Var skall jag åka i Norge? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Var skall jag åka i Norge?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Var skall jag åka i Norge?

    Hej, jag sitter och klurar inför nästa års fiske.
    Jag har försökt sammanställa en lista på ställen jag vill åka till.

    Jag har rangordnat dem efter de jag helst vill till.
    Jag har läst på lite om de olika ställena sedan skrivit en snabb kommentar så som jag uppfattat det.

    Jag har även lagt en länk under vissa av dem som innehåller krönikör eller artiklar om platserna.

    Jag kommer förmodligen bila upp, och det kommer ske någon gång i mitten till slutet av maj.
    Jag vill ju åka någonstans som passar den årstiden bra, och kanske undvika det dyraste alternativet.

    Jag har fiskat en del i Norge och torsk och sej under 10kg duger inte.

    Så här ser det ut:
    -------------
    1.Nordkap (Störst och flest torsk och sej i norge direkt från barents hav)
    http://www.norgefiske.se/articles/view.asp?articleid=20

    2. Söröya (Otroligt bra torsk och sej fiske, bra med flundra)
    http://www.wollmars.com/?m=15&ID=2

    3. Röst/Vaeroy (Otroligt bra torsk och sej fiske, bra med flundra)
    http://www.outdoor.se/nordin/havsfiske.htm

    4. Andörja
    http://www.nordnatur.se/andorja.php

    5. Saltströmmen (Störst chans på flundra men inte på torsk eller sej)

    4. Torsken Senja (Bra fiske vid rätt årstid och väderförhållanden, bra vindskyddat)
    --------------


    Om det är någon som har någon information av dessa ställen eller någon helt ny plats jag borde åka till, all information är toppen!

    Tack på förhand, Mvh Niklas!

  • #2
    Att välja ställe är inte alldelles lätt alla gånger. Men att veta vad man vill rikta sitt fiske efter plockar ju bort många alternativ från listan direkt lättare att komma med förslag om man vet det.

    Du kan läsa ett reportage från vår resa till söröya detta året på www.teamposeidon.se/norge2009.asp
    Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Patrik (Team Poseidon) Visa inlägg
      Att välja ställe är inte alldelles lätt alla gånger. Men att veta vad man vill rikta sitt fiske efter plockar ju bort många alternativ från listan direkt lättare att komma med förslag om man vet det.

      Du kan läsa ett reportage från vår resa till söröya detta året på www.teamposeidon.se/norge2009.asp
      Ska ta o läsa igenom reportaget.

      Men torsk och sej över 10 tycker jag skulle va riktigt roligt, stor hälle är ju självklart drömmen, men i första hand vill jag ha några meriterande storfiskar på min lista innan man kan satsa fullt ut på flundran.

      Kommentera


      • #4
        Söröya kan nog stoltsera med det bästa torskfisket själv hade vi detta året torsk på 31, 27, 25, 23, 21, 20 kg sen hade vi minst 20 st mellan 15 - 20 kg. Man har fler arter på söröya och stora sådana man har chans på riktigt stor kungsfisk, torsk, sej, rödspätta, havskatt, hälleflundra. stor lubb. Men störst chans på 20 + torsk har du nog på söröya...

        På röst och vaeröy så riktas fisket bara efter flundra, sej, torsk men dom har bra fiske efter dom arterna. Och dom kan stoltsera med det bästa sejfisket.
        Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

        Kommentera


        • #5
          Hej!

          Åk till något nytt, nordkap är ju hyggligt ofiskat. Men det finns andra ställen också. Söröya har tycker jag blivit som Thailand för charterturister, alla skall åka dit. Hur kul är det, inte alls kul i mina ögon. Smaken är dock som baken.

          Snurra jordgloben och sätt ner ett finger.=)
          sigpic

          Kommentera


          • #6
            Fröya eller röst

            Kommentera


            • #7
              Kan hålla med Sturgeon om att det är kul att prova nya ställen. I Nordkap-området är det ju också större chans på fläckig havskatt, nästa år blir det nog fiske i det området...Tycker dock att Söröya är bra framförallt på torsk, uer, hälle och inte att glömma lubb i världsrekordformat. Övriga arter finns det bättre platser för.
              Hälleflundrafiskare

              Kommentera


              • #8
                BBRF. Jag har det ultimata stället för fläckig om du är intresserad. Mycket troligt att jag tar mig en tur dit. Skicka mig ett PM så får du mer information.

                /K
                sigpic

                Kommentera


                • #9
                  Vad kostar färjan från Bodö till Röst/Vaeröy ungefär? Är det billigast att åka till Röst eller Vaeröy?
                  Tar fortfarande emot andra tips ang camper osv.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av oddcurve Visa inlägg
                    Vad kostar färjan från Bodö till Röst/Vaeröy ungefär? Är det billigast att åka till Röst eller Vaeröy?
                    Tar fortfarande emot andra tips ang camper osv.
                    Beror ju på hur du åker. Har du bil med dig? Båttrailer, eller åker du själv? På den tiden vi fiskade där så givk vissa färjor till Röst, vissa direkt till Vaeröy. Priset är ungefär samma. Har för mig att det kostade cirka 3500 NOK för 3 personer med bil och trailer t/r, fast det var några år sedan.
                    Hälleflundrafiskare

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jerrie, 2022-08-10, 19:43
                    8 svar
                    562 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Vallviksuffe  
                    Startad av Jonnte, 2022-08-15, 07:51
                    4 svar
                    482 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Moddifier  
                    Startad av alfons74, 2024-01-02, 20:48
                    0 svar
                    113 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg alfons74  
                    Arbetar...
                    X