Företagsrekonstruktion - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Företagsrekonstruktion

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
    Jag måste nog säga att ja, priset är det jag tänker på när jag köper en vara. Förmodligen är jag inte ensam, så populärt som t.ex Prisjakt är.
    Självklart finns det riktigt fina fördelar med att handla i lokala butiken och det försöker jag göra så mycket jag kan.

Däremot har jag det svårt ställt ekonomiskt (det är inte av snålhet som jag är 'snål' så att säga) vilket gör att jag måste tänka ekonomiskt när jag handlar och om det skiljer ett par hundralappar på t.ex en rulle som i en onlinebutik kostar 600 kr men kostar 800 kr i lokala affären så väljer jag och de flesta andra onlinebutiken.

Sedan kan man undra hur det någonsin kan skilja så otroligt mycket att handla på en 'butik' på exempelvis ebay där vissa varor som kostar en femtiolapp där kan kosta 500 kr i en svensk butik. Något har gått galet och jag tror inte det är köparnas fel.

Jag önskar att jag hade en högre fast inkomst, då hade jag handlat i lokala affären alltid och även handlat mer vilket skulle gynnat oss alla i slutändan. En normal- eller höginkomsttagare däremot kan köpa oftare, mer och dyrare. Vad de har för anledning att handla utomlands så att inga skatte- och momspengar kommer tillbaka till Sverige och våra egna företag vet jag inte. Kanske är de trötta på att betala mer för en produkt i Sverige än i grannlandet.
    Hur det ska lösas? Jag vet inte. Men inte kan man beskylla köparna för att de skulle vara illojala mot svenska företag. Någonstans har det gått snett helt enkelt.
    Hela affärskedjan inom sportfiske är uppåt väggarna. Återförsäljare måste lägga förorder och köpa på sig mer än de vet de kan sälja. Och för få rätta priser måste de beställa volymer.

Gammal förlegad logistik där återförsäljarna står för största risken. Sen får de stå och rea ut det som de inte fått sålt innan nästra förorder ska läggas.

Branschen dödar sina egna återförsäljare.

Kommentera

Utan att uttala något i det enskilda fallet så är det nog så att det inte är förbjudet att göra dåliga affärer... de kan nog t o m vara bra affärer för en företagare om än inte för dennes fordringsägare.

En konkurs innebär så vitt jag vet inte ett automatiskt näringsförbud. Då kan man väl starta upp ett AB på nytt, ta ut en god lön och eventuell aktieutdelning tills affärerna börjar gå dåligt och konkursen inträffar... Sen börjar man om på nytt med ett nytt AB, tar ut en god lön... osv tills man pensionerar sig?

Jag menar absolut inte att så är fallet gällande företaget i denna tråd, jag vet inget åt varken ena eller andra hållet, utan jag funderar om det inte är så här man kan göra i allmänhet alltså? (om man bara bryr om sig själv och struntar i leverantörernas väl och ve alltså...)
      Senast ändrad av anteman; 2016-12-16, 02:04.

Kommentera

Nu är det i alla fall en officiell nyhet.

Går ett företag 60 miljoner back på två år är det något allvarligt fel på affärsmodellen.
        Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-12-15, 20:38.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
          Hela affärskedjan inom sportfiske är uppåt väggarna. Återförsäljare måste lägga förorder och köpa på sig mer än de vet de kan sälja. Och för få rätta priser måste de beställa volymer.

Gammal förlegad logistik där återförsäljarna står för största risken. Sen får de stå och rea ut det som de inte fått sålt innan nästra förorder ska läggas.

Branschen dödar sina egna återförsäljare.
          För ett tag sedan var jag nära att gå in i ett bolag som hade planer på att starta en e-handel inom fiske och göra en storsatsning. De hade dock enorma problem med att få avtal med leverantörer då de flesta större leverantörerna ställde krav på att man skulle ha fysiska butiker. Alternativen till slut blev att starta en fysisk butik eller parallellimportera från återförsäljare i andra EU-länder om man ville ha med sig de största varumärkena i Sverige.

Jag har för övrigt roat mig med att kolla igenom Huntyard & Aqua-W AB:s årsredovisningar (och även moderbolagets årsredovisningar). Hur det har kunnat gå så här långt är ofattbart när resultaten har varit urusla under flera år.

Kommentera

I senaste nyhetsbrevet 13/12 från huntyard gör de reklam för den perfekta julklappen: Ett presentkort.
            Får man inte låna av banken kan man låna av kunderna.

Kommentera

Då lär ju dom 5% återbäringarna man får på köp där frysa inne i år
              Jag som handlade en hel del i våras
              Tur man hoppat över till Söders och Dogger
              Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
              Flugfiske är en Livs-stil
              2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Ursprungligen postat av daikai1
                Frågan är varför Berra får fortsätta, det är väl 3e eller 4e gången han konkar? Man borde ju inse att man ska ge upp någon gång, om det inte är annat som sker bakom kulisserna i hans företag...

43 anställda var väldigt intressant att se att han har... Avskedar han några kanske han inte måste betala ut allt vinst i lön
                Berra får inte fortsätta, det är därför han bara är suppleant i styrelsen.

Tillägg: Rent antagande från min sida, jag vet ingenting om Berras eventuella näringsförbud.
                Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Å jag som trodde H&B gick riktigt bra när man såg "deras" fläskiga alubåt på mässan härom året... Kanske var det tvärtom sånt som gjorde att det gick dåligt...?

Kommentera

Ursprungligen postat av rowi Visa inlägg
                    I mina ögon blir det enorm osund konkurrens mot alla företagare som faktiskt gör rätt för sig och inte bygger upp några luftslott.

Lite ironiskt att när jag skriver detta så blinkar deras banner mot mig på kanten här..... :-)
                    Jag håller med dig om att det inte kan vara helt lätt att bedriva en mindre verksamhet när stora "drakar" verkar kunna bete sig precis hur som helst.
                    Så jag hoppas att ni på "Poolen" inte gör om samma misstag

Med vänlig hälsning/ HenkeW

Kommentera

Alla Fiskesnackare
                      Precis som det skrivs i tråden så genomgår vi en företagsrekonstruktion. Det är således inte en konkurs och vi har inte näringsförbud, våra butiker är öppna som vanligt, även webshoppen levererar som vanligt.

Istället för det negativa som man kan tro att en företagsrekonstruktion innebär så får vi istället se det positiva. Vi får en möjlighet att rekonstruera verksamheten och se över de bitar som inte fungerar. Vi har alltså chansen att förändra och förbättra Huntyard & Berras.

Vi slänger alltså inte in handduken, utan tanken är att bolaget även framgent ska vara en av de ledande aktörerna på den svenska marknaden och fortsätta att leverera fiske- och jaktprodukter till våra kunder.

För den som är intresserad av vad en rekonstruktion innebär, så kan man läsa mer i denna artikel.

Vi önskar er alla en god jul och ett gott nytt år!

Bästa hälsningar,
                      Huntyard & Berras
                      Senast ändrad av HuntyardBerras.com; 2016-12-16, 14:44.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Snöhäst, 2016-03-10, 13:38
                      130 svar
                      25 772 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av nybörjare-igen, 2024-04-07, 21:17
                      10 svar
                      2 068 visningar
                      0 gillar