Också var det igång igen! Att vissa bara orkar....
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Den omstridda Torskfestivalen 2009
Collapse
X
-
Nu handla inte tråden om att det inte finns någon torsk!!Ursprungligen postat av Fiskare Visa inläggVarför ska man tävla om att fiska torsk för nöjes skull när de ingen torsk finns? lite dubbelmoral..Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Fiskare Visa inläggVarför ska man tävla om att fiska torsk för nöjes skull när de ingen torsk finns? lite dubbelmoral..Exakt Anders!Ursprungligen postat av andershbg Visa inläggOckså var det igång igen! Att vissa bara orkar....Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Brownie Visa inläggJag har bott i Helsingborg och har fiskat mycket i Öresund. Torskstammen där kommer ifrån Nordsjön och är i betydligt sämre skick än östersjötorsken (om möjligt). Just i juli kommer det in "stora" stimm av 1-2 kg:s från Skagerack och Kattegatt för att käka sill, som förekommer i otroliga mängder i avsaknad av predatorer. Jag har sett mängden och storleken på dessa sommartorskar minska år efter år. Men man kan fortfarande dra en 5-6 stycken på ett fyra-timmarspass på en turbåt. Även 5-6 kg:s är inte ovanliga och ett par sådana fångas på varje tur (dela det med 60-70 fiskare) per båt.
Ett tips jag kan ge dig som alltid funkat för mig är att ha den tyngsta pilk-jäveln av alla. Ha sedan en eller två
shad-upphängare (inte större än 5-8 cm) på enkelkrok en bit upp på linan. Småtorsken tar gladeligen de tyngsta pilkarna och vill dom inte ha dom så tar dom hemskt gärna upphängarna. Givetvis är idén med den tunga pilken att komma ned först av alla. 400 gram brukar jag köra med. Brukar alltid få hugg innan dom andra. En del kör framgångsrikt med sillahäckla ovanför pilken. Idén är inte att få en massa sill men att dom ska fastna på kroken
och locka till sig torsken som jagar under eller bakom stimmen. Torsken hugger gärna på häcklorna. Dock är det större risk att du trasslar in ditt tackel i dina medfiskares linor.
Flätlina är givetvis en självklarhet. Tänk på att låta torsken sprattla av sig lite när den just huggit, annars riskerar du att slita upp käften på den.
En del sätter en enkelkrok i toppen på pilken men det anser jag vara strunt. Har aldrig sett en torsk
hugga på den. Bara onödigt bjäfs!
Jag skulle tro att det kan vara en kul grej om du slipper trängas på turbåtarna och solen skiner. Annars hade jag satsat mina pengar på Norge alla gånger.
Inte ett rätt angående fisket. Pilk så lätt som möligt 100-120gr wiggler eller hallbäckare. Grymt bra. Gärna en upphängare på kort tafs ca 5cm 30-40cm ovanför pilk. Den lilla korken uppe som det pratas som fångar massor av fisk. Nej använd ingen häckla vid sommar fisket.Senast ändrad av Havsfiskenytt.Patrik; 2009-01-15, 13:50.
Kommentera
-
det är ett måste att du gör underhandskast vid fiske från turbåt när strömmen går mot båten .Ursprungligen postat av Simpnäs Visa inläggOkej, men att kasta med pilk i änden på linan låter nästan lite vanskligt då det är så många på en båt...
Just nu verkar det ju som om jag mest får oroa mig för att det ska bli något över huvud taget...
Annars fastnar du bara i andra fiskares linor och pilkar , och då lär det bli
med personerna på motsatt sida av båten
speciellt om det är på en tävling
och glöm inte att du måste veva upp och kasta om när linan går rakt ner mot vattenytan
generellt så är det lättare för nybörjare att ha lite tyngre pilkar på släpsidan än på kast sidan, men som många andra har sagt här så behöver man aldrig gå över 250 gram på sommaren
mina tyngsta pilkar för sommarfiske väger 180 gram men används bara under extrema förhållanden .
Kommentera
-
Alltid någon arrogant person här som tror att deras metoder är dom enda som funkar. Du borde läsa hela tråden. Hade jag inte haft bra och ofta bäst resultat med min metod så hade jag väl inte skrivit om den. Om en lätt pilks fiskglighet är jag väl medveten. Tänk på hur du uttrycker dig i framtiden.Ursprungligen postat av oringen Visa inläggInte ett rätt angående fisket. Pilk så lätt som möligt 100-120gr wiggler eller hallbäckare. Grymt bra. Gärna en upphängare på kort tafs ca 5cm 30-40cm ovanför pilk. Den lilla korken uppe som det pratas som fångar massor av fisk. Nej använd ingen häckla vid sommar fisket.
Kommentera
-
Nu är jag långt ifrån expert på det här med torskfiske. Men har fiskat 4 - 5 gånger från Råå i helsingborg med en såndär turbåt. Det som jag upplever bäst är en tyng pilk, runt 400gram. Varför jag kör en sån tung pilk är för att den inte glider åt sidan så fort och du kan fiska rakt ner hela tiden nästan. Jag kör alltid även bara med en pilk och en räka hängen jag på fäster i pilken. Får oftast napp efter några ryck precis efter jag har träffat botten..
Men ni som kör med en 130grams pilk, driver inte den iväg väldigt lätt?
Jag tycker den borde göra det, eller vevar ni upp direkt när den har börjat driva?
Kommentera
-
Du har inte heller läst tråden ordentligt. Bara för att man är ensam om en mening (vilket jag inte är om du läser ordentligt) Jag har aldrig hävdat att en väldigt tung pilk är det bästa i alla lägen. Den är bra till att komma ned först till fisk som står tätt. I andra situationer är ofta lättare pilkar bäst och mera lockande för torsken. Jag har ej heller hävdat att sill-häckla skulle vara det bästa utan att en del använder den för att attrahera stor torsk genom att ha sillar som sitter kvar på häcklan. Vet flera som tagit 20-kilos på det viset.Ursprungligen postat av Linkan81 Visa inläggjo men alla här inne på den tråden säger ju samma sak utom du...men jag säger inte att ditt sätt e någo fel på ...vi alla fiska ju olika....
Men nu börjar det här balla ur. Fortsätt på det egentliga ämnet i hyfsad ton.
Många vägar leder till Rom ...
Kommentera
Foton
Collapse
-
av MaxximJo, sesong 2025 är nog ny klappad och klar. Sjöarna här börjar frysa till. Sista fisketuren gav sex...1 Foto
-
Kanal: Fisketävlingar
2025-11-19, 23:07 -
-
av MrRodarchTjenare alla fiskesugna!
Jag tillsammans med några klasskamrater på Forshagaakademin har startat...-
2025-11-08, 13:31 -
-
av MaxximFina fiskar har registrerats. Har fått en hel del själv också, men ingen updatering på gäddfemman. Har...3 Foton
-
2025-10-02, 18:19 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Fiskefuralles, 2025-01-07, 09:18
|
15 svar
988 visningar