Röka infryst fisk ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Röka infryst fisk ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Röka infryst fisk ?

    Är det någon här som har koll på om det går bra att röka fisk som varit infryst eller om man tappar massa goda smaker på det sättet. Tänker speciellt på Abborre & Sik i det här fallet.

    Anledningen till att jag frågar är att man kanske inte har tillgång till en rök just vid det tillfället när man fångar fisken.

    Ska man göra på nåt speciellt sätt vid infrysningen eller är det bara att ta ur och frysa in ?
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

    Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

  • #2
    Bör man inte frysa fisk innan man röker den? En god vän till mig äger ett rökeri... om du inte får några seriösa svar här, kollar jag ordentligt imorgon!

    /MT

    Kommentera


    • #3
      Om man kallröker bör man ju iofs göra det (har jag hört) för att ta död på bakterier och sånt.

      Glömde säga det tidigare ... men jag syftar på varmrökning i denna post.
      C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

      Bli medlem i Sportfiskarna Här!
      Svar på vanliga frågor hittar ni Här
      Fiskesnacks regler hittar ni Här
      Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

      Kommentera


      • #4
        jag har rökt massa upptinade fiskar och det har smakat riktigt gott, har testat öring, röding och regnbåge. Tror inte det är nån större skillnad.
        http://fjallfisket.blogspot.se/

        Fiske i Tänndalen, Funäsdalen, Rogen mm

        Kommentera


        • #5
          Har rökt både abborre sik gädda och sej som varit fryst med gott resultat.
          I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.


          Min Blogg
          http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
          http://www.sportfishinglovers.se/

          Kommentera


          • #6
            Se till att den är ordenligt tinad innan och eventuellt "torkad" (hushållspapper) på slem och annan blötma. Detta är mitt konkreta tips då jag själv upplevt att fisken "kokas" mer än att den just röks, om den inte är helt tinad innan rökprocessen.

            Vad jag vet så "skall" fisken frysas in innan en ev. "rökning" av fisken ifråga.

            Kryddar du den innan du fryser in den så vinner du smakämnen genom den process som sker då den tinar igen och "suger" åt sig av yttre ämnen (dina kryddor etc.)

            / Storfiskaren
            The alt.usenet.rulez.is.the.king FAQ
            Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
            Klickbara länkar följer nedan
            Nattplockad mask
            Gädda äter Sissy
            Abborre vs mask
            Abborre vs mört
            Måånga gäddor samlade vid betet
            Gädda äter gädda
            Spännande fiskemetod efter gädda
            FS SPARADE TRÅD
            Laxhugg!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Storfiskaren Visa inlägg
              Se till att den är ordenligt tinad innan och eventuellt "torkad" (hushållspapper) på slem och annan blötma. Detta är mitt konkreta tips då jag själv upplevt att fisken "kokas" mer än att den just röks, om den inte är helt tinad innan rökprocessen.

              Vad jag vet så "skall" fisken frysas in innan en ev. "rökning" av fisken ifråga.

              Kryddar du den innan du fryser in den så vinner du smakämnen genom den process som sker då den tinar igen och "suger" åt sig av yttre ämnen (dina kryddor etc.)

              / Storfiskaren
              Då är det bättre att krydda direkt efter man plockat ut den ur frysen.
              Kryddorna har en tendes att tappa lite i smak om man slänger in dem samtidigt som firren.

              Andreas

              Kommentera


              • #8
                Fryst och ordentligt tinad abborre går utmärkt att röka i röklåda.

                Fisken hehöver inte frysas innan den varmröks. Eventuella tarmparasiter stryker med av hettan.

                Skall fiske däremot gravas eller kallrökas kommer saken i ett annat läge. Då är det en fördel ur parasitbekämpningssynpunkt om fisken får några djupfrysta dygn innan den fortsatta tillagningen av den upptinade fisken tar vid.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

                Kommentera


                • #9
                  Kanon, då verkar det ju inte vara något bekymmer med att man inte har en rök tillgänglig just när man råkar få lite bra matfisk.

                  Men sen så kommer ju nästa problem också, man måste ju få nåt också. Hehe !
                  C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

                  Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                  Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                  Fiskesnacks regler hittar ni Här
                  Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
                    Är det någon här som har koll på om det går bra att röka fisk som varit infryst eller om man tappar massa goda smaker på det sättet. Tänker speciellt på Abborre & Sik i det här fallet.

                    Anledningen till att jag frågar är att man kanske inte har tillgång till en rök just vid det tillfället när man fångar fisken.

                    Ska man göra på nåt speciellt sätt vid infrysningen eller är det bara att ta ur och frysa in ?
                    Bergman,
                    När du tinar fisk som skall rökas kan du göra det i kar/balja med saltvatten så att vattnet täcker fisken. Du kan också ha i några procent socker i det badet, det gör fisken lite mörare efter rökningen (men var försiktig med sockret). Hur salt saltlaken skall vara får du prøva dig fram till, här varierar det med tid och storlek på fisk. Kansje 1 kg till 10 lit vatten + en grabbnäve socker. Låt fisken ligga 6-12 tim efter tiningen. Tag ur och skölj väl och torka fisken helt torr. Kan ligga och lufttorka också, så blir resultatet bättre.

                    Ett tips: frys in fisken hellst vakumförpackad så slipper du dåligsmak och frys-torkning. Har du inte tillgång på vakumförpackning, gör så här: Frys fisken i minst -30 grader (infrysningsknappen: på). Efter ca 1-2 dygn kan du då ta upp fisken och lägga den i is-vatten. Då växer det på ett tjockt lager med is. Förpacka firrarna i plastpåsar, så många du önskar vid en upptining senare.

                    Mycket viktigt det här med fet fisk (som t.ex. sik och andra laxfiskar). Allternativet kan vara att du/ni eller klubben köper in en liten vakumförpackningsmaskin. Då kan du också vakumförpacka den färdigrökta firren.

                    Fet fisk tål inte att ligga någon längre tid i frysen utan skydd mot luft-syret (O2). Det som sker är att fettet i fisken "oxiderar" till andra ämnen bl.a. till illaluktande/illasmakande estrar. Dom ämnena är omöjliga att dölja eller bli kvitt och fisken blir på det sättet förstörd.

                    En annan viktig sak som väldigt många inte är medvetna om: vid infrysning skall infrysningsprocessen gå så fort som möjligt. Absolut viktigast är att INTE hålla fisken i temp. intervallet från 0° och ner till -5°. Bäst resultat får man om man först kyler fisken i kylskåp (+4° max), men isa fisken i ren, smältande is i ca 12 tim är naturligtvis det bästa, samtidigt med det så startar man snabbinfrysningen på frysboxen. Dagen efter lägger man in fisken i frysboxen. Infrysningen går nu fortare då fiskens "innertemp" bara är 0° till +4° och intervallet 0° till -5° passeras fortare än vad fallet skulle bli om den varit varmare och frysen "bara" hade varit -20°
                    Detta garranterar bästa resultat och högsta kvalitet på fisken med dom grejor vanligt folk (du och jag) har tillgång på.
                    Mvh.
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Suseris, 2020-09-18, 13:26
                    4 svar
                    470 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Backslag  
                    Startad av kenwald, 2021-09-15, 20:09
                    6 svar
                    1 054 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg senzitivity  
                    Startad av Sadda, 2023-12-23, 11:50
                    7 svar
                    468 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Startad av Julle68, 2023-12-23, 18:46
                    0 svar
                    156 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Arbetar...
                    X