Multiverktyg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multiverktyg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har även en Gerber legend 800 och den rostar,det gör inte Leatherman.
    Så därför har jag Gerbern i jaktryggsäcken och Leatherman i båten.
    Men Gerbern har bättre avbitare.
    Ta inte livet för seriöst, du kommer ändå aldrig ur det levande.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      Ok så avbitaran grejar krokar alltså, även större grova trekrokar size 1/0-3/0??

Det var tänkvärt att man kan fälla ut den med en hand hade jag inte tänkt på men kan ju vara smart och Gerber kan ju vara ett alternativ då om inte fler kan det.

Tar gärna emot flera tips och åsikter rekomendera gärna modeller och för/nackdelar om Ni provat olika!

Tack på förhand
      Jag har aldrig behövt klippa av trekrokar men 1mm rostfri tråd går i alla fall bra.
      Jag har den svarteloxerade varianten och den har inga rostangrepp i alla fall.
      Däremot behöver jag inte "snärta" ut den längre, det räcker nästan att bara hålla den upp och ner så glider avbitaren ut.
      //C
      http://sportfisher.se

Kommentera

Min Leatherman Wave klarade då inte av kroken på en Nils Master Invincible 15 cm, kroken var inte så stor men rätt tjock i godset och förmodligen härdad. Det blev bara ett märke i avbitaren kvar när jag försökte nypa av.

Skall man kunna knipsa riktigt grova krokar vid t.ex. gäddfiske så är det nog inte ett alternativ med ett multiverktyg. Jag har alltid en Knipex sidavbitare i fiskeväskan för just detta.
        Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Har en Gerber sedan mycket länge, ca 15 år, funkar kanon, har klippt massa krokar och annat hårt. Fick dock en ny letterman i julklapp förra julen, klippte en krok och nu är den avbitar skrot och tången kärvar kraftigt när man ska öppna den!

Nästa gång jag köper multiverktyg köper jag en Gerber!

Kommentera

Ursprungligen postat av Egge Visa inlägg
            Jag har även en Gerber legend 800 och den rostar,det gör inte Leatherman.
            Så därför har jag Gerbern i jaktryggsäcken och Leatherman i båten.
            Men Gerbern har bättre avbitare.
            Hade precis en sån eller rättare sagt tre stycken eftersom jag fick byta ut den 2 ggr eftersom käftarna gick av. Annars kändes den riktigt stabil.
            Numer har jag en Leatherman chargeTi i titan och den har hållt för "allt" i över tre år. Använder den väldigt omilt i jobbet och klipper bla. stålband på last pallar utan problem.

Lite dyr i här hemma men köpte min på BassPro.com för under $100 om jag inte minns helt galet

Kommentera

Var in och kollade i butiken och fick tag på en säljare som även han var fisketok och kände igen behoven jag hade

Han hade valt mellan en Gerber med utdragbar tång, en Leatherman eller en Gerber MP800 http://www.naturkompaniet.se/index.asp?SectionId=1089 och valde den senare av flera orsaker som jag måste hålla med om var vettiga.

Hans motivering:
              Den har fjäderbelastad tång vilket (ingen annan har) underlättar enhandsanvändning, avbitaren har vänd/utbytbara skär (som klarar krokar när han provat) alla verktyg nås utan att öppna den och är låsta i utfällt läge, samt att han visade ett litet finurligt trick att öppna/stänga den med bara en hand, som extra finess har den ett utbytbart sågblad (samma som till Bosch sticksågar) som man kan välja det som passar ens behov bäst så det lutar åt det hållet!!

Visst lär det behövas en avspolning i sötvatten och lite 5-56 ibland men det hör ju till normalt underhåll, och även Leatherman själv säger på hemsidan under "vanliga frågor" att deras verktyg drabbas av korresion/rost och rekomenderar spolning och inoljning så det är nog lika för alla.

Hittade MP800.an ca 250kr billigare här http://www.teknikmagasinet.se/nydb/d...l&artnr=540031

Det måste ju vara samma eller??

Kommentera

Jag har en Gerber MP 800 "Gator Jaw" Legend och det är det bästa mulltiverktyget jag hållt i min hand, saxen från fiskars som sitter på den är tokvass och fungerar utmärkt när flugan ska trimmas till. stjärnmejseln är klockren o håller för allt.
                jag var skeptisk till det halva vågtandade knivbladet men det har överaskat mej mkt positivt och skärpan är det då inget fel på efter ett års användande,
                sågbladet är utbytbart och det som följer med funkar säkert bra till stål och sådär men jag ville ha ett för trä så jag tog ett vanligt sticksågsblad och slipade till så det passar perfekt, finns plats i fodralet för att förvara andra blad så jag har ett för trä och ett för metal klockrent!
                tre stycken spårmejslar är inget dumt när man ska operera rullen när man är ute och på ena mejseln så sitter den traditionella kapsylöppnaren/konservöppnaren.
                Men det som används flitigast både på jobbet och på fisketuren är tången, ordentligt fjädrande tång som verkligen går att klämma åt hårt som fan utan att det ska gå sönder fungerar utmärkt, varesej man ska lossa krok från en gädda eller klämma ett flatsift eller lossa en mutter så funkar den utmärkt avbitaren med skär av tungsten som går att vända tre gången innan dom är slut har jag plågat maximalt utan en tendens till att bli slö, klippt krokar av alla dess storlekar bara för att =)
                Hoppas du blir lika nöjd med din som jag är med min!

Kommentera

Tack Falk

Skönt att den är så bra som den kändes när jag testade den, och killen i butiken kändes seriös i sin rekomendation, jag är lite skeptisk mot butikssäljare då jag har den bakgrunden själv och vet hur övertygande en bra säljare kan vara

Får bli en sån innför kommande äventyr och den kan nog komma till pass även på jobbet gissar jag.

Kommentera

Rospigg!

Läs inlägg 15 igen.

Jag köpte den på Teknikmagasinet och fick den utbytt varje gång och den tredje gången fick jag pengarna tillbaka så servicen var det inget fel på MEN tången klarade inte min omilda behandling. Det såg nästan ut som att det var gjutgods i käftarna och inte smitt när man såg brottet.

Hade det inte varit för det så hade den varit suverän

skitfiske på er

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                    11 svar
                    1 440 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    259 svar
                    88 029 visningar
                    0 gillar