Kamera byte - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kamera byte

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kolla att du får ett bra ljusstarkt objektiv. De flesta tänker bara på kameran och alla dess cooooola finesser och glömmer bort objektivet. Glöm inte att det är objektivet som är ögat mot objektet, satsa lite extra på det.

Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Men jag läste på fotosidan.se att tamarons objektiv inte har någon vidvinkel's läge vilket låter lite sämre?
      Vad menas med att inte ha någon vidvinkels läge?

De är ju inte så svårt att hålla kameran still...
      Fure:Nej tack.
      Keep talking about me, You are just making me famous..
      MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
      www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Hur som helst löper du ingen risk alls att få smuts på sensorn om du har en långzoomare.
        Kolla mina bilder och döm själv om bildkvalitén duger. De är fotograferade med Olympus C770 och Samsung 815 PRO.

Peace...

Kommentera

Ursprungligen postat av Rauk Visa inlägg
          Hur som helst löper du ingen risk alls att få smuts på sensorn om du har en långzoomare.
          Kolla mina bilder och döm själv om bildkvalitén duger. De är fotograferade med Olympus C770 och Samsung 815 PRO.

Peace...
          Långzommare ,vad menar du med de?
          Keep talking about me, You are just making me famous..
          MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
          www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Jimmiee Visa inlägg
            Långzommare ,vad menar du med de?
            Långzoomare är t.ex. Canon S5IS som går mellan 38-420 alltså 12 gånger zoom. Vanligtvis är en kompaktkamera mellan 3-5 gångers zoom.
            Tumlaren
            trolling är livet

Kommentera

Vidvinkel brukar brukar räknas till de objektiv som har en brännvidd under 35 mm. 50 mm brukar anses som den brännvidd som avspeglar direkt det som ögat ser. Dock blir inte riktigt det fallet med dagens AP-S kameror såsom 400D, D70 A100 mm, då dessa kameror förstorar direkt med 1,5 ggr (tror jag det är?). Ta med standardoptiken som är på 18-55 mm då paketpriset med detta skiljde sig knappt i pris och använd detta som ett lära-sig-kameran-objektiv, samtidigt som du har ett objektiv för de ggr du har använding av vidvinkeln.

Läs där om lite olika brännvidder. =)

Kommentera

långzoom

Kör själv med en Sony DSC-H2 med X12 zoom och är riktigt nöjd. Nyligen inköpt och har mycket kvar att testa, men just smidigheten är obetalbar med dessa praktiska halvsystemare. Tidigare kört med Nikon systemare (ej digital), men tröttnat på att släpa med mig tunga objektiv. Praktiskt med antiskak när man sitter i en gungig båt, dessutom kan man även gå ner till längre slutartider vid zoom eller dålig belysning utan att riskera oskärpa eller bralla på med blixten.
                Men visst en riktig systemare är ju ett bättre val om man långsiktigt vill utveckla sitt fotograferande och komplettera med annan utrustning som extern blixt etc.
                En kamera som jag tycker verkar riktigt fin är Fujifilms 6500FD. Grym ISO känslighet.

Kommentera

Jag kan rekommendera 400D. Måste dock påpeka att rengöringsfunktionen är totalt värdelös.

Kommentera

Här kommer mitt tips Jimmiee,

Jag äger en Nikon D80, förvisso är den lite dyrare än Canon 400D... Jag har testat på både 400D och D80 och jag fastnade helt klart på D80. Dels för att den har mycket bättre sökare, dels för att den var mer lätthanterlig i menyer etc... Canonen var lite bökig och kändes jobbig i menyerna... Behöva använda LCD:n för att ändra mycket... Nikon har en smartare lösning med en liten display som gör att man sparar en hel del på batteriet.

En bra systemkamera är en systemkamera som man använder. Den skall alltså ligga bra i händerna, man ska vilja fota mycket med den. Fotar du mycket med den så är det en bra systemkamera för dig.
                    Åk till en affär och känn på kamerorna... Sitter knapparna skönt etc.

Alla Nikon fantaster säger att nikon är bäst... Samma gäller Canon fantaster... Men du får inte fastna så lätt för det utan måste själv känna på grejjorna... Alla systemkameror i dagens läge är BRA, inget snack om saken. Sedan är det inte fel att typ investera en pentax k10, eller k100... Dom är ikapp nikon och canon på många fronter... Dock har dom kanske inte kommit hela vägen... Men du får mer kamera för pengarna helt klart.

Klart VR är bra, jag har dock klarat mig utan det... Man får ju tänka på att den vanligaste oskärpan är rörelseoskärpan... och den får man inte bort hur bra VR (antiskak) man än har

D50 är den absolut bästa ingångskameran som tillverkats.

Lycka till med kameraköp!
                    Senast ändrad av Golden; 2007-07-12, 10:59. Anledning: Lade till text

Kommentera

jag kör med canon eos400d och är mycket nöjd. funkar utmärkt med kitobjektivet till lite macro samt porträtt, mm . sen äre bara att kompletera med objektiv . gärna telezoom eller nåt i den stilen .
                      Damm på sensorn håller jag med om är överdrivet. har inte märkt nåt.. bara blåsa lite då o då för att hålla den extra ren.
                      efter jag fotat med min sytemkamera så kommer jag nog aldrig mer ta upp min långzoomkamera. finns inte i ord skillnaden

så jag har en långzoomskamera skräpandes . hojjta om nån är sugen.
                      [FONT=Impact]WWW.RSTB.SE [/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                      12 svar
                      1 428 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mathias 70  
                      Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                      259 svar
                      86 918 visningar
                      0 gillar