Ursprungligen postat av SteveSl
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
10-hugg på lax !
Collapse
X
-
Håller med. Jag har inga höga föväntningar på eskil o hans gäng men jag blev glatt överaskad. Nu senast när vi va ensamma om att rösta nej till nya reglerna om utkast eftersom vi va emot en låg nivå utkast med motiveringen att det inte ska förekomma alls. Så helt tappade är de inte även om de inte har gjort många rätt i övrigt.Ursprungligen postat av wolfman Visa inläggVet att jag lämnat denna tråden till andra vilket dessutom glatt mej som läsare men jag har en fråga angående Eskil som ni kanske inte tänkt på angående hans vara eller inte vara kontra laxens väl och ve........
VEM tog det bistra beslutet att stoppa det yrkesmässiga fisket på lax i södra östersjön???
Man får nog inte vara helt byxlös för att ta ett sådant beslut OCH att samtidigt låta fritids och sportfisket leva..........
Vet att man kan ta upp andra parametrar men detta är i alla fall en nyansering eller hur???
mvh wolfie
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av mojoman Visa inläggska man rädda laxen bör man nog se till att eskil lämnar sin post till och börja med.....behövs nån med kulor som vågar sätta sig emot folket i EU. Samt lägga fram att ur ekonomiskt perspektiv så får man in mer pengar genom sportfiske än yrkesfiske
Vem/vilka valde honnom till den posten för det första ?
Vet att jag lämnat denna tråden till andra vilket dessutom glatt mej som läsare men jag har en fråga angående Eskil som ni kanske inte tänkt på angående hans vara eller inte vara kontra laxens väl och ve........
VEM tog det bistra beslutet att stoppa det yrkesmässiga fisket på lax i södra östersjön???
Man får nog inte vara helt byxlös för att ta ett sådant beslut OCH att samtidigt låta fritids och sportfisket leva..........
Vet att man kan ta upp andra parametrar men detta är i alla fall en nyansering eller hur???
mvh wolfie
Lämna en kommentar:
-
Jisses.... dårar det går 13ton på dussinet helt klart, skitsamma, ska ge ett exempel på C&R samt fiskare som inte äter fisk sen ska jag dra mej ur detta fullständigt.
Obs följande är enligt min åsikt.
Vi säger att mina grannar har varsin pudel (exv) dessa är lagom små i förhållande till mej, när jag får syn på någon av dem så böjer jag mej ner och ger den en lagom hård dagsedel över mun och nos.
Sen reser jag mej upp i full längd, sträcker ut armarna åt sidorna så långt jag kan och skriker för full hals, troligen blir jycken så rädd så den skiter på sej, nog inte omöjligt, de flesta som skulle se mitt beteende skulle nog anse mej vara en riktig skitstövel och djurplågare med all rätt!
Detta är nämligen överlagt djurplågeri....
Då går vi över till renodlat C&R fiske, dvs där man åker ut avsiktligt för att dra upp fisk och skicka tillbaka den i alla lägen, kan inte riktigt se skillnaden här mellan exempel 1 och 2 dessvärre, speciellt vanskligt blir det när folk till och med erkänner de inte ens äter fisk....
Slutledning då blir att folk som hänger sej till vad jag ytterst kallar överlagt djurplågeri låter fisk lida samt den mat de ska ha får dödas iaf och av andra....
Notera detta är min åsikt och inställning, den har jag rätt till, jag fiskar oxå, tar vara på fisk av rätt sort samt tillagar, gjorde jag inte detta skulle jag syssla med golf eller nåt annat helt meningslöst istället som iaf inte går ut på att plåga djur för eget nöje.
Nämligen så att jag anser att om man fiskar har man en moralisk skyldighet att ta vara på delar av fångsten för konsumtion och äta upp annars borde man hålla sej därifrån/vattnet, allt annat drar löjets skimmer över vår hobby.
Lämna en kommentar:
-
ska man rädda laxen bör man nog se till att eskil lämnar sin post till och börja med.....behövs nån med kulor som vågar sätta sig emot folket i EU. Samt lägga fram att ur ekonomiskt perspektiv så får man in mer pengar genom sportfiske än yrkesfiske
Vem/vilka valde honnom till den posten för det första ?
