Men förresten, kl 00.00, då är det ju helt mörkt. Hur ser fisken draget i vattnet? Eller känner den vibrationerna? Borde verkligen inte spela ngn roll vilken färg man har på draget vid den tiden i alla fall, eller?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Havsöring 2012 Skåne
Collapse
X
-
Öringen är mycket nattaktiv under den varma delen av året och har ett bra mörkerseende. Tvärtemot vad man instinktivt tror lär det dessutom vara mörka färger som syns bäst. För den som fiskar är kan ju mörkret däremot vara ganska besvärligt eftersom man inte ser vart man rör sig, var betet befinner sig osv.Ursprungligen postat av Supermallan Visa inläggMen förresten, kl 00.00, då är det ju helt mörkt. Hur ser fisken draget i vattnet? Eller känner den vibrationerna? Borde verkligen inte spela ngn roll vilken färg man har på draget vid den tiden i alla fall, eller?
Kommentera
-
Känner du inte vattnet väl skall du ha vadarstav med dig så du inte kliver i en håla och dras ner. Men jag tror inte du behöver vada vid den tiden på natten. Du når fisken ändå. Tror nog bara du skrämmer den istället. Speciellt om du fiskar med kastspö behöver du inte vada.Ursprungligen postat av Supermallan Visa inläggTack för all info
Blir nog brofästet en vända inatt... vad spännande..!
Nån mer som ska dit? Vågar man vada lite försiktigt där?
Kommentera
-
För och nackdelar med enkelkrok. Min erfarenhet: Plus om öringen är på hugget, mindre skit på kroken, mindre tappad fisk när man väl krokat den (sitter kanon). Minus med fler missade krokningar när öringen är trög och bara sniffar på draget.Ursprungligen postat av nicolaswickstrom Visa inläggDer er nogle kraftige tangplanter lige omkring bron. En kystwobler med enkeltkrog vevat stille ind skal der til. Man behøver ikke kaste mycket langt ut.[ATTACH]42641[/ATTACH]
Det undre gröna draget har kanongång i vattnet med mycket ljud. Öringen inte bara ser bra utan "hör även bra i vattnet" vibrationer.
Kommentera
-
Var ute ikväll. Klagshamn. Någon enstaka småöring vakade nån gång. Men inget drag. Behöver vara varmt och lite vind några dagar så insekter kläcks och drar sig till vattnet.
Sen ner till Barnviken. Ett vak. För övrigt stendött. Glömde masken hemma, tänkte egentligen testa kastmeta.
Funderar på ta Lommabukten extremt tidigt i helgen. 4-5 tiden och vada ut. Köpt vadare.
Kommentera
-
Det begynder at blive lyst kl. 0300-0330. Det er bedre at fiske fra solnedgang til solopgang:-) det er så smukt. og på vej hjem kan man købe lidt morgenmad på Q8 eller Mc Donalds:-) de har åbent hele natten.Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inläggVar ute ikväll. Klagshamn. Någon enstaka småöring vakade nån gång. Men inget drag. Behöver vara varmt och lite vind några dagar så insekter kläcks och drar sig till vattnet.
Sen ner till Barnviken. Ett vak. För övrigt stendött. Glömde masken hemma, tänkte egentligen testa kastmeta.
Funderar på ta Lommabukten extremt tidigt i helgen. 4-5 tiden och vada ut. Köpt vadare.
Lite larm til kl. 01. Så kører öresundstoget kun en gang pr. time. Så kan man høre ALLE bevægelser i vandet. Der var også en sæl tidligt i morges.
Kommentera
-
Finns där säl finns där fisk. Mycket fisk.Ursprungligen postat av nicolaswickstrom Visa inläggDet begynder at blive lyst kl. 0300-0330. Det er bedre at fiske fra solnedgang til solopgang:-) det er så smukt. og på vej hjem kan man købe lidt morgenmad på Q8 eller Mc Donalds:-) de har åbent hele natten.
Lite larm til kl. 01. Så kører öresundstoget kun en gang pr. time. Så kan man høre ALLE bevægelser i vandet. Der var også en sæl tidligt i morges.
Kommentera
-
Är verkligen ingen van HÖ fiskare, utan rookie med stort R har endast plockat 3st, den första och största på 60cm.Ursprungligen postat av Supermallan Visa inläggJa, jag måste helt enkelt lära mig flugfisket... saknar havsöringen. Abborre i Vomb i all ära, men HÖ är kungarnas kung!
Är du en van HÖ-fiskare Andreas?
Jag började i år.. har dock fiskat en hel del i mitt liv innan, men inte just havsöring. Gjorde två halvhjärtade försök. Sedan ringde jag pappa en dag: ska du med och dra HÖ? Eh, haha, svarade han. Ska du med eller inte, sa jag. Idag drar jag minst en HÖ... Näää, jag kan inte idag.
Så jag åkte, och fick mina två första. Kunde inte tro mina ögon när den första kom upp. Kände DIREKT att det inte är en horngädda. Kändes som abborre. Var en liten liten öring på kanske 20 cm. Andra som kom upp var på 45. Jag var stolt som en tupp och mmsade bilder. Lite paffa de blev då. fattar inte att jag kunde vara så säker... lite skumt nästan. (Haha, tur för mig att jag verkligen fick HÖ när jag varit så styv i korken).
Sedan dess har jag fått 20st. Det var inte så svårt som jag trodde alls. MEN, det tvärdog som sagt. Jag antar att man måste anpassa betet. Jag körde ju bara toby. Tycker det funkade bäst. Men antagligen bara en period, när HÖ naturliga föda var tobisar... Nu står jag handfallen och måste nog lära mig flugfiska.
Andreas, har du testat Sjöbobadet?
Jag började flugfiska i augusti förra året, och har i princip bara fiskat put and take, men kände mig lockad av HÖ så köpte mig vadarjacka, byxor och skor och än så länge har det väl blivit 10-12 pass.
Så min kunskap om HÖ är egentligen obefintlig
Har inte testat sjöbobadet.
Dålig mobilbild på Lördagens vackra skapelse.
Senast ändrad av Nordstedt; 2012-06-20, 18:46.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Sista turen tyvärr för i år, men en fin skärgårds gädda på 9,2 som tog en jack Cobb blev ett fint avslut....1 Foto
-
Kanal: Fiskerapporter
2025-09-24, 15:35 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av anteman, 2025-05-12, 14:47
|
5 svar
603 visningar