handla från US. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

handla från US.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har gjort så från dom iaf...Ring dit och prata med dom så ordnar dom det...
    Har handlat från dom flera gånger utan problem....
    Daniel Granholm
    Tävlingsansvarig Svenska Gäddklubben

Kommentera

Ursprungligen postat av frazzeribba
      malmen_84: du skrev att det finns lite olika knep att ta till , men ser inte att du förklarar det, det skulle ju vara trevligt om du kunde dela med dig

Först och främst så kan man göra så som redan är beskrivet med gåva. Man kan även be dom att skriva att paketes innehåll är billigare än vad det igentligen är. Det är dessa "knep" som jag har använt mig med.

Visst är det sjukt att man måste betala skatt på bla frakten. Min kusin köpte en bil från usa förra sommaren, den skickades från inladet till chicago för vidare transport via färja till svergie. När han skulle hämta ut bilen i sverige så fick han betala skatt på frakten i usa, utförd att ett amerikanskt företag
      Ganska sjukt faktiskt.

Kommentera

Jag beställde fiskeväst från Cabelas, tillkom 12% tull i sverige +25%moms på ordervärdet, västen gick som kläder 12%, på fiskegrejor är det 3,7% tull.
        kolla på tullverket.

Kommentera

Det verkar lite knepigt att beställa från USA. Som någon sade ovan, så anges priserna alltid utan moms där. Jag tror att det är för att moms skiljer sig mellan stater.

Sedan har jag känslan av att det är lite lotto vad man får betala i frakt och (med lite otur) tullavgifter.

Liknande frågor har diskuterats angående Apples datorer (=Macintosh) på ett forum jag brukar hänga på. Erfarenheterna är nog lite olika. Jag tror att det säkraste är om man känner någon i staterna som kan skicka prylarna som ett paket. Då är det nog en gåva.

Men vad vet jag? Jag är absolut inte säker på att det jag har sagt är generellt riktigt. Ett tips är nog i alla fall att ringa upp företaget, och fråga dem hur de ser på skatter och tullavgifter.

Bara företaget är villigt att skicka på rätt sätt, så kan man nog köpa limpor med cigg från Polen för 210 kr limpan. Omsatt till fiskeutrustning så kan det nog bli vad som helst.

Kommentera

Ursprungligen postat av Högås
            Det verkar lite knepigt att beställa från USA. Som någon sade ovan, så anges priserna alltid utan moms där. Jag tror att det är för att moms skiljer sig mellan stater.

Sedan har jag känslan av att det är lite lotto vad man får betala i frakt och (med lite otur) tullavgifter.

Liknande frågor har diskuterats angående Apples datorer (=Macintosh) på ett forum jag brukar hänga på. Erfarenheterna är nog lite olika. Jag tror att det säkraste är om man känner någon i staterna som kan skicka prylarna som ett paket. Då är det nog en gåva.

Men vad vet jag? Jag är absolut inte säker på att det jag har sagt är generellt riktigt. Ett tips är nog i alla fall att ringa upp företaget, och fråga dem hur de ser på skatter och tullavgifter.

Bara företaget är villigt att skicka på rätt sätt, så kan man nog köpa limpor med cigg från Polen för 210 kr limpan. Omsatt till fiskeutrustning så kan det nog bli vad som helst.

På Cabelas priser tillkom inget mer än frakt 20% av ordervärdet när jag handlade. och tull +moms i sverige.
            Senast ändrad av Guest; 2006-03-24, 22:57.

Kommentera

Ursprungligen postat av knota
              På Cabelas priser tillkom inget mer än frakt 20% av ordervärdet när jag handlade. och tull +moms i sverige.
              HELT RÄTT, exakt, läser ni innantill och sätter er in så stämmer detta.
              I Cabelas terms of shipping international betalar du en schablon på 20% för ytfrakt dvs fartyg beräknad leveranstid ca 5- 6 veckor, utmärkt alternativ om man har framförhållning på det man behöver.
              Vid flygfrakt är schablonen avsevärt högre minns inte exakt men har för mej runt 40-45% totalt, när paketet anländer till Sverige tillkommer avgifter här dvs tull avgift denna varierar beroende på vara material elektronik osv men ett vanligt procenttal är 5% samt moms om 25% till detta tillkommer en avgift för pappers hantering om ca 100 kr.
              Notera tull och moms tillkommer på varuvärde plus fraktsumman dock inte på pappers avgiften, den är i stället naturligtvis belagd med moms på 25% totalt 125 spänn då läggs uppepå föregående summor, sen vet ni!
              Gott råd kolla Bass pros katalog hittar ni vad ni söker där köp mycket bättre villkor för shipping mejla till deras international desk be om en "shipping qoute" för grejorna ni söker flyg eller "surface" dvs båt ert val. obs viktigt påverkar slutsumma kraftigt
              Kolla sedan om ni gör en förtjänst jämfört med här, inte alltid säkert.
              Notera också schablonen på 20% eller 40% GÄLLER BARA OM INTE FRAKTEN BLIR DYRARE täcks den inte av procentsatsen så gäller inte detta längre du får betala mellanskillnaden här, typexempel större tyngre saker som spön redskapslådor och annat skrymmande tro inte nåt annat!!
              Kollar man USA Ebay kan man göra mycket fynd skickat billigt hit, själv har jag inte gjort affärer med Cabelas på 10 år, brukar handla lina av Bass pros med jämna mellanrum alltid fräscha spolar god framförhållning lönar sej, inga fantastiska besparingar men är man en snål jävel så.... mvh