Lämna en kommentar:
-
De ekonomiska incitament för laxens bevarande finns ju, upp till oss att lyfta fram det. Tänk bara på förstärkningen för lokala ekonomier i avfolkningsbygderna kring älvarna om man byggde ut turism och sportfisket med sunda regler och avreglerade vattendrag.
Beslut fattas centralt men engagemanget måste komma från gräsrötterna.
Lämna en kommentar:
-
Alldeles riktigt, det är här som demokratin kommer in, de demokratiskt valda beslutsfattarna sopar golvet med forskarnas varningar då deras framtida väljare och ekonomiska supportrar är viktigare än Laxen. Undrar om engagemanget här skulle vara lika stort om det handlade om Klykskrabb i stället för Laxen ?Ursprungligen postat av SteveSl Visa inläggHelt klart. Men så länge som de ekonomiska intresserna är starkare än laxarnas röst kommer inte något avgörande komma utan enskildas engagemang. Självklart ska man fatta beslut med vetenskaplig grund. Men som verkligheten är så säjer all vetenskap att laxen behöver rejäla insatser samtidigt händer nära noll för att förbättra situationen. Det är här det demokratiska arbetet kommer in. Det är så vårt samhälle fungerar skapa opinion, frågan tas upp, går på remis, utlåtande med vetenskaplig grund, beslut fattas.
Man kan ju jämföra med talessättet: att inte välja är oxå ett val.
Dvs att inte göra något är lika med att bidra till det indirekta beslutet som leder till laxens bortfall.
Lämna en kommentar:
-
Helt klart. Men så länge som de ekonomiska intresserna är starkare än laxarnas röst kommer inte något avgörande komma utan enskildas engagemang. Självklart ska man fatta beslut med vetenskaplig grund. Men som verkligheten är så säjer all vetenskap att laxen behöver rejäla insatser samtidigt händer nära noll för att förbättra situationen. Det är här det demokratiska arbetet kommer in. Det är så vårt samhälle fungerar skapa opinion, frågan tas upp, går på remis, utlåtande med vetenskaplig grund, beslut fattas.Ursprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inläggEn arts rätt till överlevnad står över alla politiska beslut vare sig de är demokratiska eller inte. I mina ögon har ingen rätt, ens med 100% av rösterna rätt att fatta ett beslut som innebär att en art dör ut.
Man kan ju jämföra med talessättet: att inte välja är oxå ett val.
Dvs att inte göra något är lika med att bidra till det indirekta beslutet som leder till laxens bortfall.Senast ändrad av SteveSl; 2013-03-26, 14:34.
Lämna en kommentar:
-
Som tidigare sagt i tråden, vi kanske skulle starta en egen?Ursprungligen postat av SteveSl Visa inläggVi är väldigt långt från det otroliga 10-hugget nu
Lämna en kommentar:
-
Alldeles riktigt, ingen ska ha rätt att utrota någon art, oberoende av syftet. Men om man ska besluta om fredning eller andra fiskebegränsningar så ska de vara baserade på oberoende forskning, inte vad någon grupp anser vara rätt. Om tex Laxen är väldigt hotad, då fredar man den helt. Men om beståndet är fiskbart finns det ingen anledning att förbjuda dem som vill ta en matfisk då och då göra det. Men det är beslut som ska tas objektivt. Ta Malen som exempel, den är totalfredad tills vidare och får inte fångas avsiktligen vare sig C&K eller C&R.Ursprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inläggEn arts rätt till överlevnad står över alla politiska beslut vare sig de är demokratiska eller inte. I mina ögon har ingen rätt, ens med 100% av rösterna rätt att fatta ett beslut som innebär att en art dör ut.
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Sista turen tyvärr för i år, men en fin skärgårds gädda på 9,2 som tog en jack Cobb blev ett fint avslut....1 Foto
-
Kanal: Fiskerapporter
2025-09-24, 15:35 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av anteman, 2025-05-12, 14:47
|
5 svar
607 visningar