matfisk, men allt överflödigt ska man självklart sätta tillbaka.
        Min utrustning: Rullar- Okuma Interceptor 3, Shimano Cardiff 301A, Ambassadeur 5501CS Pro Rocket. Spön- Shimano Beastmaster AX, Ron T Arezzo 9ft, Shimano CBM AX 270MH.

Kommentera

sällar mig ovanstående. det jag äter behåller jag, och allt annat går tillbaks så skonsamt som möjligt. fick faktiskt bara en syrlig kommentar på bilderna jag la ut i våras, och det var förmodligen bara ett missförstånd.
          achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
          \m/

Kommentera

Jag fiskar till dess jag fått de fiskar jag behöver. Fiskar jag kasserar går tillbaka. När jag fyllt min ranson avbryter jag fisket. Vill inte pina fisk i onödan.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Sällar mig helt till BeBests filosofi!
              Salt slår allt!

Kommentera

Fiske är sedan början en jakt efter mat.
                Med tiden har det gått över till mer o mer en fritids-sysselsättning och hobby. Precis som jakt efter landlevande djur. Ingen "vanlig person" behöver ju egentligen längre jaga eller fiska efter mat.

Att bara syssla med fanatiskt c&r är som att dutta runt i skogen o skjuta älg med bedövningspil, för att sedan stolt fotografera sig med sin "fångst".
                Moraliskt? Knappast. Ren väldäkt på naturen är vad det är. Har till o med hört om avarter i Afrika, där man far runt o skjuter elefant med paintball..Sicket larv.

Som fiskare är det svårt att välja sitt byte då vi inte kan se det på samma sätt som jägaren kan. Därför får vi rätt mycket fångst som vi inte "vill ha". Det blir ju liksom bara så.

Väljer man att ta matfisk, så ska man göra det. Väljer man att behålla sin troféfisk på väggen så är det ok det med.
                Allt gäller, precis som ni andra säger, att fiska med huvudet och aldrig rovfiska eller missköta sig, utan fiska med vett o sans.

Fanatiska c&r-fiskare som hackar på andra som tar en o annan mat eller troféfisk, ska helt sluta fiska enligt mig, då de är ute och plågar fisk bara för rent nöjes skull. Dom kan börja med frimärkssamling, casting (om dom nu promt vill vifta med spön) eller något annat istället. För det är omoral på högsta nivå. En ren lek med naturen.
                Det finnns dessutom de som predikar c&r, hackar på andra här hemma, och sedan far till Norge och slaktar hej vilt..JoJo. Här pratar vi riktigt uschlig dubbelmoral.

Själv släpper jag 99% av de fiskar jag tar. Behåller det jag vill/behöver. Och de jag väljer bort behandlar jag så skonsamt som möjligt och släpper tillbaka utan onödigt larv.
                Jag tar om möjligt ens upp fisken ur vattnet utan krokar, om det går, av nere i vattnet direkt vid båtkanten för att inte stressa i onödan. Då jag kör hullinglöst går detta överraskande ofta mycket smidigt o bra.

Fotografera o väga, struntar jag i om det inte råkar vara något som verkligen är värt att fotas eller vägas. För, handen på hjärtat..Man behöver ju inte fota och väga varenda liten slinka man får..

Kommentera

Håller med övriga och PA, men med den modifikationen att man också bör tänka på det aktuella fiskeplatsen/vattnets förutsättningar. Om t ex alla tog upp sin troféfisk från Lödde skulle den ån nog inte palla trycket särskilt länge (nu är det iofs inte tillåtet att ta upp fisk över 1 m i just den ån men som exempel duger det). Samma sak kan gälla andra vatten som är utsatta för ett särskilt högt fisketryck. De kräver särskild eftertanke.

Men det är väl det PA menar med att man ska fiska med "vett och sans".

Kommentera

Originally posted by CW
                    Håller med övriga och PA, men med den modifikationen att man också bör tänka på det aktuella fiskeplatsen/vattnets förutsättningar. Om t ex alla tog upp sin troféfisk från Lödde skulle den ån nog inte palla trycket särskilt länge (nu är det iofs inte tillåtet att ta upp fisk över 1 m i just den ån men som exempel duger det). Samma sak kan gälla andra vatten som är utsatta för ett särskilt högt fisketryck. De kräver särskild eftertanke.

Men det är väl det PA menar med att man ska fiska med "vett och sans".
                    Prexis..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                    12 svar
                    1 429 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    259 svar
                    87 128 visningar
                    0 gillar