Be dom att skicka det som gåva till dej så slipper du betala moms och tull
              HELT FEL Cabelas är ett affärsdrivande storföretag kan inte syssla med sånt, du talar eller fax/mejlar med en anställd därborta detta gör ENDAST småföretag.
              Dvs skriver ned värde, gåva spelar ingen roll alls allt har ett värde oavsett gåva eller inte och ska enligt lagen taxeras.

Sen när Ups kom med grejorna fick jag en inbetalningsavi med moms och tull. När jag beställt från Mud hole kom grejorna med Fedex,
              HELT FEL privata "carriers" som UPS och Fedex undvikes helt svindyr dörr till dörr leverans precis värdelöst använd/begär USPS postverket annars ingen affär mycket billigare och fungerar utmärkt ofta snabbare vid flygfrakt, ibland till och med mycket snabbare! (om du har tur och slipper helt undan)
              Köper du spöklingor råkar du ut för dessa fraktbolag gott råd köp spön här om du inte beställer större mängder för en klubb eller liknande då kan det vara affär möjligen men bara då.

På priserna i USA så tillkommer (alltid?) deras moms på ca 10% beroende på stat.
              HELT FEL, alla leveranser ut ur USA oavsett stat räknas som export inga inhemska sales tax avgifter tillkommer, varans pris plus ship/handling dvs frakt och förpacknings avgifter INGET ANNAT.

Slutkläm det är mycket viktigt att DU som köpare anger hur du vill ha grejorna skickade hit dvs med vilket fraktbolag och båt eller flyg allt funkar det är bara en fråga om tid och pengar, överlåt INTE detta på den amerikanska säljaren de väljer ofta rutinmässigt UPS detta är billigt och snabbt i USA men inte över hit, här finns endast ett vettigt val för oss som handlar privat och det är USPS det amerikanska postverket ett utmärkt företag tillsammans med posten här aldrig missat en gång några förseningar visst och ibland kraftiga sådana men till slut ligger grejorna på postkontoret. good luck
              (en hyfsad engelska är aldrig fel heller, se till att de förstår vad ni vill säga)
              Senast ändrad av TAMTAM; 2006-03-26, 22:06.
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Tack för tipsen
                Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender
                  Tack för tipsen
                  Your welcome!
                  Har mer än 400 affärer i ryggsäcken tro mej man lär sej med tiden kolla Ebay USA ett gott råd, finns många fynd och mindre bra affärer att göra alltid ett riskmoment, dock med bra engelska och ett artigt uppträdande kan man få användbara kontakter trots att man aldrig mött personen ifråga annat än via e-mail!! otroligt men sant faktiskt!
                  Wreckbender, pilsner i nypan och snus under läppen, syns på bilden, vi har något gemensamt förutom fisket mvh och lycka till i vår!
                  Senast ändrad av TAMTAM; 2006-03-27, 19:21.
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

De senaste gångerna jag har beställt har Cabelas haft för vana att leverera i flera olika paket. Vilket är mycket tråkigt om alla tullas eftersom man då åker på postens avgifter ggr antalet paket. Men mycket trevligt om endast enstaka, och då med lägre belopp än totalsumman, av försändelserna förtullas. Ibland slinker alla igenom på detta sätt då beloppet för varje paket blir så lågt.

I övrigt kan jag också notera att 5 av de senaste 6 paketen har skickats med flyg trots att jag betalat för surface shipping. Dvs mycket snabb leverans.

/Martin

Kommentera

TAMTAM::
                      ja vad ska man säga förutom tack för infon.....
                      Dont u ever argue with an idiot cause he/she will only drag u down to his/hers level and beat u with experience

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Snöhäst, 2016-03-10, 13:38
                      130 svar
                      25 572 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av nybörjare-igen, 2024-04-07, 21:17
                      10 svar
                      1 927 visningar
                      0 gillar