akvarie expert? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

akvarie expert?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

annars kan du jukolla läget på zoopet.com
    Mycket svar på den sidan...

Kommentera

Rötter, alkottar, grenar osv gör vattnet surare.
      Kalk gör vattnet mer basiskt.
      Dvs till dvärgciklider (generellt) är det bra med mycket rötter.
      Kan rekomendera nyckelhålsciklider om ni vill ha en ganska snäll ciklid som inte blir så stor och som har massor med personlighet.
      Kakaduor, fjärillar är exempel på fisk som ofta är ganska känsliga och kortlivade. Fast med bra förhållanden så är det också mycket trevliga fiskar.
      Bifogar bild på mitt nuvarande sydamerika-kar med Scalarer, Jordätare och Nyckelhål som huvudinvånare och diverse tetror och malar som utfyllnad! =)

Click image for larger version

Name:	helkar.jpg
Views:	1
Size:	173,2 KB
ID:	1763314

Kommentera

Ursprungligen postat av Minax Visa inlägg
        Rötter, alkottar, grenar osv gör vattnet surare.
        Kalk gör vattnet mer basiskt.
        Dvs till dvärgciklider (generellt) är det bra med mycket rötter.
        Kan rekomendera nyckelhålsciklider om ni vill ha en ganska snäll ciklid som inte blir så stor och som har massor med personlighet.
        Kakaduor, fjärillar är exempel på fisk som ofta är ganska känsliga och kortlivade. Fast med bra förhållanden så är det också mycket trevliga fiskar.
        Bifogar bild på mitt nuvarande sydamerika-kar med Scalarer, Jordätare och Nyckelhål som huvudinvånare och diverse tetror och malar som utfyllnad! =)

[ATTACH=CONFIG]43546[/ATTACH]
        nyckelhåls ciklid har jag också haft i funderingen. ska iväg till malmö idag och handla fisk. snackade med akvarie tjänst som är en grymt välsorterad zoo affär dom hade många olika dvärg ciklider hemma. får titta vad där finns. i akvariet idag bor 22 kardinal tetror, 3 algätare, 3 ansistursar. tänkte komplettera det idag med 8 dvärgar. tror jag väljer två olika sorter osså 30 kardinaltetror till så man får ett maffigt stim. sen ska jag höra med dom om jag behöver någon mer mal eller så för biologins skull.

angående vattenvärdena så har jag en rot i nu. ska komplettera med ett ek extrakt så fixade värden till sig enligt dom.

btw jävla fint karr du har.

Kommentera

Ursprungligen postat av axodiz Visa inlägg
          annars kan du jukolla läget på zoopet.com
          Mycket svar på den sidan...
          jag har läst en del där. man fick rent ont i magen. kolla hur jag skulle fixa vattenvärdena då var deras tips när andra frågat att man skulle köpa ett fat forsfor syra o hålla på o laborera. blev rent kallsvettig. så ringde akvarietjänst o snacka med dom. men dom sa att det var lungt. hårdheten i vattnet var ingen fara för cikliderna. bara att man inte kunde få dom till att leka. ska köpa ett ek extrakt så fixar det sig hoppas jag

Kommentera

Jag hade en del diskus och riktigt känsliga Apistogrammor för ett par år sedan med framgång.

Skit i extrakt och annat trams. Köp ett par torvblock på Plantagen eller någon annan trädgårdsbutik. Kostar inte många tior och ger mycekt mer effekt. Antingen skär du tunna skivor som du lägger under sanden i karet(och sten ovanpå så de inte lyfter sanden om du har tunnt med sand) eller så tar du en större dunk eller balja som du öser ner ett block i och låter sura ner vatten som du använder till att byta i karet med.

Kommentera

Ursprungligen postat av Höstrusk Visa inlägg
              Jag hade en del diskus och riktigt känsliga Apistogrammor för ett par år sedan med framgång.

Skit i extrakt och annat trams. Köp ett par torvblock på Plantagen eller någon annan trädgårdsbutik. Kostar inte många tior och ger mycekt mer effekt. Antingen skär du tunna skivor som du lägger under sanden i karet(och sten ovanpå så de inte lyfter sanden om du har tunnt med sand) eller så tar du en större dunk eller balja som du öser ner ett block i och låter sura ner vatten som du använder till att byta i karet med.
              det va rätt smart tips. ska testas.

köpte mer fisk idag
              så nu bor där
              4 st leotecara dorsigeca
              4 st apistogramma nijjsini
              52 kardinaltetror
              3 algätare
              3 ansistrusar.

får hålla där så länge tills biologin är igång ordentligt med bakterer o så. sen får vi se om där blir fler fiskar

Kommentera

Glöm inte att köpa mycket växter också om du ska på balans i karet. Myriophyllum och Echinodorus rekommenderas.

Kommentera

växter är helt onödigt om du vill ha balans, men väldigt trevligt.
                  du kommer få problem med att PH går upp igen pga hårdheten i ditt vatten med diversre PH-sänkare.
                  du måste få ner hårdheten som enkelt uttryckt består av mineraler och som buffrar ditt vatten och gör att det lätt stiger igen efter en sänkning
                  dina firrar kommer inte ha några problem alls att adaptera sig till ditt vatten, leken kan det ev. bli si eller så med dock.
                  -alternativt, varför inte köpa fiskar som passar ditt vatten bättre, Malawi, Tanganyika?

Kommentera

Ursprungligen postat av Höstrusk Visa inlägg
                    Glöm inte att köpa mycket växter också om du ska på balans i karet. Myriophyllum och Echinodorus rekommenderas.
                    jag har köpt sammanlagt 8 olika växter nu. så det börjar rätta till sig. värdena arbetar jag med men dom är påväg åt rätt håll. gh har gått från 20 till 9 och PH från 7,6 till 7 och nitrit och nitrat är 0

Kommentera

låt bara inte hårdheten gå ner FÖR mycket, då kan PH tokdroppa över en natt om det vill sig illa

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                      11 svar
                      1 440 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mathias 70  
                      Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                      259 svar
                      88 040 visningar
                      0 gillar