Multiverktyg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multiverktyg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Multiverktyg

Behöver lite goda råd ang. just Multiveerktyg då jag tänkt skaffa ett inför kommande äventyr, har tidigare använt Swiss Army Knife i olika varianter med gott resultat så jag är van vid konceptet med många funktioner i ett reskap, men vad jag saknat på dem är en tång med avbitare.

Har kollat lite på klassiska Leatherman och hittade denna http://www.outside.se/catalog/produc...oducts_id=2941 ser gedigen ut och har en kraftavbitare som klarar fiskkrokar (enligt specen iaf) och lite annat nyttigt, så frågan är om någon har erfarenheter av denna eller andra från dem eller andra tillverkare.

Grundkraven är att den är rostfri då jag mest använder den vid fiske längs kusten med bräckt vatten, att den har en avbitare som kan klippa en rejäl krok om olyckan är framme samt att man kan spärra knivbladen i utfällt läge (har fastnat några gånger när bladet slagit ihop om fingrarna vid arbete = blod och ont) samt gärna möjlighet att fästa en säkerhetslina så man inte tappar den i sjön vid arbeten utanför relingen.

Så låt höra vad Ni har för åsikter i ämnet!!

Hallå !! Har en gammal Gerber som jag säkert har haft i 15 år. Lite sleten men funkar fortfarande klockrent.
    Med en schysst Bonk, kan man slå världen med häpnad.

Kommentera

använde min leatherman till just det, att bita av en krok jag satte igenom fingret. hur smidigt som helst!
      achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
      \m/

Kommentera

Har en sån här och kan rekommendera den.

Läderfodral är också att rekommendera,sitter mycket stabilare i bältet än nylon.
        Ta inte livet för seriöst, du kommer ändå aldrig ur det levande.

Kommentera

Jag kör med Gerber och har gjort det i runt tio år. Den har varit med på ett otal militärövningar,utlandstjänstgöring och fisketurer med mycket omild behandling utan att tappa "stinget".
          Anledningen till att jag valde den är att man kan fälla ut den med en hand.
          Nu för tiden kanske det finns andra fabrikat som klarar det.
          //C
          http://sportfisher.se

Kommentera

Ok så avbitaran grejar krokar alltså, även större grova trekrokar size 1/0-3/0??

Det var tänkvärt att man kan fälla ut den med en hand hade jag inte tänkt på men kan ju vara smart och Gerber kan ju vara ett alternativ då om inte fler kan det.

Tar gärna emot flera tips och åsikter rekomendera gärna modeller och för/nackdelar om Ni provat olika!

Tack på förhand

Kommentera

Mer reklam för Gerber, de andra tängerna känns lite mer som leksaker när man pillat på dem. Sen är det lite coolt att snärta fram tången med en hand, när man skall använda den. Har använt min som kroklossare under trollingfisket, och aldrig haft några problem med rost eller korrosion.

Kommentera

Ursprungligen postat av Calex Visa inlägg
                Mer reklam för Gerber, de andra tängerna känns lite mer som leksaker när man pillat på dem. Sen är det lite coolt att snärta fram tången med en hand, när man skall använda den. Har använt min som kroklossare under trollingfisket, och aldrig haft några problem med rost eller korrosion.
                Låter ju lovande men hur "snärtar" Du fram tången måste man inte vika runt skaften för att fälla ut tången eller har jag missat något??

Rosttålighet är viktigt då den i min ägor får mycket kontakt med bräckt/salt vatten och att lossa krokar kan ju vara bra at kunna göra med den också även om jag har en långnosad tång för sånt men laxarna bits ju inte lika illa som gäddorna

Kommentera

Jag menar den varianten som har tången inskjuten i handtaget, så när man skall använda den så skjuter man bara tången rakt fram.
                  Diesel Multi-Plier Stainless 22-01470. Improved pliers, tougher tools, wrist-flick deployment. The industrial-strength Diesel Multi-Plier is all business and ready for action. With the simple flick of a wrist, our patented one-handed opening plier flies into place, ready to tackle any job. The bigger, tougher, all-locking tools are in a class by themselves. With this Multi-Plier on your belt or in your pack, you can be sure all of your projects will be finished in a snap. Improved pliers, tougher tools, wrist-flick deployment.

fast min börjar bli antik så finns det forfarande inget glapp i käftarna.

Kommentera

Ursprungligen postat av Calex Visa inlägg
                    Jag menar den varianten som har tången inskjuten i handtaget, så när man skall använda den så skjuter man bara tången rakt fram.
                    Diesel Multi-Plier Stainless 22-01470. Improved pliers, tougher tools, wrist-flick deployment. The industrial-strength Diesel Multi-Plier is all business and ready for action. With the simple flick of a wrist, our patented one-handed opening plier flies into place, ready to tackle any job. The bigger, tougher, all-locking tools are in a class by themselves. With this Multi-Plier on your belt or in your pack, you can be sure all of your projects will be finished in a snap. Improved pliers, tougher tools, wrist-flick deployment.

fast min börjar bli antik så finns det forfarande inget glapp i käftarna.
                    AHA det låter vettigt, såg att Naturkompaniet i stan har både Gerber och Leatherman så då kan jag jämföra enkelt, men enhandsfunktion känns bra så lite fördel Gerber om inte båda har det numera

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                    12 svar
                    1 408 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    259 svar
                    86 290 visningar
                    0 gillar