Jag antar att målgruppen inte är folk som cyklar till jobbet nu utan folk som har relativt kort väg men ändå tar bilen.
Elcykelns miljöpåverkan skall alltså jämföras med bilens, inte med en cykels.
Kan man få människor att ta elcykel istället för bil finns det troligen även en hälsovinst att göra, dels på individnivå men även för samhället, vilket kan motivera en statlig subvention.
Även om jag personligen älskar uthållighetsidrott och både cyklar och springer mer än de flesta tycker jag att man bör släppa tanken att elcyklar bara är för lata människor och att det "rätta" är att själv trampa sin hoj.
Det finns uppenbara vinster i att få folk att inte ta bilen.
Elcykelns miljöpåverkan skall alltså jämföras med bilens, inte med en cykels.
Kan man få människor att ta elcykel istället för bil finns det troligen även en hälsovinst att göra, dels på individnivå men även för samhället, vilket kan motivera en statlig subvention.
Även om jag personligen älskar uthållighetsidrott och både cyklar och springer mer än de flesta tycker jag att man bör släppa tanken att elcyklar bara är för lata människor och att det "rätta" är att själv trampa sin hoj.
Det finns uppenbara vinster i att få folk att inte ta bilen.
Kommentera