Elcykel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elcykel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Jag antar att målgruppen inte är folk som cyklar till jobbet nu utan folk som har relativt kort väg men ändå tar bilen.
    Elcykelns miljöpåverkan skall alltså jämföras med bilens, inte med en cykels.
    Kan man få människor att ta elcykel istället för bil finns det troligen även en hälsovinst att göra, dels på individnivå men även för samhället, vilket kan motivera en statlig subvention.

    Även om jag personligen älskar uthållighetsidrott och både cyklar och springer mer än de flesta tycker jag att man bör släppa tanken att elcyklar bara är för lata människor och att det "rätta" är att själv trampa sin hoj.
    Det finns uppenbara vinster i att få folk att inte ta bilen.

    Kommentera


    • #12
      Tycker man borde utöka bidraget att även gälla vanlig cykel. Finns helt klart hälsovinster att göra.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Red Tag Visa inlägg
        Tycker man borde utöka bidraget att även gälla vanlig cykel. Finns helt klart hälsovinster att göra.
        Ja det är ju rätt udda att utesluta det muskeldrivna alternativet...

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
          Jag antar att målgruppen inte är folk som cyklar till jobbet nu utan folk som har relativt kort väg men ändå tar bilen.
          Elcykelns miljöpåverkan skall alltså jämföras med bilens, inte med en cykels.
          Kan man få människor att ta elcykel istället för bil finns det troligen även en hälsovinst att göra, dels på individnivå men även för samhället, vilket kan motivera en statlig subvention.

          Även om jag personligen älskar uthållighetsidrott och både cyklar och springer mer än de flesta tycker jag att man bör släppa tanken att elcyklar bara är för lata människor och att det "rätta" är att själv trampa sin hoj.
          Det finns uppenbara vinster i att få folk att inte ta bilen.
          ersätter dom bilar är ju allt gott och väl och då blir det som tänkt, men en undersökning jag läste visade att majoriteten av de som var intresserade av att skaffa
          elcykel var de som redan ofta ersatt bilen med cykel....de tillfrågade handlarna uppgav samma sak...de tillfrågade som åkte bil trots cykelavstånd angav nästan alla tidsbrist och väder och vind som anledning att de inte använde cykel...vi får väl hoppas att undersökningen visar sig ha fel annars blir det som på de
          få ställen där de infört gratis busstaxa för att minska bilåkandet nämligen ingen minskad bilåkning utan de enda som vann på det hela var de som redan nyttjade buss....
          visar det sig nu att mestadels redan cyklande väljer att skaffa elcykel i stället blir det ju bara sämre....en kostnad för skattebetalarna sämre hälsa för de redan cyklande och mindre miljövänligt....
          Never let your memories be greater then your dreams...

          I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

          Kommentera


          • #15
            http://www.cargobike.se/kategori/El--cyklar13

            Som fiskare bör ni ju titta på lastutrymmet också. Sneglar själv på nån sån här.

            Kommentera


            • #16
              Elcyklar är nice!

              Jag tycker du borde köpa en cykel. De har ju även skattepremien & de är jäkligt sköna att cykla med. Koppla på en vagn & dra en kajak bakom sen. Hur bra som helst!

              Kommentera


              • #17
                Ja, elcyklar är jäkligt bra helt klart.
                Själv så har jag en lådcykel som jag hittade när jag kollade på lantzen.se. Jag skjutsar mina barn i den till och från skola, funkar hur bra som helts. Och alldeles ypperlig när jag ska ner till sjön eller havet och kasta lite så den borde vara optimal för dig om du ska frakta grejerna till trollingbåten.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                250 svar
                77 455 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Usling
                av Usling
                 
                Startad av Reekie, 2021-11-04, 18:09
                74 svar
                5 132 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg WalterChang  
                Startad av Strandberget, 2022-03-06, 21:39
                6 svar
                567 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg bandsmet  
                Startad av Henke E, 2022-10-10, 00:57
                32 svar
                2 375 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg lsjonsson  
                Startad av Usling, 2023-01-23, 10:49
                3 svar
                571 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Usling
                av Usling
                 
                Arbetar...
                X