Den omstridda Torskfestivalen 2009 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den omstridda Torskfestivalen 2009

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vilken tyngd pilken bör ha beror på ström/djup. Jag har upplevt 200-grammaren som för lätt när jag fiskat på +30 meter.

Ta med lite olika vikt på pilkarna så har du garderat dig.

Under 150 gram skulle jag aldrig använda på turbåt. Lätta pilkar tar stömmen och hur kul är det att fastna i grannarnas tackel...
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Simpnäs Visa inlägg
      Brownie, tack som fan för alla bra svar.
      Brukar själv köra med 400-500grams pilkar när vi drar till Norge, beroende på strömmar, och med 200g så tar det ju en stund att komma ner till 80 meters djup.
      Riktigt bra att veta saker som det där med sillhäcklorna! Återigen tack och alla andra, fortsätt att mata mig med info

Är det någon annan som funderar på att åke ner??
      Nu är det bara för dig att välja mellan alla motstridiga informationer

Kommentera

Ofta går torsken bland sillen och äter! 135 gr baconsillen gul och röd med en svart mack i översta ringen fungerar ofta mycket bra. Nästan all torsk på Svalandia cup togs på den (på den båten jag var på) wiggler 100 gr brukar också vara ett säkert kort.
        Att köra med tyngre pilkar än 200 gr är inte mycket lönt tycker jag i alla fall! dom jag fiskar med både på tävlingar och när det inte är tävlingar fiskar ofta med 100 - 150 gr. Ta ett ex Patrik Rickard som vann förra årets lilla torskfestival och han vann även 1:a etappen han körde med baconsillen 135 gr och den fungera.
        jag brukar köra från 80 gr upp till 200 gr, att skicka ner 400 - 500 gr pilkar det går bra om det är bulefiske och man precionsplacerar sig över en bula. Annars är det lite överdrivet och är det så mycket ström som 3 - 4 knop då kvittar det nästan vad du sätter på! för då är det mycket svårt att få fisk.
        Och är där ingen ström så ställer torsken sig oftast inte i bulor så då är det bättre att fiska av ett större område med lättare drag, då du kastar bättre med en 100 gr wiggler än en 400 gr rörpilk.
        Sen vad jag har hört så är det inte säkert att det blir någon torskfestival. Turbåtarna är abonnerade och drar in betydligt mer pengar på det än vad dom gör på festivalen!! så vad jag har hört så är dom inte pigga på att ställa upp. Men vi får väl se själv är jag på Söröya då
        Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

Kommentera

Okej, men att kasta med pilk i änden på linan låter nästan lite vanskligt då det är så många på en båt...
          Just nu verkar det ju som om jag mest får oroa mig för att det ska bli något över huvud taget...

Kommentera

[QUOTE=Simpnäs;416616]Okej, men att kasta med pilk i änden på linan låter nästan lite vanskligt då det är så många på en båt...

Det är inga problem man gör underhandskast säkrast så! vet inte vad för regler som gäller på stora torskfestivalen men det kanske någon annan kan svara på? ja vi får väl se vad som händer om det blir något men det blir det säkert.
            Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Patrik (Team Poseidon) Visa inlägg
              Ofta går torsken bland sillen och äter! 135 gr baconsillen gul och röd med en svart mack i översta ringen fungerar ofta mycket bra. Nästan all torsk på Svalandia cup togs på den (på den båten jag var på) wiggler 100 gr brukar också vara ett säkert kort.
              Att köra med tyngre pilkar än 200 gr är inte mycket lönt tycker jag i alla fall! dom jag fiskar med både på tävlingar och när det inte är tävlingar fiskar ofta med 100 - 150 gr. Ta ett ex Patrik Rickard som vann förra årets lilla torskfestival och han vann även 1:a etappen han körde med baconsillen 135 gr och den fungera.
              jag brukar köra från 80 gr upp till 200 gr, att skicka ner 400 - 500 gr pilkar det går bra om det är bulefiske och man precionsplacerar sig över en bula. Annars är det lite överdrivet och är det så mycket ström som 3 - 4 knop då kvittar det nästan vad du sätter på! för då är det mycket svårt att få fisk.
              Och är där ingen ström så ställer torsken sig oftast inte i bulor så då är det bättre att fiska av ett större område med lättare drag, då du kastar bättre med en 100 gr wiggler än en 400 gr rörpilk.
              Sen vad jag har hört så är det inte säkert att det blir någon torskfestival. Turbåtarna är abonnerade och drar in betydligt mer pengar på det än vad dom gör på festivalen!! så vad jag har hört så är dom inte pigga på att ställa upp. Men vi får väl se själv är jag på Söröya då

Det har hänt många gånger att jag har dominerat fisket över mina konkurenter på turbåtarna bara för att jag hunnit ned först med min tunga pilk. Klart att torsken en del dagar tycker att en så tung pilk är osexig men det är ju därför man har en upphängare en bit upp på linan.
              Givetvis skulle man kunna variera. Man kör med den tunga pilken precis när skepparen positionerat sig över en bula eller ett stim. När han sedan börjar driva så kan man ju byta till en lättare. Men i min erfarenhet är skepparna så duktiga på att ställa sig mitt över fisken att "först ner" ofta ger övertag.

Kommentera

Fiskar själv uteslutande med 120 grams hallbeckare.(och då menar jag hallbeckare som har lite böj i sig, inte den raka modellen som säljs på ÖB.)
                I värsta fall om det är mycket ström, eller man kör bulefiske under sommaren, går jag upp till 150-180 men det är inte ofta. Kör ofta en torskfluga som upphängare.
                När man har kastsida fiskar man effektivast på botten, och släppsidan brukar jag "leka" lite i mellan vatten.

Sen som någon sa så är det en sommartävling och då kan 60 grams wiggler vara ruskigt effektivt (Röd/gul)

Men som sagt, återstår att se om det blir någon tävling!

Kommentera

Varför ska man tävla om att fiska torsk för nöjes skull när de ingen torsk finns? lite dubbelmoral..

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskare Visa inlägg
                    Varför ska man tävla om att fiska torsk för nöjes skull när de ingen torsk finns? lite dubbelmoral..
                    Återigen: Det finns torsk i sundet, det är en egen population där, den är inte hotad.
                    Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskare Visa inlägg
                      Du e sur bara för du inte får fiska där med din trål

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Fiskefuralles, 2025-01-07, 09:18
                      15 svar
                      988 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg DJ Mqt