Vilken fotoutrustning använder ni för att ta bilder. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken fotoutrustning använder ni för att ta bilder.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Har allt sedan slutet av 60-talet enbart fotat med systemkamera. Sista analoga var en Nikon F 401. Huset köptes nytt och kompletterades med ett gäng begagnade proffsgluggar (från 24 mm till 80-200) som jag "köpte" när jobbet gick över från Nikon till Canon...
    Inför en utlandsresa inhandlades så för knappa 15 år sedan en analog kompaktkamera (även frugan ville plåta och det var mindre att dra på) och några år senare en Panasonic digital kompakt. Kul till en början, men när man fick chansa på vad det var man plåtade om solen stod fel, eller när folk börjat gå ut ur bilden innan kameran exponerade, så fick jag nog...
    Så nu sitter jag åter i systemträsket. En Nikon D 3200 är enkel att sköta och med original 18-55 och ett Tamron 70-300 med macroläge är mina behov fyllda. Och frugan (även jag ofta) klarar den i autoläge...
    Var sugen på en kompakt systemkamera, men efter Panasonicen så var genomsiktssökare ett absolut krav! Aldrig mer förlita mig på en kamera med enbart en darrig och ljuskänslig display. Pungt!
    Kompaktkameran ligger sommartid i fiskeväskan och just nu används den för dokumentation av förvandlingen av ett mopedvrak till en Suzuki K 50 N... Där funkar den bra och på sjön vill jag gärna slippa systemgrejerna. En actionkamera (GoPro) stod högt på priolistan för fiskebruk, men suget efter en systemkamera blev större...
    Skit fiske!
    Gösta

    Kommentera


    • #12
      Har alltid en systemkamera med mig ut i båten.
      Oftast är det en Pentax K-30 eftersom den tål allt väder. Har t.o.m tappat den i sjön en gång. Den stod riggad på ett stativ men välte plötsligt överbord när en svallvåg träffade sidan på båten. Det var precis jag lyckades få tag i ena benet på stativet och rädda den.
      Men eftersom det är en Pentax var det bara att skaka av värsta vattnet och fota vidare

      Har även en smidigare Sony a6000 som ofta körs via wifi:t eller trådlös utlösare för att få bilder med lite annorlunda vinklar.

      Äger även Nikon D90 som mest är en reservkamera för tillfället.

      Dessutom används ibland en GoPro, en Pentax kompaktkamera och Sony Experia S:en.
      Kort sagt allt som kan ta bilder!

      Kommentera


      • #13
        Den bästa kameran att ha med sig på fisketripperna är den man KAN använda. Finns ingen som helst mening med att släpa på en dyr systemkamera om man inte lär sig använda funktionerna som finns i den. Kör man på auto läge då kan man lika gärna använda sig av mobilen.

        Det är ändå ett fåtal människor som är duktiga på att fånga objektet man ska fota i bilden på rätt sätt. Har sett flertalet foton där man använts sig av dyr kamera men missat helt och hållet fördelen med dessa kameror och tagit "platta" och tråkiga bilder.
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
        SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

        Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

        Kommentera


        • #14
          Är jag ensam blir det bild med mobilen då de blir skit i vilket fall som helst... Har jag någon med mig å knäppa bilder på blir de DSLR.

          Dra inte med för mö skit, dessa nya telefonerna fotar tillräckligt bra. Gäller bara å kunna använda mojängerna också.
          Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

          Kommentera


          • #15
            Mojoman och Snöhäst har naturligtvis rätt - bättre ett "kort" än ingen bild alls, eller en helusel bild. Men mobilkameran och jag har hamnat i någon sorts ond cirkel. Dåliga oh oskarpa bilder leder till mindre användande som leder till att man inte lär sig, vilket leder till skitbilder o s v. Får kanske ge den en ordentlig chans...
            Skit fiske!
            Gösta

            Kommentera


            • #16
              Själv har jag en GoPro som jag har och fjantar runt med nära vattnet, monterar på spöet osv, samt en kompaktkamera att ta lite mer konstnärliga bilder med.
              Skitfiske!

              Kommentera


              • #17
                Det blev en Olympus TG-4 för min del. Har inte haft med den på fiske än men den funkar till annat.
                Hoppas på att fota en 15kg gädda med den imorgon. Eller nej förresten, hoppas kompisen skall fota mig med en 15kg

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                  Mojoman och Snöhäst har naturligtvis rätt - bättre ett "kort" än ingen bild alls, eller en helusel bild.
                  Det kan diskuteras och vad som är rätt" beror på varför man "fotograferar".

                  Kommentera


                  • #19
                    Mobil och sedan igår en Gopro. Fotade mycket förr i tiden. Numer blir det bara kort sas. Hoppas Gopron blir lite nytändning.
                    __________________________________________________ _____________________________

                    Covfefe

                    Kommentera


                    • #20
                      Är ni ute efter en rejält skyddad kamera så kan jag tipsa om Nikon AW1, en systemkamera med lite mindre sensor men helt vattentät. Mycket av bilderna i mina fiskereportage i Fiskefeber de sista åren är tagna med den kameran.

                      Annars kör jag med två stycken Fujifilm X-T1 och diverse gluggar, i båten har jag dessa i en vattentät hardcase. B&W type 40, köpt hos Cyberphoto.
                      Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

                      Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

                      Läs min fiskeblogg:

                      http://blogg.fjallfoto.se

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Krokben, 2023-05-27, 22:48
                      11 svar
                      1 024 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Ingesed
                      av Ingesed
                       
                      Startad av Sundström76, 2023-08-13, 09:34
                      11 svar
                      300 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Willard, 2023-12-16, 11:28
                      9 svar
                      900 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg trcolka
                      av trcolka
                       
                      Startad av MrRodarch, 2024-04-21, 22:42
                      3 svar
                      318 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Niklar
                      av Niklar
                       
                      Arbetar...
                      X