Avlivar ni skadad fisk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Avlivar ni skadad fisk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nu har ju tråden spårat totalt -avlivar du skadad fisk var frågan .
    det är nog något många bör göra och inte återutsätta med avryckta gälbågar osv , funnit gös på 4-5 kg flytande döda i vår med avryckta gälbågar som inte kan ha undgått nån fiskare och sånt återsätter man inte oavsett .
    gäddor är också relativt vanligt att man ser flytande döda den säsongen som kommer nu när många ska ut o blöta lina och inte vill ha med hem oavsett skick djurplågeri och inget annat om man ser det är kört och släpper i ändå

Kommentera

Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg
      Medans jag bodde i Huskvarna så var jag ute med en kompis på Vättern och fiskade med Utter.
      Då var reglerna och jag antar att dom gäller ännu.
      Oavsett hur svårt fisken var skadad och den inte höll minimimåttet så var man tvungen att släppa till fisken.
      Jag minns att vi fick släppa minst en lax som var illa krokad o inte höll minimimåttet.
      Polis och fiskepolis var hårda med regelverket så vi hade bara att släppa tillbaka fisken direkt och vi ville inte hamna i polisens register för att vi inte hade följt regelverket.
      Tyvärr är det så i de flesta åar/älvar man fiskar havsöring i. Det uppmanar till djurplågeri. Jag förstår tanken att det finns folk som utnyttjar det men oavsett så är det djurplågeri att låta fisk lida!

Kommentera

I en å jag fiskar i så säger reglerna.
        Felkrokad fisk ska återsättas död eller levande.

Hur tänker man här egentligen ?

Kommentera

Ursprungligen postat av Najad Visa inlägg
          I en å jag fiskar i så säger reglerna.
          Felkrokad fisk ska återsättas död eller levande.

Hur tänker man här egentligen ?
          Har troligtvis varit problem med "ryckfiske" där man försöker kroka fisken på sidan med stora krokar.

Kommentera

Det är väl bra tänkt, du har möligheten att släppa tillbaka fisken levande om du bedömer att den inte är allvarligt skadad och å andra sidan kan döda en svårt skadad felkrokad fisk innan du återutsätter den. IAF jämfört med att all felkrokad fisk ska återutsättas levande oavsett eventuella skador.

Kommentera

Är det inte bättre att ta hem den och äta i så fall ?

Kommentera

Då har ett ryckfiskeförbud inget syfte längre då man vid en kontroll alltid kan säga att en fisk med utvärtes skador var alldeles för skadad för att återutsättas levande och därmed togs till mat.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av mickedykare, 2021-02-02, 00:03
                46 svar
                3 332 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Jester Burk II  
                Arbetar...
                X